Kuidas kõrvaldab professionaal oma autolt talvised kahjustused - Carfox - täisteeninduslik autoremonditöökoda

Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG

Kuidas kõrvaldab professionaal oma autolt talvised kahjustused

12 min lugemist

Kevad ei ole kalendrisse vaadates enam kaugel ja aknast välja piiludes peakski see juba ammu kohal olema. Nagu Carfoxis juba kombeks saanud, on aeg hakata mõtlema oma kevadisele autohooldusele. Miks küll? Eks ikka selleks, et Sinu auto töötaks sama hästi ka järgmised 10 hooaega.

Olgugi, et seekordne talv möödus peaaegu täielikult lumevabalt, on Sinu auto pidanud sellegipoolest rinda pistma temperatuuri kõikumiste, niiskuse, miinuskraadide ning ka konarlike teeoludega. Carfoxi kvaliteedispetsialisti ja tehnilise nõustaja Markku Reinvee sõnul kulutab see kõik Sinu masinat nii seest kui väljast.

Kuidas teha aga nii, et saaksid oma suvistele autosõitudele hästihooldatud masinaga vastu minna? Sellele vastab Markku Reinvee, tuues ka seekordses blogis näiteid omaenda auto pealt.

Milleks üldse kevadine hooldus

Talv oli õnneks või kahjuks sel aastal väga lumevaene. Kahjuks, kuna ei saanud oma 2008 a. Mercedes-Benz ML 280 nelikvedu kasutada, õnneks aga vähese soola tõttu meie tänavatel.

Auto seisukohalt olid tingimused sellegipoolest suhteliselt laastavad, kus välistemperatuur langes sageli 0-kraadi piiridesse ning tihti esines ka niiskust. Lisa sinna juurde auklikud teed ning tulemuseks saadki korralikult vatti saanud auto.

Kindlasti ei piisa kevadel ainult auto pesemisest vaid peaks laskma selle ka korralikult üle kontrollida. Ainult nii on võimalik ennetada suuremaid remonttöid ja sellega kaasnevaid kopsakaid arveid. Kahjuks näeme Carfoxis endiselt tihti remonti tulnud masinaid, mida oleks kindlasti saanud vältida õigeaegse hooldusega.

Kevadhoolduse vajalikkuse kohta uuris meilt ka Postimees. Kui tahad näha, mis nende reporteri Kerli Dello autoga kevadhoolduse käigus ette võtsime, siis vaata allolevad video.

Vaatame järgmiseks, mis hooldustöid peaksid oma autoga tegema, et saaksid muretult suvistele sõitudele vastu minna.

Mootoriõli ja filtri vahetus

Mootoriõli ja selle vajalikkusest oleme juba mitmel korral kirjutanud aga kuna kordamine on tarkuse ema, siis tasub see mõtte veelkord üle käia.

Iga sisepõlemismootori töö jaoks on õli möödapääsmatuks abimeheks, aidates oluliselt vähendada liikuvate osade hõõrdumisest tekkivat temperatuuri ja kulumist. See abimees töötab aga kõige paremini nominaalse temperatuuri juures, milleks on 90°C.

Talviste temperatuuridega lühikesi otsi sõites ei suuda auto mootor enamasti korralikult soojaks minna. Mootori jaoks tähendab see oluliselt suuremat koormust ja kulumist, kui näiteks sõidad järjepanu 12h maanteel. Lisaks kogub külm õli mootoris olevat niiskust, vähendades pikapeale oluliselt selle lubrikeerivaid omadusi.

Mootoriõli tuleks Eesti oludes vahetada vähemalt korra aastas ja seda isegi olukorras, kus kasutad kallima otsa sünteetilisi Long-life õlisid. Oma Mercedesel vahetasin õli viimati läinud aasta sügisel. Selliselt pole tingimata vajalik seda kevadel uuesti teha. Pigem hindan esialgu õli seisukorda ning otsustan selle pealt, kas vahetan praegu või sügisel. Soovi korral saad õli seisukorda kontrollida ka kodustes tingimustes.

Spikker koduseks õlikontrolliks

Bensiinimootori puhul saad kontrollida õli seisukorda selle värvi järgi. Diiselmootoriga on asi keerulisem, kus õli värv pole üheselt tõlgendatav. Spikker ise on järgmine:

  • Läbipaistev kuldne – ei pea vahetama
  • Veidi läbipaistev pruunikas – sobib veel
  • Pruun ja läbipaistmatu – vajab lähiajal vahetamist
  • Must – vajab kohest vahetust

Pidurisüsteemi korrasoleku kontroll

Auto pidurisüsteem on ohutu liiklemise seisukohalt kindlasti masina üks olulisemaid komponente. Kogu süsteemi seisukorda soovitan kontrollida vähemalt korra korra aastas, ideaalis lausa kaks.

