11 autohoolduse nõuannet, et säästa auto tervist ja rahakotti

Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG
keretööd-autohooldus

11 autoalast nõuannet, millega säästa auto tervist ja rahakotti

17 min lugemist

Arvestades tänapäevaste autohindadega, tuleks autosse suhtuda kui pikaajalisse investeeringusse, mille kasufaktor sõltub sinu pühendumusest, praktilistest teadmistest ja heaperemehelikkusest.

Pole inimest, kellele meeldiks auto hooldusesse viimine, seda eriti hoiatustulede soovitusel, sest auto hooldusesse viimine on võrdvääne arsti juures käimisega, kuna vaid asjatundja suudab tuvastada tõsiseid probleeme algfaasis, kui hooldus või paranduskulud on kordades väiksemad.

Kuid ei pea aga sugugi olema arst või mehaanik, et tervise või autoga targalt ja säästlikult toimetada. Efektiivne ennetav hooldustöö on jooksev protsess ning lisaks aegajalt hoolduses käimisele on palju, mida iga omanik saab ise oma auto heaks ära teha.

Käesolevas postituses jagame teadmisi, soovitusi ja näpunäited jooksvast autohooldusest, mida iga autoomanik saab juba peale lugemist rakendada.

Alljärgnevad näpunäited ja nõuanded käivad kõikide autode kohta, kuid auto spetsiifikaga seonduvate küsimuste puhul peaks alati pöörduma oma auto tehase kasutusjuhendi poole, selle puudumisel mehaaniku või mehhaaniku puudumisel, meie poole.

Alustame elementaarsest

1. Hoiatustuledhoiatustuled

Kõige lihtsam viis oma autot hoida on silmas pidada armatuurlaua hoiatustulesid. Kui mõni tuli lööb särama või vilkuma, siis võid kindel olla, et auto ei ürita vilkuva märgikesega sulle silma teha, vaid püüab sind hoiatada tõrke või eesseisva probleemi eest.

Kui sa ise ei suuda probleemi loomust ega asukohta täpselt tuvastada, vii auto usaldusväärse mehaaniku juurde, kes oskab juba edasi aidata. Hoiatustulede eiramine nagu ka arsti soovituste eiramine viib pikemas perspektiivis vaid suuremate probleemide ja kuludeni.

Carfoxis on olemas nii vastav diagnostikaarvutite park kui ka vajalikud kogemused ja oskused, et leida ja kõrvaldada hoiatustulede põlemise põhjus. Üldjuhul piirdub auto diagnostika vaid 10–15-eurose kuluga.    

2. Kaota tarbetu lisaraskus ja tuuletakistuskatuseboks

Iga 45 kilogrammi lisaraskust Su autos vähendab kütuseefektiivsust umbes 1-2%. Lisaraskuse mõju kütusekulule on vastupidises suhtes auto enda kaaluga. Lisaraskus mõjutab raskete autode kütusekulu vähem ja vastupidi. Seega veendu, et sa ei tari igale poole kaasa tarbetut raskust.

Suurem katuseboks võib tuuletakistuse tõttu tõsta auto kütusekulu linnas sõites 2-8% ja maanteel suurematel kiirustel sõites 10-25%. Kui katuseboksi pole parasjagu vaja, siis soovitame selle igal juhul autolt kõrvaldada.

 3. Õhufilterõhufilter

Puhas õhufilter tagab, et mootorisse siseneb puhas õhk, ning vähendab süsteemi sattuvate saastavate ainete kogust.

Igapäevase kasutuse puhul soovitame õhufiltrit vahetada iga aasta tagant ja vajadusel ka tihedamini, kui elad või tihti liikled tolmustes kohtades või kruusateedel.

Õhufiltri puhtus mõjutab pigem vanemate, õhukulu (MAF -mass air flow) anduriteta mootorite kütusekulu, sest ummistunud õhufilter põhjustab mootoris ebatäiusliku põlemise, kuna silindrisse ei jõua piisavalt õhku, et tekiks täisvõimsusega plahvatus, teisisõnu mootor lämbub. Selles stsenaariumis on kadu nii võimsuses kui ka kütusekulus, sest mootor kompenseerib ebapuhast põlemist suurendades pöördemomenti ja kulutades seeläbi rohkem kütust. Uutematel MAF´iga mootoritel on kütusekulu kadu tühine, sest keskarvuti arvutab sensori abil kütuse/õhu vahekorra ja sätib selle vastavusse, kadu on ainult võimsuses. 

