Libedasõit ja sõitmine raskendatud sõidutingimustes

Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG
cover image

Libedasõit ja sõitmine raskendatud sõidutingimustes

15 min lugemist

Kõik teame, et sõidutingimused on parimad vaid ideaalse ilmaga, ent kurb tõde on, et neid päevi on kõikidest kõige vähem.

Sestap on turvalisuse mõttes tark ära õppida eri ilmaolude tekitatud sõiduohud ja kuidas oma autot eri tingimustes parimal võimalikul viisil käsitleda.

Käesolevas postituses tutvustame esmalt illustratiivselt ohtlikke olukordi, mis kipuvad tekkima halvenenud sõidutingimustes ning kuidas nende esinemisel käituda. Lisaks tuletame meelde kõige elementaarsemaid autohooldusvõtteid, milleta libeda/pimeda/külma käes sõita ei tohiks.

Kokkuvõtteks anname veel mõningaid näpunäiteid tihendite ja lukkude jäätumise takistamiseks, auto tulede puhastamiseks ning ABS-i puudumisel pidurdamiseks.

Ohtlikud olukorrad ja kuidas käituda

Vesi teel ei pälvi küll nii palju tähelepanu kui tema haruldasemad vennad jää ja lumi, kuid ohud on sarnased ja aasta lõikes on vihm suurim looduslik liiklusohu soodustaja. On olemas üks väga lihtne nipp ohutumaks libedasõituks, ilmselt oled seda varem kuulnud.

Sõida aeglasemalt

Arvestada ennetavalt pikema reisiajaga. Mida kiiremini sa libedal teel sõidad, seda rohkem meenutab su auto metallkirstu ja sina kirstujuhti.

Sõidustiil peab sul olema palju rahulikum kui tavaliselt, väldi:

  • järsku manöövrit
  • äkilist kiirendust
  • täispidurdust, eriti ABS-pidurite puudumisel
  • sõidukiiruse drastilist muutumist manöövri ajal

Jäisel, vihmasel või lihtsalt libeda teekattega teel sõites tuleb käsitseda põhijuhtseadiseid ehk rooli, sidurit, pidurit ja gaasi palju õrnemalt ja ettevaatlikumalt, kui muidu.

1. Mis on rehvi libisemine?

rehvi libisemineRehv libiseb, kui pole piisavat haakuvust teega ja/või kui kiirendatakse liiga entusiastlikult. Rehvi libisemisel on lihtne lahendus: võta jalg gaasipedaalilt ja aeglusta, kuni rehvid haakuvad taas teega ning kiirenda järgmine kord rahulikumalt.

3. Mis on rataste blokeerumine?

2-minRattad blokeeruvad, kui pidurdad libedal teekattel liiga järsult ja auto rattad jäävad seisma, kuid auto libiseb edasi. Rataste blokeerumisel võta jalg pidurilt, kuni haakuvus teega taastub ja seejärel pidurda rahulikumalt/progressiivsemalt. Enamikul tänapäeva autodel on ABS (Anti-lock braking System), mis pidureid pulseerides takistab ratastel blokeerumast. Kui ABS puudub, siis tuleb optimaalse juhitavuse säilitamiseks pidurdada tippides.

 

3. Mis on alajuhtimine?

alajuhtimineAlajuhtimine esineb, kui esirattad kaotavad teega haakuvuse ja autot pole võimalik kurvi keerata. Kõige sagedasemad alajuhtimise põhjused on loodustingimuste alahindamine ja kurvile lähenedes vale sõidukiiruse valimine. Vaatame kahte, liialt entusiastlikku, stsenaariumit kurvi sisenemisel.

Kui sõidad 110-ga kurvi, mida peaks võtma 50-ga, on lood kehvasti ja pead lootma parimat ning valima kõige pehmema trajektoori teelt välja sõitmiseks.

Kui aga sõidad samasse kurvi vaid 70-ga, võta jalg gaasipedaalilt, pidurda õrnalt ja pööra rooli sujuvalt kurvi suunas. Võib esineda ülejuhtimist, kuid selles taastumisest räägime järgmises punktis.

