10 toimingut, mida autoga teha enne talve tulekut - Carfox

Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG
stocksnap

10 toimingut, mida autoga teha enne talve tulekut

8 min lugemist

Sügise tulek, koos soojade ilmade kiire kadumisega, sunnib ikka meele tagasi täisvõimsusel töötemposse. Selle oludemuutuse tagajärjel võib minna nii mõnelgi meist meelest oma auto ettevalmistamine külmemate ilmade tulekuks.

Sestap oleme koostanud lühida nimekirja sellest, millele peaks mõneks hetkeks tähelepanu pöörama, sõiduki tervise ja enese turvalisuse eesmärgil.

Kui aga pole endal aega, viitsimist või energiat  hoolduse teostamiseks, on meil selle jaoks käimas igaaastane sügishoolduse kampaania, kus saab valida 3 äärmiselt mõistliku hinnaga paketi vahel. Kampaania kestab 17. oktoober kuni 30. november.

Aga nüüd, nõu ja jõudu tublidele isehakkajatele:

1. Vaheta mootoriõli ja filter

Talveks tasuks autosse panna vedelama koostisega mootoriõli, et külma ilmaga õli liiga paksuks ei läheks. Vedelam õli määrib külma ajal auto sisekomponente kiiremini ja vähendab seetõttu loomulikest toimingutest tekitatud kulumist. Lisaks aitab värske ja vedelam õli autot külma ilmaga kergemini käivitada.

2. Kontrolli rehvide seisukorda

Rehvi mustri sügavus

Esimeste öökülmade saabumisel enne rehvide vahetust, tuleb kindlasti veenduda, et mustrit oleks piisavalt, muidu on libisemine isegi madalatel kiirustel kerge tulema.

Meie lühipostitusest “Rehvi mustri sügavuse nõuded ja kontrollimine” saate nõu kuidas kontrollida rehvirõhku käepäraste müntidega.

Vähemkogenud juhtidel soovitame libedasõidu ettevalmistuseks ka põgusalt mälu värskendada meie libedasõidu postituse “Ohtlikud olukorrad ja kuidas käituda” peatükiga.

Rehvirõhk

giphy-1

Rehvirõhku tuleks niigi kontrollida vähemalt 2 korda kuus, kuid seda eriti perioodil, kus nii üldine kui ka ööpäevaringne temperatuurimuutus on järsem.

Meeles tasub pidada, et rehv tühjeneb iga kuu loomulikult 2-5% ja rehvi rõhu muutus välistemperatuuri mõjul on umbes 2% iga, 5 kraadi kohta.

Talverehvide kasutamine on kohustuslik küll alles 1.detsembrist, kuid lubatud juba 15. oktoobrist. Soovitame talverehvid alla panna enne esimeste öökülmade saabumist, sest sügisesed vihmad, öine külm ja hommikune unisus ei ole turvaline kooslus.

Lisaks, esimese libeda tulekule jäetud rehvivahetus võib seoses pikkade järjekordadega rehvivahetuspunktides, enese tahtest sõltumata, lükkuda mitmeid päevi edasi.

3. Veermiku kontroll

Kuna suvel on tihti harjumuseks külastada maakohti ja sõita teekatteta metsateedel, tasuks alati enne talve lasta veermik üle kontrollida.

Peamiselt põhjusel, et kindlustada auto kindel teelpüsimine, mida võib halvendada kulunud veermikudetail.

Teisalt, et veenduda kõikide liikuvate osade nagu vedrustuse, roolisüsteemi ja jõuülekande kui ka pidurite ning väljalaskesüsteemi tervislikus toimimises ja tagada nende minimaalne edaspidine kulumine.

Lisaks tasub ka enne libedate teeolude tulekut lasta üle kontrollida ka sildade geomeetria paigasolek, kuna see mängib samuti väga olulist rolli auto teelpüsimises, eriti libedaga.

4. Veendu tulede korrasolekus

pime-roolis

Pikema pimeda aja saabudes tasuks alati ka käia auto välisvalgustusega seonduvat kontrollimas. Pole midagi hullemat, kui pimedal ajal vähe näha ja olla vähenähtav.

