Kevadise autohooluse üheksa vajalikku tööd
9 min lugemist
Paljud autojuhid piirduvad kevadise autohoolduse raames vaid rehvivahetuse ja pesulas käimisega. Sellest aga kahjuks ei piisa oma sõiduki korralikuks kaitseks ning sõiduohutuse tagamiseks, nendib täisteeninduslikku autoremonti pakkuva ettevõtte Carfox OÜ kvaliteedijuht Markku Reinvee.
„Niiskus, sool ja kõikuv temperatuur on ühed kõige tõsisemad vaenlased auto tehnilisele seisukorrale ja seeläbi ka sõidu turvalisusele. Ilma korraliku kevadise hoolduseta võivad masinal esinevatest väikestest vigadest saada suured ja ohtlikud.”, ütles Reinvee, kes annab järgnevalt soovitusi, kuidas korraliku kevadise hooldusega pikendada oma auto eluiga kasvõi mitu korda.
Kevadhooldus eriti hea hinnaga
Kätte ongi jõudnud rehvivahetuse hooaeg, mille käigus on mõistlik lasta oma masina seisukord korralikult üle kontrollida. Carfoxist saad kõik blogis mainitud teenused iga-aastase kevadhoolduskampaania käigus eriti hea hinnaga. Tellides endale Superpaketi, saad kingituseks kaasa tasuta pigipesu ja värvi- ning roostekahjustuste kontrolli meie spetsialistide poolt.
Kampaania lehele jõuad siit. Omaltpoolt soovime kiirustada, sest kampaania kestab aprilli lõpuni.
1. Veermiku seisukorra kontroll
Nagu inimese luustik, on veermik auto kandev raamistik, kuhu kinnituvad erinevad detailid, nagu jõuülekanne, vedrustuse, piduri-, rooli- ja väljalaskesüsteemid. Peamiseks probleemiks veermikul on lõtkud ja nihked, mis tekivad talvistest auklikest teedest. Tulemusena halveneb auto juhitavus ning suureneb oluliselt ka erinevate detailide kulumine. Veermiku seisukorda tuleks kontrollida olenemata auto vanusest vähemalt korra aastas.
2. Sildade 3D-kontroll ja -reguleerimine
Kes ei tahaks oluliselt vähendada rehvide kulumist ja kütusekulu, suurendades samal ajal auto stabiilsust tee peal? Kõike seda tagab sildade geomeetria 3D-kontroll ja -reguleerimine, mis on lihtsustatult öeldes auto rataste tagasi joondamine nende õigesse asendisse.
Peamiseks asümmeetria tekkepõhjuseks on tänavatel olevad talvised konarused ja kevadised löökaugud, millest läbisõitmine tekitab teatavaid nihkeid. Teine tekkepõhjus on auto üldine kulumine. Probleemi saab aga õnneks ennetada oma autot regulaarselt hooldades.
Sildade reguleerimise kohta saad lugeda meie varasemast blogipostitusest siit.
3. Rehvivahetus
Eestis tohib suverehvile üle minna alates 1. märtsist, aga mitte hiljem kui 1. maist. Selle vahetusega ei soovitaks kindlasti kiirustada, kuna vaatamata päevase temperatuuri tõusule võib teedel esineda öist jäidet ning isegi tuttuus suverehv on +4 kraadiga puhtal asfaldil libedam kui tema talvine sõsar.
Suverehvide juures soovitan tähelepanu pöörata nende kulumisastmele. Sellest võib välja lugeda, kas sõidate enamasti ala- või ülerõhuga ning kas sildade reguleering on paigas. Koduste vahenditega saab ka üle kontrollida, kas suverehvi muster on nõuetekohaselt 1,6 mm sügavune. Spikri selleks leiad meie varasemast postitusest.
4. Rooste kontroll ning eemaldamine
Rooste on kindlasti iga autoomaniku üks suurimaid hirme, kus hooldamata roosteplekist võib kiiresti kujuneda suur väljamineku koht. Seda enam, et Eestis kasutatakse libeda vastu teedel soola, peaks iga autoomanik kevadel pöörama erilist tähelepanu oma masina kere soolast puhastamisele ning võimalike värvikahjustuste tuvastamisele.
Selleks tuleb pesta oma auto korralikult nii pealt- kui ka altpoolt, eemaldades sinna ladestunud soola. Edasi kontrollige ise auto kere sügavate värvikriimude olemasolu või laske professionaalil seda teha. Kõige lihtsam test selleks on tõmmata küünega kriimustuse kohast risti üle. Kui küüs kuskile taha kinni ei jää, on õnneks tegemist vaid pindmise värvikahjustusega, mis tõenäoliselt roostetama ei hakka.