Kui tahad kontrolli auto üle taastada, ära kunagi lappa rooli ega vajuta pidurit põhja, kuigi vaist ütleb, et “auto ei jää seisma ja ei pööra, seega proovin rohkem pidurdada ja pöörata.” 

Järsk pidurdamine ja esirataste pööramine viib vaid rataste blokeerumiseni, võimendades alajuhtimist.

4. Mis on ülejuhtimine?

ülejuhtimineÜlejuhtimine esineb, kui auto tagarattad kaotavad teega haakuvuse ja auto tagaosa hakkab kummalegi küljele libisema. Kõige sagedamini esineb seda tagaveoliste või neliveoliste autode puhul tagarataste libisemise tõttu.

Lahendus siin olukorras on jala gaasipedaalilt eemaldamine ja pidurdamata, rooli õrnalt pöörates, esialgse sõidusuuna säilitamine. Kui aga lappad rooli liiga hoogsalt, esineb tõenäoliselt vastulibisemine ja esialgsele libisemisele vastassuunas piruette tegema.

5. Mis on vastulibisemine?

vastulibisemineVastulibisemine esineb, kui oled ülejuhtimisest üritanud taastuda liiga hoogsalt ja tagarattad libisevad pööramisele vastaspoole suunas – auto tagaosa liikumine meenutab kalasaba viibutamist.

Vastulibisemise puhul tagaveoga autol kontrolli taastamiseks võta jalg gaasipedaalilt ja pööra rooliga õrnalt, kuid püsivalt tee keskele.

Vastulibisemise puhul esiveoga autol võta jalg pidurilt ja anna õrnalt gaasi, samal ajal rooliga rattaid vaikselt tee keskele rihtides.

Mõningaid näiteid eespool mainitud olukordadest:

6. Mis on vesiliug?

Vesiliug esineb, kui auto rehvi ja tee vahel olev vesi ei suuda piisavalt kiiresti eest ära liikuda ja autol puudub otsene kontakt teega.

Vesiliu esinemisel on auto juhtimisvõime oluliselt vähendatud. Kui vesiliug esineb kõigil neljal rattal korraga, siis on auto sõiduomadused sarnased paadile – rool käitub kui aer.

Vesiliu tekkimisel ei tohi:

  • rooli järsult keerata
  • äkiliselt pidurdada

Vesiliug on kerge tekkima kui:

  • sõidad vihmas liiga kiiresti (vesi ei jõua piisavalt kiiresti rehvide eest ära liikuda)
  • sõidad püsikiirushoidjaga läbi seisva vee või suure veeloigu  
  • auto rehvimuster on kulunud
  • rehvirõhk on madal
  • vesisel teel toimub äkiline kiiruse või liikumissuuna muutmine
  • sõidad vett täis teerööbastes
  • sõidad kurvis kiiresti läbi seisva vee või suure veeloigu

Automaatkäigukastiga autol vesiliu tekkimisel võta jalg gaasipedaalilt, hoia rooli sõidu suunas ja pidurda õrnalt või mitte üldse.

Manuaalkäigukastiga autol vesiliu tekkimisel võta jalg gaasipedaalilt, hoia rooli kindlalt sõidu suunas, vajuta sidur põhja ja oota kuni auto peatumiseni aeglustub.


Ohtlike olukordade esinemist takistab kõige paremini auto valmisoleks vastavates oludeks. Nagu näiteks piisav rehvi mustri sügavus, õige rehvirõhk, õigesti reguleeritud sillad, korras pidurid jpm.

Auto sügise ja talve hoolduseks on meil Novembri lõpuni käimas ka 3 erineva paketiga kampaania, mille raames saab auto sillad reguleeritud, rehvid vahetatud, lukud määritud, õli vahetatud ja kõik vajalikud kontrollid ning hooldused tehtud, et sõiduk talveks täiuslikus sõidukorras oleks.


