Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG
kõik-rehvidest

Rehvivahetuse ABC – Kõik mida peaksid teadma rehvidest

17 min lugemist

Turvalise sõidu alustalaks on sõiduki rehvide korrasolek. Tänapäeva sõidukirehvide loomisel peetakse silmas eelkõige turvalisust ning rehvidega kaasnevate eeskirjade ja nõuannete eiramine viib vaid varakult kraavi. Üksnes õige rehvi seisukord lubab juhil nautida oma sõidukile omast turvalisust, manööverdamisvõimet ja jõudlust.

Auto rehvide sõidukorras tuleb veenduda regulaarselt enne igat sõitu ning kuigi rehvirõhku ning mustri sügavust on raske peale vaadates hinnata, on sõiduks kõlbmatu rehv silmaga äratuntav.

Käesolevas postituses räägime:

  • rehvidest üldiselt
  • nael ja lamellrehvidest
  • kuidas rehvi tee ääres vahetada
  • rehvi mustri sügavuse kontrollimisest käepäraste vahenditega
  • rehvi täitmisest rehvi remondivahuga
  • rehvi ala- või ülerõhu märkidest ja mõjudest sõidudünaamikale ning kütusekulule
  • rehvide balansseerimisest
  • rehvide roteerimisest, et pikendada nende efektiivset eluiga

Rehvidest üldiselt

rehvivahetus

Uuemad rehvid peaksid kestma umbes 50 000 – 80 000 kilomeetrit. Michelini ja Continentali rehvide tootjate sõnul kestavad nende rehvid umbes 10 aastat, soovitusega, et pärast 5. kasutusaastat tuleb viia rehvid iga aastas ülevaatusele.

Rehvide vahetamisel soovitame uued rehvid alati soetada usaldusväärselt tarnijalt, kuna vanu rehve ostes ei saa kunagi nende seisukorras 100% kindel olla. Võõrast kohast kasutatud rehvide soetamisse tasub suhtuda nagu Leedu sovhoosikanalate mehaanikutelt auto ostmisesse – pealt võib olla läikima löödud, aga kui ta viimased 5 aastat nelja eri autona kusagil kuuri taga lagunes, siis vaevalt ta enam kaugeltki teekõlbulik on.

Kui ostad kasutatud rehve, veendu, et ostad usaldusväärselt allikalt ning lase pädeval mehaanikul nende seisukord üle kontrollida.

Rehvide vahetamine

Loomulikult ei ole ühe rehvi purunemisel mõtet osta uut komplekti ja seetõttu anname veidi nõu, kuidas üks või kaks uut rehvi vanasse komplekti kõige turvalisemalt sobitada.

Kui kõiki rehve välja ei vaheta, siis soovitame välja vahetada paarides, kuid kui see ei ole võimalik, siis soovitame uue rehvi panna paari rehviga, millel on kõige sügavam muster ja roteerida mõlemad rehvid auto tagarehvideks (lihtsalt viisi mustri sügavuse kontrollimiseks leiad selle postituse lõpust või siit).

Kui ostad 2 uut rehvi, tasub mõlemad panna auto tagurehvideks, kuna seal pakuvad nad autole manööverdamisel rohkem stabiilsust. Üheainsa rehvi välja vahetamine roteerimiseta kahjustab auto vedrustussüsteemi ja käigusüsteemi ning põhjustab kõikide rehvide edaspidise ebaühtlase kulumise.

Ära paigalda autole samaaegselt talve- ja suverehve, nii vähendad auto manööverdamisvõimet ja sõidustabiilsust. Talverehvide kummi optimaalne pidamine on alates 7℃ ning nende kasutamine soojemates tingimustes võib põhjustada enneaegse läbikulumise.

Naelrehvidel on asfaldil vähendatud pidurdusvõime.

Talverehvid – Nael- ja lamellrehvid

Naelrehvid on olnud pikka aega talviseks sõitmiseks juhtide soosituim rehvi tüüp. Naelrehvidel on rehvi kummi sisse sisestatud metallist majutuses olevad volframkarbiid pulgakesed, mis kuluvad sarnasel kiirusel kui kulub rehvi kumm. Volframkarbiid on tugevamast metallist kui ümberolev majutus ning seega kulub ta veidi aeglasemalt ning rehvist jäävad välja paistma volframi naelad. Naelrehvi tuleks vahetada kui kummil on näha vastavad kulumise märgised või on enamus naelad välja tulnud. Keskmiselt on ühel naelrehvil 80-100 naela.