5. Pidurisüsteemi kontroll

Enne kui läheb libedaks, peab alati veenduma, et pidurisüsteem on korras ja saab korralikult pidurdada, sest kuigi kiirus pole kunagi kedagi tapnud, teeb seda järsk, nõrgenenud piduritega, peatumine.

Pidurivedeliku kontrollist saab lugeda meie postitusest “Auto pidurite töökord ja hooldus”.

Lisaks tuleb kindlasti kontrollida ka pidurivedeliku niiskussisaldust, sest vaid nii saab veenduda, et vedeliku konsistents ei kannataks miinuskraadidega.

6. Jahutusvedeliku külmakindluse kontroll

Kuna lisaks mootori jahutamisele takistab antifriis mootori jäätumist, tuleks ka külmema aja saabudes üle kontrollida selle seisukord. Seda peamiselt, et vältida jahutusvedeliku jäätumise tõttu mootori ja jahutussüstemi komponentide kahjustumist. Auto eri vedelike/õlide iseseisva kontrolli ja vahetuse kohta oleme kirjutanud postituse “õlivahetus ja vedelike perioodiline kontroll”.

7. Veendu aku seisukorras

Kuna külm õhk on energiavaene, siis imeb jahe ilm ka akust rohkem energiat. Samuti nõuab külmemas mootori käimasaamine rohkem energiat. Sestap, kui tahad auto muretus käivitumises ka külmemate ilmadega kindel olla, siis tee endale teene ja kontrolli aku seisukorda ja vastupidavust enne, kui tõsine pakane kohale jõuab.

Auto aku seisukorra hindamisel juhendu meie “Autohoolduse nõuannete” postituse punktist nr. 10.

8. Vaheta kulunud kojamehed

kojamehed

Õhutemperatuuri langedes on klaasipuhastite vananenud kummidel kombeks muutuda rabedaks ja tõmmata kokku. Seega kui tundub, et klaasipuhastite rakendamine ei parandada nähtavust, siis tuleb kindlasti need välja vahetada. Pole hullemat, kui sõita paduvihmas teise auto tagatulesid meenutavate kisselliplekkide järgi.

9. Määri lukud ja tihendid

Enne kui pakane kohale jõuab, tuleks määrida autol kõik lukuavad ja uste, mootori- ning pagasiruumi luugi tihendid. Vastasel juhul võivad need kahjustuda, kui neid avada pärast öökülmade saabumist. Veel halvem variant on mõne neist üldse mitte avanemine.

Kasuta lukkude määrimisel WD-40 õli, erinevaid silikonspreid või küsi oma mehhaanikult mõnda muud head soovitust.

10. Tegele roostemuredega

Roostemurede algeks on peamiselt talve-eelne periood, mil sügisene niiskus kohtub teedele puistatava soolaga. Problemaatilisteks kohtadeks on suvel ja kevadel tekkinud värvitäkked, kriimud ja kerekahjustused, kus niiskus on juba jõudnud õrnalt söövitada ja/või värvikihi alla sattuda. Sügise-talve külmakõikumiste, niiske õhu ja soolaga jõuab see värvisöövitus tõsisemaks muutuda ja kui külmade ilmadega vesi pragudes jäätudes paisub, suurendab see kahjustust omakorda.

Kokkuvõte

Tihti arvatakse, et sõiduki eluiga defineerib peamiselt tema omaniku sõidustiil ja käsitlus, kuid vähemalt sama oluline on auto õigeaegne hooldus ja sellega kaasnevad kontrollid, õlivahetused kui ka määrimised. Kõik, mis aitab ennetada probleemi ja tagada sõiduki pikemat eluiga, lõppkokkuvõttes aitab säästa su rahakotti, närve ja keskkonda.

kasteadsid4

Autoks on 1966. aasta Volvo P1800S ning juhiks on ameeriklane Irvin Gordon

Kui sulle meeldis see postitus või said siit abi, ole meheks või naiseks ja viska meile viis vastu, hakka meie fänniks, et olla tulevikus kursis ning jaga seda postitust sotsiaalmeedias.

Foto: Stocksnap.io


Loe lisaks