Elementaarne kontroll

Teadagi, et enne igat sõitu tuleb veenduda auto tehnilises seisukorras, kuid enne libedal teekattel sõitmist on järgnevad 10 kontrolli hädavajalikud:

Rehvi mustri sügavus

 (Maanteeamet – http://www.mnt.ee/index.php?id=10629)

Talverehv – minimaalne  3 mm, soovitatavalt vähemalt 4-5 mm

Suverehv – minimaalne 1.6 mm, soovitatavalt vähemalt 3-4 mm
Rehvirõhu kontrollimisest käepäraste müntidega oleme kirjutanud “Rehvi mustri sügavuse nõuded ja kontrollimine“.

Rehvirõhku tuleks kontrollida vähemalt kord kuus, rehvi rõhu mõju märja teega haakumisele saab näha Tireracki tehtud katses. Esimesel pildil on normaalrõhk ja igal järgneval pildil on seda vähendatud 7% võrra.

Rehvide seisukorra kohta oleme kirjutanud põhjalikuma postituse “Rehvivahetuse ABC – Kõik mida peaksid teadma rehvidest”.

ABS-i töökord

Käi mehaaniku juures ja veendu pidurisüsteemi töökorras enne vihmaste ilmade saabumist. Kui su auto ABS (Anti-lock Braking System) pidurisüsteem ei tööta (selle tunnuseks on reeglina armatuuril põlev ABS-i hoiatuslamp), pead juhtimisvõime täieliku kaotuse ehk teisisõnu rataste blokeerumise vältimiseks pidurit jalaga tippima/tatsuma. All on illustreeriv video, mis näitab pidurdamist ABS-iga ja ilma.

Kojamehed

Lihtne ja odav asi, mida parandada, sest kui satud liiklustihedal maanteel padukasse ja teiste autode tagatuled meenutavad kaugusest kumavaid kisselliplekke, muudab kojameeste puudumine su auto surmalõksuks. Kui nii peaks juhtuma, veendu, et taga olev juht näeb pidurituledest su kavatsusi ja seejärel aeglusta  sujuvalt, näita suunda ja peatu teepervel kuni saju möödumiseni.

Pimedas ja/või talvisel ajal sõites on järgnevad 7 kontrolli hädavajalikud:

Esituled

Korras ja õigesti reguleeritud esituled teevad su nähtavaks teistele juhtidele ning annavad sulle ka hea ülevaate auto ees toimuvast. Autodel millel pole automaatset tulepesurit, tuleb tuleklaasid käsitsi läikima lüüa, nt. graanulitega hambapastaga ja vana hambaharjaga.

Pidurituled

Kui sa ei taha, et keegi sulle märjal päeval tagant sisse sõidaks, veendu, et su auto pidurituled oleksid korras.

Jahutusvedelik/antifriis

Kuna lisaks mootori jahutamisele takistab antifriis mootori jäätumist, tuleks seda kontrollida iga teine nädal, et vältida mootori kahjustumist vedeliku lekkest tuleneva ülekuumenemise või jäätumise tagajärjel. Ettevaatust, jahutusvedelik paisub kuumenedes, kontrolli seda vaid siis, kui mootor on jahtunud. Kuuma, rõhu all oleva jahutusvedeliku anuma avamisel võib välja paiskuda äärmiselt kuuma jahutusvedelikku. Antifriisi kontsentraati kasutades sega see veega vahekorras 50/50, et antifriisi koostisosad aktiveeruksid.

Klaasipesuvedelik

Hea nähtavus on turvalise teekonna üks alustalasid. Kuigi aknapesuvedelikku saab säästa, segades seda veega, ei soovita me seda teha, sest vee jäätumine võib pritsesüsteemi rikkuda ja selle väljavahetamine maksab kordades rohkem kui korraliku aknapesuvedeliku kasutamine.

Vaheta kulunud kojamehed

Lihtne ja odav asi, mida parandada, sest kui satud liiklustihedal maanteel padukasse ja teiste autode tagatuled meenutavad kaugusest kumavaid kisselliplekke, muudab kojameeste puudumine su auto surmalõksuks.

Lase pidurisüsteem üle kontrollida

Libedal ajal pole midagi ohtlikumat kui vigased või kulunud pidurid.

