Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG

Auto värvikriimud ja kuidas neid eemaldada

14 min lugemist

Oled oma auto üle pika aja puhtaks pesnud ning imetled just selle uuelaadset läiget, kui järsku jääb silma kriim värvil. Peale esimese ehmatuse möödumist hakkad mõtlema, kuhu masin parandusteks toimetada.

Värvikahjustused autol on kindlasti halb asi, mis võib viia roosteplekkideni välja. Õnneks ei ole aga alati asjad nii kriitilised, et pead oma autost nädalaks ajaks remontimise ajaks lahti ütlema. Paljude värvikahjustustega saab edukalt ka kodustes tingimustes hakkama. Vaja on ainult paari abivahendit ning natuke pealehakkamist

Loe meie blogist, kuidas nendest ebameeldivatest kriimudest võimalikult tõhusalt võitu saada.

Millest koosneb auto värvikiht

Auto värv on nagu sibul, mis koosneb mitmest ja mitmest kaitsvast kihist. Moodsal autol on neid kokku vähemalt 3, moodustades umbes 0.1 mm paksuse kaitsekihi masina välispinnale.

Auto värvikihid jagunevad järgmiselt:

  • Krunt
  • Värv
  • Lakk

Värvikihid kantakse masina välispindadele samas järjekorras, kus kõigepealt kantakse krunt, millele järgneb värv, mis omakorda kaetakse läbipaistva lakiga.

Kuidas eemaldada värvikahjustusi auto kerelt

 

Krunt

Tegemist on esimese “värvikihiga”, mis kantakse masina kerele. Krundi peamiseks eesmärgiks on tasandada auto metallist kerel esinevad ebatasasused, lisades sellele ka esmase kaitsekihi. Pärast krundiga katmist on tulemuseks oluliselt siledam kerepind, kuhu peale on võimalik kanda järgmised värvikihid.

Kruntimine kaitseb kere lisaks ka korrosiooni, temperatuuri kõikumiste, erinevate mehaaniliste kahjustuste ning UV-kiirguse eest.

Värvikiht

Värvikiht on see, mis annab autole tema lõpliku värvi. Paljud teema-võõrad inimesed peavadki seda ainukeseks värvikihiks masina peal. Mõneti on neil ka õigus.

Kui veel 100 aastat tagasi ütles Henry Ford, et oma uuele Fordi mudelile võid valida suvalise värvi, niikaua kui see on must. Tänapäeval on õnneks lood paremad. Enam ei pea piirduma tavalise plassi värviga, vaid saad valida erinevate efektide vahel. Nendeks on tava-, metallik- ja pärlmuttervärvid.

  • Tavavärv on ühetooniline ilma eriläiketa värv, mida kannavad enamus tarbesõidukeid. Lisaks soodsale alghinnale on seda ka kõige lihtsam ja soodsam parandada.
  • Metallikvärv saadakse lisades tavavärvile alumiiniumosakesi. Tekkinud efekt jätab värvile visuaalselt sügavama “mulje”. Alumiiniumosakeste tõttu on värvi kandmine masinakerele ka oluliselt keerulisem, tõstes seeläbi ka värviparanduste hinda.
  • Pärlmuttervärv on küll eksklusiivsem (ja mõneti ka kallim) kui metallikvärv, aga töötab samal põhimõttel ehk siis värvile segatakse juurde keraamilisi kristallosakesi. Lõpptulemuseks on “sügava” ja pehme väljanägemisega värv.

Lakikiht

Pärast autokere värvimist kaetakse see veel viimase üliõhukese kaitsekihiga, milleks on lakk. See läbipaistev aine on auto jaoks väga tähtis, andes sellele korraliku läike ning kaitstes alumisi kihte erinevate välisohtude eest.

Lakikiht on pidevas kontaktis keskkonnaga, mistõttu saab see ka kõige rohkem proovile pandud. Kui lakikiht on piisavalt paks ning ilma kahjustusteta, püsivad alumised värvikihid täiesti puutumatuna.

Lakikihi ülesanne on kaitsta Sinu masinat selliste keskkonnategurite eest nagu UV kiirgus, osoon, mustus, sool, putukad, linnukaka, jms. Iga eelpool mainitud tegurkulutab lakikihti, tekitades sinna mikroskoopilisi või suuremaid kahjustusi. Seepärast muutubki masina läige vananedes tuhmimaks.

Lakikiht on suhteliselt kergesti parandatav ja seda on mõistlik teha regulaarselt. Vastasel juhul jääb masina värvi- ja krundikiht kaitseta, millelt kahjustuste eemaldamine läheb juba oluliselt kallimaks maksma.

Kuidas parandada auto värvikahjustusi

Ma armastan oma issit!

Nüüd, kui tead, millest koosnevad auto värvikihid, on aeg vaadata, kuidas neid parandada.