Teisisõnu, mida vähem ja/või mida ebapuhtamat õhku vanem mootor saab, seda rohkem kütust peab ta kulutama, et kompenseerida saastatud süsteemi efektiivsuse langust ja saavutada sama võimsus.

Tänapäevastel elektrooniliselt juhitavatel mootoritel ei mõjuta õhufiltri seisukord nii väga kütuseefektiivsust, sest andurid mootorisüsteemis suudavad hinnata siseneva õhu kogust ja saastatust ning sellele vastavalt saab arvuti korrigeerida õhu ja kütuse vahekorda silindris. Kütuseefektiivsuse asemel kannatab vaid auto kiirendusvõime.

Õhufiltri puhtus mängib väga olulist rolli ka turbomootoritel, kuna nad tarbivad rohkem õhku kui vabalthingavad tavalised mootorid. Turbomootoritel on määrdunud õhufiltri tõttu palju märgatavamadnii kaotatud võimsus kui ka kütusefektiivsus.

Õhufiltrit on lihtne ise vahetada – iga auto kasutusjuhendis on kirjas õhufiltri asukoht, piisab vaid õigest kruvikeerajast, uuest 20–30-eurosest filtrist (mõningate kaasaegsemate autode puhul võib hind ka kõrgem olla) ja reeglina umbes 15–30-minutilisest tööajast. Kui vaadata mootorit, siis õhufilter asub plastkaanega karbis, mis on ühendatud kõige jämedama (õhu sissevõtu) toruga.

Kui tood oma auto Carfoxi, teostame õhufiltri vahetuse keskeltläbi 30 euro eest (täpsem hind sõltub auto margist ja mudelist).

4. Kütusefilterkütusefilter

Puhas kütusefilter tagab puhtama kütuse sisselaske ja parema kütusesüsteemide töökorra. Uus kütusefilter maksab olenevalt autost reeglina umbes 15-20 eurot (vahest ka rohkem), kuid selle vahetamine võib pikema aja peale säästa autot sadade eurode väärtuses mootorikahjustustest.

Vanematel autodel on kütusefiltri vahetamine lihtsam kui uuematel. Uuematel autodel on kütusefiltri vahetamiseks vaja tihtipeale mõningaid spetsiaalsemaid tööriistu, kuna see asub tihiti raskesti ligipääsetavas asukohas ning ilmselt tuleb odavam lasta see töökojas ära vahetada, kui soetada endale vastav varustus.

Kütusefilter asub enamasti kas auto põhja all, mootoriruumis või vahest ka kütusepaagis. Paljudel uutel bensiinimootoriga autodel ei ole kütusefilter enam üldse vahetatav. Kui kütusefilter asub mootoriruumis, siis selle vahetamiseks reeglina liialt energiat kulutama ei pea. Auto alusküljel asuvale kütusefiltrile ligi pääsemiseks on aga vaja kanalit või tõstukit.

Kütusefiltri vahetus on üldiselt olulisem diiselmootoritel, kuna nende toitesüsteem on palju täpsem ja tundlikum kütuse kvaliteedile ja kütusesüsteemi parandus on oluliselt kallim kui bensiinimootoritel. Soovitame kütusefiltrit vahetada umbes iga 50 000 kilomeetri tagant.

Teksti- või videojuhendi kütusefiltri vahetuse kohta leiab tõenäoliselt ka youtube’ist või googledades märksõnu “[auto mark ja mudel] fuel filter change”. Kui tood kütusefiltri vahetuseks auto Carfoxi, on keskmine hind sõltuvalt automargist ja mudelist ca. 25–50 eurot.

5. Õhukonditsioneer ehk A/C süsteemkonditsioneer

Kuna õhukonditisioneer saab voolu auto generaatorilt, on sellel märgatav mõju auto kütusekulule. Samuti on lisakoormuseks ka mootorilt käitatav konditsioneerisüsteemis ringvoolu tekitav kompressor. Kui konditsioneer töötab, kasutab auto umbes 7–15% rohkem kütust. Selle tõttu on aeglaselt sõites avatud aknad soodsamad, kuid suurtematel kiirustel, alates umbes 70 km/h, hakkab avatud akende tõttu tekkiv tuuletakistus nõudma suuremat kütusekulu kui õhukonditsioneer.

Optimaalse kütusekulu saavutamiseks soovitame aeglastel kiirustel konditsioneeri kasutamise asemel pigem avada auto aken, kuid suurematel (70km/h+) kiirustel sulgeda aknad ja lülitada sisse konditsioneer.

