Küljepeeglite õige asend ja paigutus - Carfox - täisteeninduslik autoremonditöökoda

Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG
küljepeeglid

Küljepeeglite õige asend ja paigutus

6 min lugemist

Kahjuks on sõidukoolist saati õpetatud elementaarseid sõiduvigu rohkem kui tunnistada tahaks, sest lisaks valele käte asetusele roolil on üheks vähemtuntud probleemiks sõitmisel ka vale küljepeeglite asetus.

Levinud arusaam on, et sõiduasendis peame nägema õigesti paigutatud küljepeegli nurgast oma auto tagaosa või isegi tagumise ukse linki. Tegelikkuses on meil sõidu ajal vaja näha kõike muud kui enda autot ning vaevalt enda auto külje nägemine tõsisest õnnetusest päästab.

Pimeda nurga teket soodustav liiga kitsas küljepeeglite asetus:
liiga-kitsas-küljepeeglite-asetus

Küljepeeglitest oma auto nägemine aitab parkimisel ja kitsastes kohtades, kui juht ei ole kindel enda auto gabariitides. Parkimisel aitab see vältida tagarattaga üle kõnniteeääre sõitmist ja kahe auto vahelt välja tagurdades enda või teiste auto külgede kriipimist. Kuid isegi kui peeglid on rohkem välja sätitud,  saab alati enne parkimist neid nõksu võrra sisse ja alla keerata. Iga juhi eesmärk peaks olema enda auto mõõte piisavalt hästi tunda, et tagada sõiduohutus isegi siis, kui peeglist enda auto külge ei näe.

Pime nurk

“Pimeda nurga ala” on pildil tehtud tumedamaks
pime-nurk

Lisaks uste ja esiklaasi sammaste tagusele alale, tekib pime nurk sõidu ajal ka auto külgedel. Näiteks pararalleelses sõidureas algab külgedel oleva pime ala tavaliselt vahetult pärast enda auto tagaosaosa ja lõpeb vahetult pärast juhi istekohta, kui teine auto on nähtav juhi silmanurgast.

Pimeda nurga teket soodustav liiga lai küljepeeglite asetus:

liiga-lai

Küljepeeglid on liiga laiali suunatud, kui tahavaatepeegli ja küljepeegli vaheline nähtavusala on katkendlik. Ideaalis peaks küljepeeglite nähtavusala ristuma tahavaatepeegli nähtavusalaga vahetult enne ühe auto pikkust enda auto taga; ala peaks olema liiga väike paralleelselt asuva auto või mootorratturi jaoks.

Kuidas paigutada küljepeegleid / Peeglite sättimine

Õigesti paigutatud küljepeeglite peegeldusala ei tohiks kattuda sellega, mida näed tahavaatepeeglist. Kõik kolm peeglit peaksid oma peegeldusalaga üksteist täiendama ehk peegeldama täiesti iseseisvat nähtavusala.

Kui mõtled, et kuidas paigutada küljepeegleid, siis peegleid paika seades ära lükka selga sirgu, vaid tee seda loomulikust sõiduasendist. Tahavaatepeegel positsioneeri nii, et näeksid 100% tagumisest aknast.

Hea viis küljepeeglite paika seadmiseks: pane pea tavalisest isteasendist vastu küljeklaasi ja reguleeri peeglit, kuni näed vaid vaevu oma auto tagaosa. Sama tuleks teha parema küljepeegliga, kuid sättimise ajal peaks pea asetama sarnaselt paremale, umbes juhi ja kõrvalistuja istme vahelisse alasse.
oige-küljepeeglite-asetus

Paljudel sõidukitel on küljepeegliklaaside välised servad pimeda ala vähendamiseks kumerad ning neid peegleid ei pea niivõrd välja pöörama. Eesmärk on siiski tagada endale võimalikult täiuslik nägemisala auto ümber.

Kui peeglid on korrektselt asetatud ei teki külgedel kunagi piisavalt suurt pimedat nurka terve auto jaoks. Õige asetusega peaks tagant läheneva auto liikumine olema nähtav esmalt tahavaatepeeglist, siis küljepeeglist ja tahavaatepeeglist, järgnevalt küljepeeglist ning silmanurgast ja lõpuks silmanurgast silmnähtavusse.

Esimesed paar päeva võib ümber harjumine olla mõistagi ebamugav, kuna uue peegliasetusega tundub, et auto ümber toimub palju rohkem liikumist kui varem.

Pimeda nurga andur / Blind Spot Information System / BLIS

5

Mitmetel uutel autodel on olemas BLIS (Blind Spot Information System) ehk pimeda nurga andur, mis teavitab küljepeeglis või armatuuris väikese tulukesega, kui andur tuvastab, et midagi on pimeda nurga alas. BLIS-süsteemi olemasolul pole ka vajadust peegleid liialt välja sättida, kui vaid endale terviklikuma pildi saamiseks.

BLIS- süsteemi või moonutatud välisküljega küljepeegli puudumisel suurendab kitsas peeglite paigutus, millega näeme enda autot, pimeda nurga tekke võimalust ja vähendab meie küljepeeglite otstarbekust.

Kokkuvõteks

Soovitame ikkagi enne reavahetust heita korraks pilk vastavale reale ja veenduda, et ükski auto või mootorrattur pole juhuslikult märkamata jäänud. Parkimisel või parkimiskohast välja manööveramisel soovitame olenemata küljepeeglite asetusest ikkagi oma silmadega veenduda, et kedagi märkamata ei ole jäänud.
Kui leidsid siit postitusest kasulikku infot või tead kedagi, keda siinsed soovitused võiksid aidata, siis ole naiseks või meheks ja jaga seda nendega või sotsiaalmeedias.


Loe lisaks