Õige käte asend roolil/ kuidas hoida käsi sõidu ajal - Carfox

Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG

Õige käte asend roolil ehk kuidas hoida käsi sõidu ajal

5 min lugemist

Tänapäevaste sõidukite üks vähemlevinud sõiduohutuse tõdesid on käte õige asetus roolil. Siiani õpetatakse paljudes kohtades, et käed peaksid asetsema roolil kella 10 ja kella 2 peal, mille loogikat toetavad põhjused on juba ammu iganenud. Ajal, mil seda käteasendit õpetama hakati, polnud autol ei roolivõimu ega turvapatja. Viimaste olemasolul on turvalisemad kätepositsioonid kell 9 ja 3 või kell 8 ja 4, kohe vaatame lähemalt, miks.

9_and_3

Esiteks oli vanasti parem hoida käsi kõrgemal, sest roolivõimu puudumise tõttu sai rooli paremini haarata ja tõmmata sõidusuuna poole, ning teiseks puudus oht, et käed jäävad turvapadja plahvatusele ette ja paisatakse selle tõttu juhile näkku.

Kuna tänapäeval on rooli sees turvapadi, mis avaneb/plahvatab 0,04 sekundiga ja üle 300 km tunnikiirusel alt-üles suunaga, lööb õnnetuse toimumise hetkel kätepositsioon kell 10 ja 2 või üks käsi kella 12 peal käed juhile näkku ning võib murda näpud, randmed, nina, lüüa hambad välja ja tekitada peapõrutuse. Suurtel sõidukiirustel võib selline õnnetus lõppeda püsiva nägemisvigastusega või äärmisel juhul surmaga.

Modernsetes sõidukites on turvapadja tõttu kõige turvalisemad käteasendid kas kell 9 ja 3 või kell 8 ja 4,  sest õnnetuse korral paisatakse käed külgedele või sülle ning on palju tõenäolisem, et nii käed kui ka nägu säästetakse tõsistest vigastustest. Arusaadav, et võib olla harjumatu ja ebamugav hoida käsi kella 9 ja 3 peal, kuid põhiline on hoida käsi või kätt, mis on parajasti roolil, allpool turvapadja plahvatusala või selle kõrval.kätepositsioonid2

Kella 9 ja 3 peal on juhil roolist parim haare ja kõige suurem (180-kraadine) pöördeulatus, mis teeb sellest parima kätepositsiooni linnasõidu puhul.

Kella 8 ja 4 peal on juhil küll väiksem pöördeulatus, kuid käed võivad toetuda sülle ja väsivad aeglasemalt, tehes sellest parima kätepositsiooni pikemal distantsil ja maantesõidul.

Juhi kaugus roolist peaks olema selline, et randmed saaksid toetuda rooli ülemisele osale.

Roolist peaks haarama mõõduka tugevusega ja sõrmi ei soovitata mässida rooli ümber, sest kui turvapadi plahvatab ja käed ei ole vabad, et eemalduda, võib turvapadi paljastelt kätelt naha maha koorida ja tekitada muid tõsiseid vigastusi.

Kuigi on levinud arusaam, et ei lahtise käega ega peopesaga ei tasu üldse roolida, kehtib see pigem parkimiskiirustest suurtematel kiirustel. Näiteks, kui sõidad 90-ga ja hoiad rooli vaid peopesaga ning miski jääb ratta ette või läbid mõne suurema augu, kaob kontroll rooli ja ka auto üle hetkega. Ainult parkimisel on kasulik peopesaga roolida, sest siis on sõidukiirused väikesed ja kui miskit peaks ette jääma, annab rool kohe tunda ja kui rool libiseb, teab juht mitte pressida samas takistatud sõidusuunas edasi.

Rooli ei tohiks kunagi haarata seestpoolt, sest kui turvapadi avaneb sel hetkel, kui haarad roolist seestpoolt, või kui käsi on risti üle rooli, on tõenäoline, et lisaks näovigastustele võib käeluu murduda.

Kui sind on õpetatud valesti käsi roolil hoidma ja õppisid siit postitusest midagi, ole meheks või naiseks ja jaga seda postitust sõprade seas või sotsiaalmeedias, et suurendada teadlikkust ohutumatest sõiduharjumustest.

Ja kui huvitab uue roolimistehnika õppimine, siis siin on video, mis illustreerib kuiva ilmaga turvalist, rahulikku ja efektiivset roolimistehnikat:

Lisaks kui huvitab libedasõidu teooriat teritada, siis selleks on meil eraldi postitus raskendatud sõidutingimustes sõitmise kohta  

Nael kummi ja turvalist sõitu meieni.


Loe lisaks