Kuna tegemist oli erakordselt niiske talvega, siis testin oma isikliku auto juures esimese asjana pidurisüsteemi niiskustaset. Nimelt on pidurivedelik hügroskoopsete, ehk niiskust siduva omadusega. Liigne niiskus vähendab omakorda oluliselt piduripedaali tundlikkust.

Vanemate masinate omanikel (k.a. ma ise) soovitan lasta üle kontrollida ka piduriketaste ja -klotside kulumisastet. Talvel ja märja ilmaga sõites vajutavad autojuhid piduripedaalile keskmisest 20-30% kõvemini, et kompenseerida libedaid pidurikettaid. Selle tulemusena läheb piduriketas ja klotsid ka tavapärasest kuumemaks ning esineb rohkem kulumist.

Jahutusvedeliku kvaliteedi ja lekete kontroll

 

Jahutusvedeliku kvaliteet on õnneks muutunud viimaste aastate jooksul oluliselt paremaks. Sisuliselt tähendab see, et vedeliku antifriisi baasomadused peavad vastu mitmeid aastaid. Sellegipoolest soovitan kevadel ka see lasta üle kontrollida, kuna talve kõikuv temperatuur ja konarlikud teeolud võivad tekitada süsteemi lekkeid ning kahjustusi.

Jahutusvedeliku taset ning kvaliteeti on võimalik kontrollida ka kodustes tingimustes. Samas panen kõigile kodus nokitsejatele südamele, et kuna jahutusvedelik on mürgine, tuleb selle jäägid õigel viisil utiliseerivad. Samuti ei tohiks kunagi avada jahutusvedeliku anuma korki kuuma mootoriga, kuna see on surve all ning tulemuseks võid tulise vedelikuga pihta saada.

Spikker, kuidas värvi järgi jahutusvedeliku kvaliteeti määrata on järgmine:

  • Läbipaistev rohekas/punakas/oranž/sinine – ei pea vahetama
  • Läbipaistmatu rohekas/punakas/oranž/sinine – vajab varsti vahetamist
  • Läbipaistmatu ja määrdunud rohekas/punakas/oranž/sinine – vajab kohest vahetamist

Välisvalgustuse toimimise kontroll

Välisvalgustuse tööd mõjutab enim konarlikud sõiduteed ning õhus olev niiskus. Suhteliselt tihti tulevad hooldusesse näiteks vanemad masinad, mille välisvalgustite elektrisüsteem on korrodeeruma hakanud. Tihti on ka esituled tänu halbadele teeoludele lihtsalt paigast ära nihkunud.

Igal kevadel kontrollin oma Mercedesel esitulede valgusvihu kõrguse, et see ei jätaks mind ennast pimedasse ja ei pimestaks ka vastutulijaid.

Kliimasüsteemi toimimise ja salongifiltri kontroll

Tänapäeval ei leia kasutusest tõenäoliselt pea ühtegi autot, millel poleks kas konditsioneeri või kliimat. Omalt poolt soovitan pärast igat talve lasta see süsteem korralikult üle kontrollida. Näiteks võin enda pealt öelda, et ei pannud sel talvel konditsioneeri pea kordagi tööle. See aga muudab kogu süsteemi ideaalselt pimedaks ja niiskeks kasvulavaks erinevatele bakteritele, mis seal pesitsevad.

Kui soovid lähemalt lugeda õhukonditsioneeri tüüpilistest talvejärgsetest probleemidest, siis loe meie varasemat blogipostitust: “Kuidas töötab auto õhukonditsioneer”.

Veakoodide lugemine ja kustutamine

Kui veel 20 aastat tagasi toodi masin “mingi imeliku häälega mootoris” ülevaatusele, võis mehhaanikul katkise koha tuvastamine mitu tundi aega võtta. Tänapäeval piisab aga diagnostikaarvuti ühendamisest auto raaliga, et seal olevad veateated välja lugeda.