Kõigepealt otsi välja kriim, mida hakkad eemaldama. Puhasta pind selle ümber ning tee kindlaks, kas tegemist on ikkagi kriimuga värvikihis. Nimelt võivad vahel muljumiskohad tõsta kere pinda, jättes seeläbi mulje, et tegemist on kriimuga värvi sees.

Peale pinna puhastamist on aeg vaadata, kui sügav kriim on. Selleks tõmba küünega risti üle kriimu. Kui küüs libiseb hõlpsasti üle, ilma kuhugi kinni jäämata, on õnneks tegemist vaid pindmise kahjustusega.

lakikahjustused

Sügavama kriimu puhul jäävad värvitükid küüne taha kinni. See tähendab aga, et kriimustuse eemaldamine vajab ka natuke tõsisemat tegelemist.

Sügavamad värvikahjustused

 

Pindmise kriimu eemaldamine

Õnneks ei tungi pindmised kriimud enamasti läbi pealmise lakikihi. Selliselt jääb värvikiht puutumatuks ning väikese töötlemisega on tulemuseks kriimudeta ning läikiv pind.

Pindmised kriimud

Pindmistest kriimudest saab kerge vaevaga lahti ka kodustes tingimustes, sest olgem ausad, kes meist ikka tahaks iga kriimu peale oma masinat professionaalide juurde poleerima viia.

Parim vahend pindmiste kriimude eemaldamiseks on poleerimispasta, mida saab osta erinevatest autotarvikuid müüvatest kauplustest. Tegemist on spetsiaalse vahendiga, mille abrasiivsus (teralisus) võimaldab eemaldada lakipinnalt pealmist kriimustada saanud kihi.

Poleerimispasta sees olevad mikrograanulid töötavad nagu liivapaber, hõõrudes pinna siledaks ning täites sügavamad vaod. Seda soovitame kasutada kas toatemperatuuril või isegi soojemal pinnal.

Pastaga puhastamiseks tegutse järgnevalt:

1. Kanna poleerimispasta puhtale lapile.

Kasutada võiksid selleks võimalikult pehmet ning sileda pinnasega lappi, näiteks mikrofiiberkiud. Selliselt jääb ka tulemas siledam. Hõõru pasta kahjustatud pinnale.

Tee seda ringikujuliselt, kuna nii pääseb pasta paremini lakis olevatesse pragudesse.

2. Hõõru alguses õrnalt, tõstes järk-järgult survet.

Hõõrumist alusta alati õrnalt surudes. Vastasel juhul võid kogemata eemaldada liialt paksu lakikihi. Alustades õrnalt kontrolli aeg-ajalt, kas kriimustus on kaduma hakanud. Tõsta järk-järgult survet, kuni hakkad tulemusi nägema. Vahepeal võid lapile uuesti törtsu poleerimispastat lisada.

3. Lõpeta õigel hetkel

Lõpeta koheselt hõõrumine, kui kriim on kadunud. Kuna autot kaitsev lakikiht on väga õhuke, siis on eesmärk hoida selle kulumine miinimumi juures.

4. Lase kuivada ja löö läikima

Lase poleerimispastal kuivada, kuni see tuhmub ja hõõru pind puhta lapiga läikima.

Sügavamate kriimude puhul, mis läbivad juba pealmist lakipinda, poleerimispasta enamasti ei aita. Samuti ei ole sellest kasu, kui laki- või värvikiht on suurema pinna pealt kahjustada saanud.

NB! Internetis on liikumas väga palju infot, kus pindmiste kriimude eemaldamiseks soovitatakse kasutada hambapastat. Kuigi üldine suund võib olla õige (hambapasta on samuti abrasiivne vahend), ei soovita me seda suuhügieeni vahendit oma auto kriimude eemaldamiseks kasutada.

Põhjus selleks on väga lihtne, hambapasta on oluliselt teralisema konsistentsiga (abrasiivsem), kui seda on spetsiaalsed poleerimispastad. Kuigi tulemuseks on mündiselt lõhnav auto, on oht suur, et lisaks kriimudele koorid pinnalt veel mitu “nahka”.

Sügavamate kriimude eemaldamine

Victor_Creed's_Claws_-_Scratching_Kayla's_Car

Kui kahjustunud on kas värvi- või krundikiht, läheb vaja juba natuke suuremat pingutust kui poleerimispastaga mökerdamine. Kui kriimustuse pind on väga suur, siis soovitame sellega pöörduda professionaalide poole, saavutamaks parimat tulemust.

Enne värvikriimu eemaldamist tee oma auto välised pinnad korralikult puhtaks. Halvim, mis Sa värvi jaoks teha saad, on sinna mustust sisse hõõruda. Auto kerel olevad liiva ja mustuse osakesed kahjustavad hõõrumisel tugevasti auto värvi ning nende peale värvi kandes hakkavad kahjustama seda altpoolt.

