Õlivahetus ja vedelike perioodiline kontroll - Carfox
CARFOX BLOG
õlivahetus

Õlivahetus ja vedelike perioodiline kontroll

11 min lugemist

Kõik, mis liigub, kulub ja kõik mis kulub, see omakorda kulutab, seega pole oluline, millega või kui tihti sa sõidad, regulaarne hooldustöö aitab säästa auto tervist, närve ning rahakotti. Perioodiline autohooldus või õlivahetus ei taga küll täielikku veavabadust, kuid vähendab oluliselt teeäärsete tõrgete esinemise riski ja sagedust.

Käesolevas juhendis anname ülevaate nii auto töökorrale kõige tähtsamate õlide ja vedelikega seonduvatest ettevaatusabinõudest kui ka kontrolli- ja vahetusintervallidest.

Õlide ja vedelike soovitatav vahetusperiood on märgitud tehase poolt kaasa antud kasutusjuhendis ja on iga auto puhul erinev. Kuigi hooldusvälbad varieeruvad autotootjati oluliselt, on levinud kaks üldreeglit:

  • mida uuem auto ja leebem sõidustiil, seda pikem hooldusintervall.
  • mida vanem auto ja karmim sõidustiil, seda lühem hooldusintervall.

Armatuurimärgiste tähendused ehk millest alustada õlide ja vedelike kontrolli 

Esmalt tuleb kontrollida auto eri vedelike ja õlide taset ning visuaalselt hinnata nende kvaliteeti vastavalt värvusele või toonile.

Vedelike tase on enamasti silmaga kontrollitav – minimaalne ja maksimaalne tase on osaliselt läbipaistva anuma külje peal märgitud. Õlide puhul on min-max tase sageli korgi külge kinnitatud mõõtevardaga mõõdetav.

Kuna kõik autotootjad märgivad oma auto tehase kasutusjuhendisse erinevad hooldus- ja vahetusintervallid, oleme võtnud mõõdupuuks kiirusepiirangtutele vastava sõidustiili ja umbes 7 aastat vana sõiduki.

Alusta kontrolli auto parkimisega tasasele pinnale.


Mootoriõlimootoriõli

Kontrolli kord kuus ja jahtunud mootoriga, kuna siis on õli settinud ja tulemus täpsem.

Enamikul kaasaegsetel sõidukitel on sisse ehitatud õlivahetuse intervalli arvestid, mis järgneva vahetusintervalli määramisel arvestavad auto mootoritüüpi,  kulumisastet, sõidustiili, väliskliimat ja palju muid tingimusi.

Vahetusintervall optimaalse töökorra jaoks on umbes  10 000 – 20 000 kilomeetrit või iga 6 kuu tagant. Enne kui külmaks läheb ja enne kui soojaks läheb. Välistemperatuurile vastava mootoriõli kasutamine tagab õli õige paksuse töötamise ajal ja seega vähendab mootori kulumisastet ning hõlbustab tööd.

Mootoriõli vahetades, vaheta ka õlifilter.

Pärast 2000. aastat väljastatud autode mootoriõli vahetusintervalli saab kontrollida siin.

Tooni järgi hindamine:

  • Läbipaistev kuldne – ei pea vahetama
  • Veidi läbipaistev pruunikas – sobib veel
  • Pruun ja läbipaistmatu – vajab lähiajal vahetamist
  • Must – vajab kohest vahetust

Õli tooni hindamisel tuleb arvesse võtta mootoritüüpi. Diiselmootoritel on mootoriõli hindamine tooni järgi raskendatud, kuna diiselmootorite õli omandab musta tooni oluliselt kiiremini kui bensiinimootorite õli. Diiselmootoril võib tummisem õli olla siiski kasutuskõlblik. Kui kõhkled õli kvaliteedis, soovitame igaks juhuks pöörduda spetsialisti poole.


Jahutusvedelik/antifriisjahutusvedelik_antifriis

Kontrolli iga kuu ja hoia jooksvalt silma peal armatuuril oleval jahutusvedeliku temperatuuri näidikul, et see püsiks normi piires.

ETTEVAATUST – jahutusvedelik paisub kuumenedes, kontrolli siis, kui mootor on jahtunud. Kuuma, rõhu all oleva jahutusvedeliku anuma avamisel võib välja paiskuda äärmiselt kuuma jahutusvedelikku. 

Antifriisi kontsentraati kasutades sega see veega umbes 50/50 vahekorras, et antifriisi koostisosad aktiveeruksid.

Et vältida vedeliku lekke tagajärjel mootori ülekuumenemist või jäätumise tõttu kahjustumist tasuks jahutusvedelikku kontrollida iga kuu. Lisaks mootori jäätumise takistamisele on jahutusvedelikul e. antifriisil (ingl.k. Anti-Freeze) veel mitmeid kasulikke omadusi, nimelt tõstab see vee keemistemperatuuri, õlitab ja hõlbustab veepumba tööd, takistab rooste ja katlakivi ladestumist jahutussüsteemi.  

Jahutusvedeliku vahetamisel ja uue antifriisi valimisel tasub lähtuda eelneva antifriisi värvist või tehase kasutusjuhendist, selle puudumisel spetsialisti arvamusest.

Mõnede uutemate autode omanikujuhendis on kirjas, et jahutusvedelik kestab kuni auto otsad annab. See võib tõsi olla siis, kui aastaringne õhutemperatuuri muutus on väike. Kuna Eesti aastaringne temperatuuri kõikumine lagundab antifriisi baasomadusi tavapärasest kiiremini, soovitame jahutusvedelikku vahetada 2 – 3 aasta tagant.