Naelrehvide suur miinus on, et tavalisel asvaldil on neil vähendatud pidurdusvõime, kuna naelad vähendavad kummi kontaktpinda teega ning pidurdamisel on nende efekt pigem sarnane vägivaldsele libisemisele.

Viimase aastakümnega on lamellrehvid kogunud omajagu populaarsust. Naelte asemel on lamellidel ära kasutatud arengut materjaliteaduses, et valmistada lumel ja jääl rohkem haakuvaid kummisegusid, sügavamat mustrit kui ka keerulisemaid mustritüüpe. Lamellrehvide eelis on, et kumm säilitab külmades tingimustes paindlikkuse, mis võimaldab ühtlast ja pidevat kontaktpinda teega. Naelte puudumise tõttu on lamellid kuival asfaldil rohkem haakuvad ning kulutavad ka asfaldit vähem.

Üldiselt on materjaliteaduse ja tehnoloogia areng teinud lamellid peaagu sama haakuvaks kui naelrehvid, kuid erandiks jääb puhas kiilasjää.

Lõppkokkuvõttes on lamellide või naelrehvide valik siiski iga juhi enda teha.

Kuidas rehvi tee ääres vahetada?

  1. Kui sõites rehv puruneb, tuleb esmalt sõiduk stabiliseerida ja veenduda, et sinu vahetus läheduses ei oleks teisi liiklejaid, keda su olukord võib ohustada. Seejärel lülita sisse parem suunatuli ning teisi takistamata aeglusta ja peatu paremal teepervel
  2. Teepervel peatudes tee kindlaks, et oled liiklusest ohutus kauguses ja võimalikult tasasel ja püsival pinnasel.
  3. Pane peale käsipidur, sureta mootor välja, lülita sisse ohutuled/küljetuled. Pimedas võta välja ohukolmnurk ja aseta see 100-150 meetrit enne autot tee äärde. Lisaohutusena võib auto esirehvi ette ja tagarehvi taha panna tõkiskingad
  4. Järgmisena tuleb autost välja võtta tungraud ja asetada see auto alla kõvale pinnale, umbes 20-30 cm purunenud rehvi koopast auto keskosa poole. Enamikul autodel asub seal küljekarbi all sälk kuhu tungraud asetada. Kui autot tõstes muljub tungraud auto keredetaili, siis on tungraud ilmselt valesti paigaldatud, lase tungraud alla, säti veidi ja proovi uuesti. Ära mitte mingil juhul aseta pead auto alla, kui tungraud hoiab autot, sest kui tungraud libiseb, on rehvivahetus väikseim su muredest.
  5. Kui tungraud on õigesti paigaldatud, keera see pooleldi pingesse, nii et rehv oleks veel kontaktis maaga ning kruti võtmega poldid lõdvaks, kuid mitte lahti. Poldid keera lahti ja kinnita vastavalt allolevale illustratsioonile.
  6. Tõsta tungrauaga autot, et ratas oleks maast umbes 3-5 sentimeetri kõrgusel, keera poldid maha ja võta ratas ära.
  7. Aseta varuratas ja kinnita poldid poolenisti, seejärel eemalda tungraud ja kinnita poldid kõvasti, kasutades poltide arvule vastavat mustrit.

poltide kinnitus muster

Mustri sügavusrehvi muster

Rehvi mustri sügavus mõjutab oluliselt auto haakuvust teega ja manööverdamisvõimet. Isegi õige sõidukiirusega sõites võib piisava rehvimustrti puudumine muuta auto manööverdamisvõime eluohtlikuks. Rehvide sõidukorra tagamiseks on oluline, et rehvi mustri sügavus oleks alati normi piires.

Kuidas mõõta rehvi mustri sügavust?

Maanteeameti on sätestanud nõuded rehvi mustri sügavuse kohta. Rehvi mustri sügavust mõõdetakse rehvi mustri kesksoones. Rehvi mustri sügavuse kontrollimise jaoks käepäraste vahenditega on meil eraldi blogipostitus.

Talverehv – minimaalne 3,0 mm, soovitatavalt 4,0-5,0 mm

Suverehv – minimaalne 1,6 mm, soovitatavalt 3,0-4,0 mmrehvi-mustri-sügavus

On olemas rehve, mille mustreid on võimalik taas-soonida. Taas-soonitavatel rehvidel on välisküljel märgitud “re-groovable” ning need on mõeldud enamjaolt suurematele, raskeveoga või ehitussõidukitele.