6. Ära lase kütusel niisama põledapõlemine

Oled ilmselt kuulnud, et “mootori taaskäivitamine kulutab rohkem kütust kui mõned minutid mootori tööaega”. See väide võis küll kunagi vett pidada, kuid enam mitte.

Ehk oled ka tähele pannud, et paljude modernsete autode mootorid lülitavad end ise välja, kui juht auto liikluses peatab. Seda tänu modernsetele kütuse sisselaskesüsteemidele, mille tõttu kulutab auto käivitamine palju vähem kütust kui vanemate autode puhul.

Ettekavatsetud peatumise korral, mis kestab rohkem kui minuti, soovitame mootori välja lülitada, kuna umbes 15 minutit koha peal töötava mootori eeldatav kütusekulu on ⅓ kuni ½ liitrit.

Vanemate autodega on vastupidi, sest nende kütuse sisselaskesüsteemid on palju ebaefektiivsemad. Üldiselt, mida vanem auto, seda ebaefektiivsem käivitus ja sestap on ka mõttekam leppida seisuajal pikemalt töötava mootoriga.  

Küll aga soovitame auto käivitamist päevas piirata 10 korra peale, kui just mootoril ei ole start-stop süsteemi, muidu on see käivitusmehhanismile ebatervislik.

Mootori soojendamine

Esmasel käivitamisel sooja ilmaga ei ole vaja lasta mootoril soojeneda.

Külma ilmaga soovitame enne sõitmist ja peale käivitamist oodata vähemalt pool minutit. Üldiselt, mida külmem on, seda kauem soovitame oodata. Miinuskraadidega külmas auto käivitamine ja kohe täiskoormusel sõitmine on mootorile kahjulik, sest autos olevad õlid on settinud ja madala temperatuuri tõttu on õli oma viskoossuse/voolavuse kaotanud ega jõua nii kergesti ja kiiresti kõikide mootori liikuvate komponentideni.

Karburaatoriga mootorit soovitame soojendada mõned minutid.

7. Rehvidrehv

Hea rehvide seisukord on vast üks olulisemaid elemente auto turvalise juhtimise juures. Lisaks võib õige rehvirõhk tagada autole kuni 3.3% efektiivsema kütusekulu. Rehvirõhku tuleks kontrollida vähemalt 2 korda kuus ehk iga kahe nädala tagant. Kui auto on seisnud pikalt, tuleb enne sõitmist kindlasti kontrollida rehvirõhku, sest rehvid (olenevalt tootjast) kaotavad osmoosi tõttu umbes 2-5% rõhku iga kuu. See ei pruugi tunduda palju, kuid rehvi, millel on rõhk 20% alla normi,  soovitatakse kontrollida enne edasist kasutamist.

Kui autol suure kiiruse juures rehv järsult puruneb, võib auto halvimal juhul osutuda metallist kirstuks kõigile seesviibijatele. Sellepärast tuleb veenduda auto rehvide seisukorras regulaarselt ka enne igat sõitu. Rehvivahetuse ja hoolduse kohta on meil ka palju põhjalikum blogipostitus.

8. Õlivahetus ja vedelike perioodiline kontrollõlivahetus

Õlide ja vedelike soovitatav kontrollimise ja vahetuse periood on tehase poolt kaasa antud kasutusjuhendis märgitud ja iga auto puhul erinev. Oleme teinud ka põhjalikuma blogipostituse sellel teemal, mistõttu ei hakka seda juttu siin kordama.

9. Aknapesuvedelik ja kojamehedkojamehed

Kojameeste vahetus on kõige odavam, kiirem ja turvalisuse mõistes tõhusam parandus, mida iga autoomanik saab ise teha. Kuna kui satud liiklustihedal maanteel padukasse ja teiste autode tagatuled meenutavad kaugustes kisselliplekke, võivad kulunud kojamehed halvimal juhul muuta Su auto surmalõksuks. Kui selline oht peaks tekkima, veendu enne aeglustamist, et Su taga olev juht näeb pidurituledest Su kavatsusi, näita suunda paremale ja peatu sujuvalt lähimal turvalisel teepervel ning oota saju möödumist.

Kuigi aknapesuvedelikku saab säästa ka segades seda veega, ei soovita me seda teha, sest vee jäätumine võib pritsesüsteemi rikkuda ja selle väljavahetamine maksab kordades rohkem kui korraliku aknapesuvedeliku kasutamine.