Tooni järgi hindamine:

  • Läbipaistev rohekas/punakas/oranž/sinine – ei pea vahetama
  • Läbipaistmatu rohekas/punakas/oranž/sinine – vajab varsti vahetamist
  • Läbipaistmatu/must ja määrdunud rohekas/punakas/oranž/sinine – vajab kohest vahetamist

Roolivõimendi vedelikroolivõimu_vedelik

Kontrolli iga kuu

ETTEVAATUST – ära ületa ettenähtud vedelikutaset, vedelik paisub soojenedes!

Täpse tulemuse saamiseks kontrolli pärast sõitu, mitte töötava, kuid sooja mootoriga.

Kui roolivõimendi vedeliku tase on madal, siis kontrolli või lase kontrollida auto roolivõimendi süsteemi, et tuvastada võimalikke lekkeid.

Tooni järgi hindamine:

  • Läbipaistev roosakas/rohekas – ei pea vahetama
  • Pruunikas läbipaistev – vajab lähiajal vahetamist
  • Must – vajab kohest vahetust

Käigukasti/ vahekasti õliautomaatkäigukasti hoiatustuli

Kontrolli 2-3 kuu tagant

ETTEVAATUST – Ettenähtud vedelikutaseme ületamine võib kajustada käigukasti. Kontrolli vabakäigul, kui mootor töötab ning on üles soojenenud.

Manuaalse käigukastiga on vedeliku vahetus soovitatav 50 000 – 100 000 kilomeetri tagant. 

Uuema automaatkäigukastiga on soovitatav vahetada 90 000 – 160 000 km tagant.

Tihedam vahetus ei tee autole halba, kuid liiga tihe vahetamine on aja ja raha raiskamine.

Tooni järgi hindamine:

  • Läbipaistev punakas/kollakas- ei pea vahetama
  • Pruun – vajab lähiajal vahetamist
  • Must/kõrbenud – vajab kohest vahetust

Hoolimata sellest, et paljud tänapäeva autotootjad määravad käigukasti/vahekasti õli kasutuskõlblikuks pea terve auto elu, tasub seda siiski eelnimetatud perioodide tagant vahetada, et tagada käigusüsteemi pikemaajaline tõrgeteta töö.

Uuematel sõidukitel käigukasti õlitaseme kontrollimiseks enam mõõtevarrast ei ole, kontrollimine toimub diagnoosarvuti abil või manuaalselt käigukasti korpuses oleva ava abil. Sellisel juhul tuleb kontrollimiseks pöörduda spetsialisti poole.


Pidurivedelikpidurisüsteemi hoiatustuli

Kontrolli iga kuu

ETTEVAATUST – aine on korrodeeriv ja mürgine.

Lase mehhaanikul autot kontrollida, kui pidurivedeliku tase on alla miinimumi. Pidurite kasutus vedelikku ei tarbi ja ainus viis kuidas pidurivedelik otsa saab on lekkides. Pikemas perspektiivis võib pidurivedeliku min-max taseme kõikumine olla tingitud piduriklotside kulumisest ja sellega kaasnevast süsteemi suurenevast mahust.

Pidurivedeliku valimisel lähtu auto omanikujuhendist.

Olenevalt autotootjast on soovitatav vahetada iga 2 aasta või 50 000 kilomeetri tagant

Tooni järgi hindamine:

  • Läbipaistev kollakas – ei pea vahetama
  • Läbipaistev pruunikas – sobib veel
  • Vähe läbipaistev ja pruun – vajab lähiajal vahetamist
  • Must – vajab kohest vahetamist

Pidurivedeliku vahetamine minimaalselt 2 aasta tagant vajalik ka mittesõitval autol. Seda põhjusel, et pidurivedelik on hüdroskoopne vedelik, mis seob endaga väliskeskkonnast niiskust.


Sillaõli/differentsiaali õli

Lase kontrollida kord 3 kuu jooksul

Differentsiaali õli kontrollimine ja vahetamine on üks kõige ülevaadatumaid hooldustöid. Peamiselt selle tõttu, et seda on keerulisem kontrollida kui teisi õlisid, sest sellele saab ligi vaid auto alt.

Soovitame lasta kontrollida ja vahetada teeninduses. Olenevalt sellest, kas auto on esi- või tagaveoga on differentsiaali õli puhul on kõige kergem jälgida, et vastavalt esi- või tagaosa alla õliloiku ei tekiks. Sillaõli tuleb vahetada iga 50 000 – 70 000 kilomeetri järel.


KlaasipesuvedelikAknapesuvedelik

Ära unusta hoida silma ka klaasipesuvedelikku tasemel, sest hea nähtavus on üks turvalise teekonna alustalasid.


Kokkuvõte

Süstemaatiline autohooldus aitab nii lühemas kui ka pikemas perspektiivis säilitada auto turvalisust, jõudlust ja sõidukorda ning ka närve ja rahakotti.

Kui sul on küsimusi siis küsi julgelt kommentaariumis, kui sul aga napib aega või ei ole soovi oma näppe õliseks teha, siis broneeri hoolduse aeg meie kodulehel või võta meiega ühendust telefoni või e-posti teel.

Telefon: +372 61 60 060
E-post: Info@carfox.ee

Kui Sulle meeldis see postitus või leidsid siit kasulikku infot, siis ole meheks või naiseks ja jaga seda postitust sõprade seas või sotsiaalmeedias.


Loe lisaks