Aku

Krõbeda temperatuurilanguse tõttu tühi aku on Eesti talvehommikuti autode mittekäivitumise üheks suurimaks põhjuseks. Veendu, et aku on töökorras ja kannatab temperatuurilangust – kui mitte, siis tasub aku õhtuks külma eest esikusse tõsta ja hakata kaaluma uue aku ostu. Kui aku on tühjaks saamas või vajab vahetamist, siis nõu selle kohta saab Autohoolduse nõuannete postituses, 10. punkti juures.

Autohoolduse nõuannete postituses räägime nii mootori soojendamisest külma ilmaga, rahakotti säästvatest kodustest hooldustest kui ka paljust muust huvitavast.

Külma ilma saabudes on tihti kasulik kontrollida ka enamikku auto õlisid ja vedelikke. Õnneks oleme ka selle kohta kirjutanud põhjalikuma postituse Õlivahetus ja vedelike perioodiline kontroll.

Teadmiseks

ABS-i puudumisel

Kui autol ei ole ABS-pidurisüsteemi, kuid õnnetuse vältimiseks on vaja pidurdada, tuleb õrnalt tippida/tatsuda/pumbata piduripedaali jalaga, muidu blokeeruvad rattad täispidurdusel täielikult ja kontroll auto üle kaob sootuks.

Sõites maanteel

Jäta korralikult ruumi enda ja ees oleva auto vahele. Libeda ilmaga teise juhi kukil sõitmine on kõige puhtam lollus, mida roolis teha saab. Kui ees olev juht peaks veidi äkilisemalt pidurdama ja kui sul õnnestub talle kohe mitte sisse sõita, on tõenäoline, et nii temal kui ka sinul tekib vesiliug ja õnnetus juba hüüabki. Halvimal juhul ehk sõidad talle otsa, surud ta teelt välja ja rullute veidi aega koos teepervel.

Udused klaasid

Suur õhuniiskus või vihmane ilm võib teha autoklaasid seest uduseks. Klaaside läbinähtavuse taastamiseks suuna õhukonditsioneerist soe õhk akende peale; konditsioneeri puudumisel aitab autoakna lahti tegemine – õhuvoolu liikumine kuivatab kondenseerunud niiskuse.  

Uste ja lukkude kinnijäätumine

Jäätumisele saab vastu üsnagi lihtsalt: lukkudesse tuleb pritsida veidi näiteks WD-40, mis on viskoosne vett tõrjuva omadusega õli. Sama käib külmast kinni kiilunud uste kohta, tuleb vaid tihendid WD-40-ga üle määrida.

Määrdunud ja mustade autotulede puhastamine

Autotulede puhastamiseks saab väga efektiivselt kasutada näiteks graanulitega ja valgendava toimega hambapastat. Hambapasta tuleks kanda tuhmunud tulede katteplastiku peale, sisse nühkida (nt. vana hambaharjaga), veidikeseks seisma jätta ja seejärel maha pesta. Plastik peaks selle tagajärjel olema puhtam ja läbipaistvam. Selleks, et takistada tulede määrdumist, soovitame pärast pesu kanda peale kiht spetsiaalset auto välispinna kaitsmiseks mõeldud vaha.

Kokkuvõte

Need soovitused on enamasti seotud sõiduohutusega, kuid on ka palju asju, mida saad teha talveperioodil autole tekitatud soola või külmakahjustuste vähendamiseks. Kui oled huvitatud teedele puistatava soola tekitatud roostekahjustuste ärahoidmisest või vähendamisest, soovitame tutvuda blogipostitusega Auto keretööd ja rooste eemaldamine.

Kui Sul on küsimusi või soovitusi järgmiste blogiteemade suhtes, anna meile teada kommentaariumis, aga kui Sul napib aega või ei ole soovi oma näppe õliseks teha, broneeri hoolduse aeg meie kodulehel või võta meiega ühendust telefoni või e-posti teel.

Telefon: +372 61 60 060

E-post: Info@carfox.ee

Kui Sulle meeldis see postitus või leidsid siit kasulikku infot, siis ole meheks või naiseks ja jaga postitust sotsiaalmeedias.


Loe lisaks