10. Auto akuauto aku

Aku on auto elektrilise ja mehaanilise süsteemi tuum, kuna ilma akuta ei ole võimalik autot käivitada. Vanematel autodel on aku vahetamine sama lihtne kui puldiauto aku vahetamine, töö on vaid kaalult veidi raskem ja hinnalt krõbedam.

Samas mõnedel kaasaegsetel autodel on akud mõnikord nii hästi ära peidetud, et nendeni jõudmiseks peavad isegi kogenud mehaanikud natukene ajusid ragistama. Sellisel juhul on aku asukoha leidmine kõige lihtsam kas googledades auto marki, aastat ja märksõnu „battery change“ või uurides auto kasutusjuhendit.

Aku seisukorra hindamisel, kui laadimine enam ei aita, tuleb ta autost lahti ühendada ja voltmeetriga klemme kontrollida. Tund pärast mootori suretamist peaks klemmidelt saadud pinge olema üle 12 voldi, vastasel juhul tuleks auto aku kindlasti uue vastu välja vahetada.

Pinge 12V aku klemmidel tund pärast mootori suretamist ja aku suhteline laeng:

voltage

Enne aku vahetamist tuleks veenduda, et probleem tõesti seisneb akus ning, et tegu ei ole muu vigase tarbijaga.

Vahetamist alusta negatiivse musta (-) klemmi lahti keeramisega. Aseta see akust eemale ja siis tee sama positiivse punase (+) klemmiga. Ole ettevaatlik, et elektrit juhtiva tööriistaga mõlema aku klemmi vastu korraga ei lähe. Võta vana aku välja ja pane uus asemele. Uue aku paigaldamisel ühenda positiivne klemm enne, siis negatiivne ja kinnita mõlemad korralikult. Vale käitlemise puhul võivad autoakud olla plahvatusohtlikud. Uut akut soetades jälgi ka valmistajatehase poolt etteantud lubatud parameetreid!

Kuna nii mootorite kui ka võimaliku lisavarustuse valik on ääretult lai, on seda ka akude valik, samuti erinevad hinnad tootjati. Kui pöördute Carfoxi poole sooviga akut vahetada, tuleks olenevalt automargist ja mudelist arvestada 60–120-eurose kuluga. Teie olukorrale täpsema info saamiseks soovitame meiega ühendust võtta.

11. Leia kvaliteetne ja usaldusväärne parandustöökoda

Kvaliteetse ja usaldusväärse parandustöökoja leidmine on südamerahu igale autoomanikule, sest kui satud oma neljarattalise sõbraga hätta, võid julgelt loota nende oskustele ja valmidusele Sinu probleemiga toime tulla.

On mehaanikuid, kes näevad autotehnikas asjatundmatut klienti kui kullaauku, ning nihverdavad iga tööga niipalju kui võimalik. Näiteks müüakse B-kategooria komponente A-kategooria pähe, küsitakse tasu topelt aja eest, kuigi töö jaoks kulus tegelikult poole vähem, väidetakse, et töökorras autoosa on rikkis ja seda vaid selleks, et see ise pärast „parandust“ kellelegi teisele pähe määrida.

Hea töökoja leidmiseks küsi autodega kogenumatelt tuttavatelt soovitust või tee veidi eeltööd ja otsi foorumitest nõuandeid.

Meie töökoda annab garantii kvaliteedi, läbipaistvuse ja ausa hinnastamise kohta ja lubame, et meie töökojast ei välju kunagi ükski auto samas ega halvemas seisukorras kui oli tulles. Arveldamise koha pealt lubame, et ükski arve ei tule üllatusena ega ole ülekohtune või liiast, arvestades meie ekspertoskusi, töö kvaliteeti ja pikaajalist pühendumust.

Kokkuvõte

Eespool esitatud autohoolduse nõuanded olid vaid kergem osa pikast, palju raskemate tööde nimekirjast. Tulevikus anname kindlasti välja sarnase temaatikaga postitusi, seni aga loodame, et lugemine oli Sinu aega väärt.

Kui Sul on küsimusi, küsi julgelt kommentaariumis, aga kui Sul napib aega või ei ole soovi oma näppe õliseks teha, broneeri hoolduse aeg meie kodulehel või võta meiega ühendust telefoni või e-posti teel.

Telefon: +372 61 60 060

E-post: Info@carfox.ee

Kui Sulle meeldis see postitus või leidsid siit kasulikku infot, siis ole meheks või naiseks ja jaga seda postitust sõpradega või sotsiaalmeedias.


Loe lisaks