Eestis on see vähetõenäoline, kuid välismaal on olnud juhtumeid, kus on taas-soonitud tavasõiduki rehve, mis pole selleks mõeldud. Võetakse vana, kulunud rehv ja soonitakse muster üle mustri minimaalse sügavuse. Kuigi rehv muutub sõites plahvatusohtlikuks, müüakse rehv edasi teadmatule kliendile. Selline tehing on iseenesest surmalõksu müük ning puhtalt selle pärast peaks võõrast kohast rehvi ostes olema äärmiselt ettevaatlik.

Rõhk

Õige rehvirõhk tagab auto parema juhtimisvõime ja efektiivsema kütusekulu ning vähendab rehvi kulumise kiirust. Igapäevase sõitmise puhul tuleks rehvirõhku kontrollida vähemalt 2 korda kuus ehk iga teise nädala järel. Ära unusta rehvirõhku kontrollida ka varurehvil, sest tühi varurehv ei ole varurehv.

Rehvi soovitatud rõhku saab lugeda auto juhi ukse lukustuskoha siseküljel olevalt sildilt või auto kasutusjuhendist. Kuna enamikku rehve saab kasutada rohkem kui ühel autol, soovitame rehvi standardrõhu määramisel lähtuda eelkõige konkreetse auto kasutusjuhendist.rehvirõhu täpsustus

Kuidas kontrollida/mõõta rehvirõhku?

Sõites tõuseb rehvis olev rõhk kummi elastsuse ja teega hõõrdumise tõttu ning seetõttu tuleb täpse rehvirõhu saamiseks rehve kontrollida siis, kui nad on “külmad” ehk kui autoga pole sõidetud umbes 3 tundi.

Arusaadav, et paljudel pole kodus rehvirõhu kontrollimiseks manomeetrit või kompressorit ja kuna tanklas 3 tundi aurude käes ootamine isutab väheseid, soovitame rahulikult sõita lähimasse tanklasse ja seal rõhk paika timmida. Kui nii käituda, peaks “sooja” ja “külma” rehvi rõhu erinevus olema tühine.

Tänu modernsele tehnoloogiale ja materjaliteaduse on rehvide struktuur ja koostis arenenud nii kaugele, et rehv peab olema ligi 50% tühi, et alarõhk oleks silmaga nähtav. Sellegipoolest võib igal rehvil arvestada osmoosist tuleneva rehvirõhu langusega, mis on iga kuu umbes 2 kuni 5%.

Rehvi rõhk muutub ka välistemperatuuri mõjul, 5-kraadine välistemperatuuri muutus põhjustab umbes 2% rehvirõhu muutuse.

Alarõhk

Kui rehv on tühi, vajub ta lössi ning suureneb nii rehvi kui ka sõiduki kontaktpind teega. Rehvi lõtvuse tõttu halveneb sõiduki manööverdamisvõime ja rehvi kulumisühtlus. Alarõhuga rehvid kuluvad rohkem rehvi äärtest.

Kui rehvrõhk on umbes 20% alla soovitatu, võib sõiduki kütusekulu kasvada 5% ja rehvi kulumiskiirus kuni 25%. Kui üle 20% alarõhuga sõita pikemat aega, võib kummi elastsuse ja teega hõõrdumise tõttu tekkiv kuumus rehvi lõpuks hävitada.

Kui sõita täiesti tühja rehviga, kahjustub auto velg, mille hind ületab kindlasti rehvi oma.

rehvide kulumine

Ülerõhk

Ülerõhuga rehv on pingul ja jäik ning väheneb nii rehvi kui ka sõiduki kontaktpind teega. Kõige rohkem mõjutab ülerõhk sõiduki juhtimisvõimet vihmase või jäise ilmaga, kuna suureneb juhtimisvõime kaotamise või vesiliu tõenäosus.

Ülerõhuga rehvid kuluvad rohkem rehvi keskosast. Kuna ülerõhuga rehv on jäik, võivad juba 20% ülerõhuga rehvi kahjustada ka keskmised ja suuremad teeaugud. Kuiva ilmaga on ülerõhuga rehvidel järsem manööverdamisvõime parem sõidustabiilsus, kuid seda vaid teatud piirini.

Tirerack viis läbi katse, et näha kuidas rehvirõhk mõjutab auto haakuvust märja teega.
Esimesel pildil on normaalrõhk ja igal järgneval pildil on rõhku vähendatud 7% võrra.