Auto pesemiseks külasta kas autopesulat või võta see töö ise käsile. Kui otsustad seda mõnusat tööd ise teha, siis loe kindlasti meie koostööpartneri AutoSky varasemast blogipostist tüüpvigadest, mida auto käsitsi pesemisel võib ette tulla ning kuidas neid vältida. Tutvu blogiga kindlasti üle enne pesema hakkamist, et tulemus oleks maksimaalselt puhas.

Kriimude eemaldamine peitepulgaga

Kui värv on kahjustada saanud, pead selle asendama uuega. Kõige lihtsam on selleks kasutada peitepulka. See aga ei anna kahjuks parimat tulemust, kuna tulemus võib jääda ebaühtlane. Selliselt on mõistlik kasutada parandusvärvi auto kere sellistel kohtadel, mis ei paista väga välja.

Peitepulga muretsemiseks pead teadma oma masina värvikoodi. Selle leiad enamasti auto juhipoolse ukse siseservalt või siis uksepiida seest (vastavalt kleepsult). Mõnikord peidab see kood ennast ka VIN numbrimärgi peal.

Enne parandusvärvi kerele kandmist veendu, et kriimustuse koht on puhas ning kuiv. Samuti ei tohi seal esineda roostet. Viimase puhul pead enne peitevärvi kasutamist kriimu peale kandma ka kihi roostekrunti.

Peale peitevärvi kriimule kandmist lase sel kuivada ning siledama tulemuse saamiseks võid kohta hõõruda poleerimispastaga. Selliselt tasandad ära tekkinud ebaühtlused. Värvitud koht kata lakiga.

Väljapaistvate kriimude eemaldamine

IMG_8833

Kui kriim satub olema autokere väljapaistvamas kohas, siis tasuks selle eemaldamisega natuke rohkem vaeva näha. Selleks pead endale muretsema järgmised tööriistad:

  1. Pesuvahend
  2. Kriimupahtel
  3. Lihvimispaber P2000 ja vajadusel P1500
  4. Tavavärvi puhul kuivlihv P400-P600
  5. Metallikvärvi puhul kuivlihv P600-P800
  6. Krunt

Auto värvikihi parandamiseks ettevalmistamine

  1. Pese ja kuivata auto põhjalikult.
  2. Otsi välja katkine koht ning kata seda ümbritsevad keredetailid.
  3. Hõõru kriimustuse kohta õrnalt liivapaberiga. Selleks kasuta ülipeene teralisusega P2000 liivapaberit. Mähi paber klotsi ümber ning hõõru õrnalt kriimuga samas suunas. Kõvasti ära suru, eesmärk on jõuda oma lihvimisega kriimu alumise osani.
  4. Loputa aeg-ajalt piirkonda veega ja kontrolli töö tulemit.

Auto värvikihi parandamine

Kui tegemist oli väiksema kriimuga, siis piisab enamasti ka kriimupahtlist, et sellest lahti saada. Suurtemate alade puhul tasub aga kõigepealt katta pind krundiga.

  1. Kanna krunt lihvitud piirkonnale ja lase sellel kuivada
  2. Lihvi kuivanud krunditud pind liivapaberiga tasaseks. Kui soovid pinda hiljem tavavärviga katta, siis võid lihvimiseks kasutada natuke teralisemat liivapaberit (näiteks P1500). Metallik- või pärlmuttervärvi puhul jää aga lihvimisel peenema liivapaberi juurde (näiteks P2000).
  3. Puhasta lihvitud pind korralikult ning kuivata. Enne värvimist võid korraks veel ala vahalapiga üle tõmmata. See spetsiaalne lapp aitab tolmu pinnalt eemaldada.
  4. Kanna puhtale ning kuivanud pinnale uus kiht värvi.
  5. Vahata kindlasti värvitud ala. See aitab kaitsta uut värvi ning annab pinnale ilusa läike. Viimase saamiseks pead peale vaha lisamist seda ka poleerima.
  6. Kui töö valmis, pese piirkond korralikult veel viimast korda üle. Edasi kontrolli, kas kriimud on eemaldatud ja vaha hoiab korrektselt kerest vett eemal.

Kui töö sai korrektselt tehtud, siis ei tohiks kriimustuse kohta enam olla võimalik tuvastada. Tee endale pikk pai ning otsi auto kerelt uusi kriime, mida parandada.

Kokkuvõte

Värvikriimude parandamine pole küll otseselt keeruline ettevõtmine, aga nõuab kindlasti pühendumust ning ettevaatlikust. Seda enam, et tegemist on auto kõige väljapaistvama osaga. Kui Sa pole mingis toimingus kindel, siis küsi nõu professionaalidelt või otsi internetist lisateavet.

Omaltpoolt soovitame keerulisemate tööde puhul konsulteerida meie spetsialistiga.

 

 

 


Loe lisaks