Auto värvikriimudest saad juurde lugeda siit aga kui peaksid otsima infot rooste kohta, siis vajuta siia.
5. Pidurisüsteemi korrasoleku kontroll
Pidurid on auto juures üks peamiseid ohutust tagavaid süsteeme. Seepärast on kevadel siingi mitmeid tegevusi, mis tuleks ära teha. Nimelt on pidurivedelik hügroskoopse ehk niiskust siduva omadusega ja isegi uuel autol tuleks niiskustaset iga paari aasta tagant mõõta. Liialt kõrge niiskustase vähendab oluliselt süsteemi efektiivsust.
Kui tegemist vanema masinaga, võiks kevadel üle kontrollida ka piduriketaste ja -klotside kulumisaste. Huvitaval kombel lähevad lume ja vihmaga sõites pidurikettad tavapärasest 20–30% kuumemaks. See tuleneb asjaolust, et juht peab libedate pidurite rakendamiseks keskmisest tugevamini pedaalile vajutama.
Loe meie varasemast postitusest pidurisüsteemide kohta.
6. Mootoriõli ja -filtri vahetamine
Õli on mootori nõrgim lüli ja vanema auto jaoks on selle õigeaegne vahetamine lausa hädavajalik. Nimelt on tavapärases sisepõlemismootoris peaaegu 100 liikuvat osa, mis hakkavad ilma õli lubrikeeriva toimeta oluliselt kuluma. Lisaks aitab vedelik eemale juhtida hõõrdumisel tekkivat soojust ning seob endaga süsteemi sattunud mustust.
Eesti kliimas peavad ka kõige uhkemad ja kallimad õlid vastu vaid ühe hooaja, peale mida hakkavad nende lubrikeerivad omadused halvenema. Minu soovitus oleks, et kui sel aastal veel õli vahetamata, siis võtke see töö kevadel ette.
Kui tahad rohkem infot saada vedelike perioodilise kontrolli kohta, siis vajuta siia.
7. Jahutusvedelike kvaliteedi ja lekete kontroll
Jahutusvedelikku ei tule õnneks tihti vahetada. Mõnede autode hooldusjuhendites on lausa kirjas, et mitte kunagi. Samas peab siin arvestama Eesti kliimaga, kus temperatuuri kõikumine võib vähendada antifriisi baasomadusi. Jahutusvedeliku vahetamiseks tuleb pöörduda kindlasti professionaali poole, kuna tegemist on mürgise ainega, mida peab utiliseerima õigesti.
8. Kliimasüsteemi toimimine ja salongifiltri kontroll
Auto õhukonditsioneer on seal valitseva pimeduse ja niiskuse tõttu ideaalne kasvulava erinevatele bakteritele, seentele ning mikroorganismidele. Enamasti juhtub see talvel, kui kliimaseade on suurema osa ajast välja lülitatud.
Kevaditi on soovitatav kindlasti lasta üle kontrollida konditsioneeri võimalikud lekked ning vahetada ka niiskust saanud salongifilter uue vastu.
Kuidas töötab konditsioneer? Kui veel ei tea, siis vajuta siia.
9. Veakoodide lugemine ja kustutamine
Tänapäeva masinatest leiad ligi sada erinevat arvutikiipi, mille eesmärk on juhtida ja optimeerida erinevate auto komponentide tööd ning koguda nendelt ka võimalikke veateateid.
Viimastest aimuse saamiseks ühendab mehaanik auto arvuti spetsiaalse aparaadiga ning kontrollib üle vigade tekkepõhjuse.
Seda tööd soovitan teha teatava regulaarsusega, et tekiks hea ülevaade auto tehnilisest seisukorrast. Nimelt kustutab enamik autosid tekkinud veakoodid automaatselt teatava aja möödudes.
Kõik, mida pead teadma auto veakoodidest ja nende kustutamisest, leiad siit.
Kokkuvõte
Kevadel kipume auto omanikuna tihtipeale märkama vaid mustust oma masinal, jättes tahaplaanile kõik, mis meie neljarattalise sees või all toimub. Nagu Markku jutust aga selgus, tuleks oma autot peale talve möödumist korralikult hooldada lasta. Niimoodi kestab masin rasketes kliimaoludes oluliselt kauem ning on ka Sinu rahakoti vastu lahkem. Omaltpoolt soovime aga turvalist liiklemist ning mõnusat kevadet.