Rehvi remondivaht

Kui rehv on saanud surmavalt haavata ja puudub varurehv, siis on võimalik kasutada rehvi remondivahtu. Remondivaht sulgeb rehvis õhulekke, tihendab rehvi ja tõstab rehvi rõhku.

Purunenud mantli, lõhenenud sisekummi või rehvi puhul ei tohi kasutada remondivahtu. Kuigi remondivahuga täidetud rehvi ei ole võimalik taastada, on see igal juhul kasulik lisavarustus, mida autos kaasas kanda.

Rehvi remondivaht maksab hinnavahemikus 6-15 eurot.

Rehvi remondivahu kasutamine:

  1. Raputa rehvi remondivahu purki kõvasti. Miinuskraadide korral lase purgil autos soojeneda ja seejärel raputa kõvasti vahetult enne kasutust
  2. Keera rehvi ventiililt kork maha ja kinnita rehvivahupurgi otsik ventiilile
  3. Hoia purki kaldasendis ja pihusta tühjaks; kui purk on tühi, sulge korgiga rehvi ventiil
  4. Esimesed 10-15 km pärast pihustamist sõida ühtlase, kuni 50km/h, kiirusega

Balansseerimine

Rehve balanseeritakse, kuna pööreldes võib rehvil olla ebasümmeetriline massikese, mille tõttu see hakkab vibreerima ja loperdama. Balansseerimata rehv kulub ebaühtlaselt ning vähendab nii auto sõidustabiilsust kui ka amortisaatorite eluiga. Rehvide balansseerimisel kinnitatakse velje siseküljele grammraskusi, et saavutada rehvile tasakaal. Tavasõiduki rehve saab lasta balansseerida iga vähegi tõsisema automehaaniku töökojas.

Roteerimine

Regulaarne rehvide roteerimine tagab nende pikema efektiivse eluea ja ühtlasema kulumise. Iga päev sõites peaks rehve roteerima iga 6 kuu või 10 000 – 13 000 kilomeetri järel.

Rehvide roteerimise mustreid on mitut tüüpi, peamiselt varieeruvad need auto veosilla ja rehvi mustri suuna poolest.

Enne roteerimist tuleb kindlasti teha kindlaks, kas rehvid on sümmeetrilised, ühe- või kahesuunalised.

Ühesuunalistel rehvidel on välisküljel nool või märge rehvi pöörlemissuuna kohta ning seetõttu ei tohi ühesuunalisi rehve roteerida auto teisele küljele.

Kui rehvil ei ole pöörlemise suuna kohta märget, siis on ta kahesuunaline.rehvide roteerimine

 

Michelini kodulehel saab näha rehvide rotatsiooni mustreid. Michelini veebilehel tuleb valida, kas auto on esi-, taga-, või neliveoga ning kas rehvid on ühe- või kahesuunalise mustriga, ja vajutada “rotate”.

Kokkuvõtteks

Sõit on vaid nii turvaline kui on rehv, millel sõidetakse. Õigesti reguleeritud ja hooldatud rehv aitab saavutada nii sõiduki optimaalse kütusekulu kui ka pikima efektiivse eluea. Tänapäevaste rehvide vastupidavuse tõttu unustatakse kahjuks pöörata tähelepanu õigele rehvirõhule, millega on võimalik pikendada rehvi eluiga kuni 25% võrra.

Vaid õige rõhk, piisav mustri sügavus ja õige rehvi tasakaal lubab juhil nautida oma sõiduki ettenähtud turvalisust, vastupidavust ja manööverdamisvõimet.

Lume tõttu on Eestis võimalik sõita vaid väheste rehvidega aastaringselt, seega see sundviisiline rehvivahetus on hea aeg, millal rehve roteerida ja nende seisukorras veenduda. Rehvivahetusel tuleks tähele panna, kas rehvidel on märgata ebaühtlast kulumist äärtes või keskel, nii saab mõista, kas on sõidetud ülerõhuga või alarõhuga.

Kui Sul on küsimusi, küsi julgelt kommentaariumis, aga kui Sul napib aega või ei ole soovi oma näppe õliseks teha, broneeri hoolduse aeg meie kodulehel või võta meiega ühendust telefoni või e-posti teel.

Telefon: +372 61 60 060

E-post: Info@carfox.ee

Kui Sulle meeldis see postitus või leidsid siit kasulikku infot, siis ole meheks või naiseks ja jaga seda postitust rehvivõhikutest sõpradele.


Loe lisaks