Veateadete tekkest saad lugeda lähemalt meie varasemast blogipostist “Kõik, mida Sa pead teadma auto diagnostikast ja veakoodidest”. Seda tööd soovitan teha teatava regulaarsusega, et tekiks hea ülevaade auto tehnilisest seisukorrast. Nimelt kustutavad enamus autosid tekkinud veakoodid teatava aja möödudes ära.

Veermiku kontroll

Veermik on teisisõnu autot kandev raamistik, kuhu kinnituvad erinevad detailid nagu jõuülekanne, vedrustuse, piduri-, rooli- ja väljalaskesüsteemid. Veermikut soovitan kontrollida vähemalt korra aastas, sest aukudest läbi sõites nihkuvad need detailid omavahel paigast ära. Lõpptulemusena halveneb auto juhitavus ning suureneb detailide kulumine.

Veermiku ülevaatusel teostame jõuülekande, vedrustuse, piduri-, rooli- ja väljalaskesüsteemi, lekete ning auto muude veerevate osade üldist kontrolli.

Sildade 3D kontroll ja reguleerimine

 

Sildade geomeetria 3D kontroll on lihtsustatult öeldes auto rataste tagasi joondamine nende õigesse asendisse. Selle tööga vähendad oluliselt rehvide kulumist ja kütusekulu, suurendades samaaegselt auto stabiilsust tee peal.

Enamasti saab sildade seisukorra kohta head sisendit vaadates rehvide kulumisastet. Näiteks, kui rehvi servad on keskosast proportsionaalselt rohkem kulunud, viitab see sildade asümmeetriale.

Peamiseks asümmeetria tekkepõhjuseks on tänavatel olevad kevadised löökaugud, millest läbi sõitmine nihutab auto sildu. Teiseks tekkepõhjuseks on auto üldine kulumine. Seda saab aga õnneks ennetada oma autot regulaarselt hooldades.

Sildade geomeetria kohta saad pikemalt lugeda meie blogipostitusest “Sildade reguleerimine 3D sillastendiga”.

Värvi- ja roostekahjustuste kontroll

Tänu lumevaesele talvele tuli talverehvidega tihti asfaldil klõbistada. Seetõttu näeme sel kevadel oma töökojas tavapärasest oluliselt rohkem värvitäkkeid auto keredel ning ka erinevaid sillaosade anomaaliaid.

Kevadeti soovitan kindlasti lasta oma masina kere korralikult üle kontrollida erinevatest värvi- ja roostekahjudest. Varakult avastatud täkke või roostepleki saame lihtsa vaevaga värvikambris eemaldada. Jättes selle aga pikemaks ajaks hooldamata, võib varsti Sind ees oodata juba oluliselt kopsakam arve.

Rehvivahetus

Eestis võib suverehvidele üle minna juba 1. märtsist. Samas on politsei soovitanud vahetamisega mitte liigselt kiirustada kuna endiselt võib esineda öökülmasid.

Enne vahetamist veendu kindlasti, et suverehvide mustri sügavus oleks piisav. Mustri sügavust saad kõige paremini hinnata 1- ja 2-eurose mündiga, asetades selle mustri soontesse. Suverehvi sügavus peab olema vähemalt 1.6 mm, soovitatavalt 3-4 mm. Pikemalt saad selle kohta lugeda meie varasemast postitusest “Rehvi mustri sügavuse nõuded ja kontrollimine“.

Kindlasti kontrolli regulaarselt ka rehvirõhku. Nimelt tühjeneb terve rehv kuus kuskil 2-5% võrra ja iga lisa 5 külmakraadi suurendab kadu lausa 2%. Samuti soovitan kõikidel nobenäppudel, kes oma rehve ise vahetavad pöörata erilist tähelepanu rataste balansseerimisele. Sõites balansseerimata ratastega, lõhud rehvi tavapärasest rohkem ning sõitmisel võib ratas tekitada ebameeldivat vibratsiooni.

Kokkuvõte

Autost on tänapäeval saanud üks nendest enesestmõistetavatest mugavustest nagu seda on näiteks ka mobiiltelefon. Autot kasutades eeldame igal korral, et meie neljarattaline sõber toimetab meid kiirelt ja turvaliselt sihtpunktini kohale. Kui aga küsiksid endalt praegu kriitiliselt, et kas näiteks tead oma masina piduri- või jahutussüsteemi talvejärgset seisukorda, siis tõenäoliselt on vastus ei. Kuna ma ise ei taha õnnele lootma jääda, siis kontrollin oma masina seisukorra kindlasti igal kevadel üle ja soovitan seda ka Sinule.


Loe lisaks