Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG

Kuidas muuta oma auto talvekindlaks

13 min lugemist

Soojad ilmad on selleks aastaks möödanik ja ees on ootamas rõske ning (loodetavasti mitte väga) sopane talv oma soolatud teede ning kõikuva temperatuuriga. Auto jaoks on see korralik väljakutse, mis võib halva hooldamise korral kaasa tuua väga suuri remondikulusid.

Eestis on Postimehe andmeil sõiduautode keskmiseks vanuseks 14-15 aastat, mis tähendab, et enamuste masinate jaoks on tulev talv juba tuttav teema. Õnneks on autod ehitatud vastupidavaks ning korraliku hoolduse ning õige sõidustiiliga on võimalik nende eluiga pikendada veelgi.

Carfoxis teame, mis autod enne talvekülmade tulekut vajavad. Kuna me ei ole ihnuskoid, siis jagame neid nõuandeid meeleldi ka oma kallite lugejatega.

Lisaks pakume kuni novembri lõpuni kampaania käigus kõiki sügishoolduse töid tavapärasest oluliselt soodsama hinnaga. Tule ja tee oma auto korda soodsalt ning kvaliteetselt.

Sügishoolduse kampaania

 

Carfoxis teame, et auto hooldamine on eriti tähtis just külmal perioodil, kus kõikuv temperatuur, lühikesed sõidud ning halvad teeolud kiirendavad oluliselt masina vananemist.

Selleks, et saaksid oma masinat talve eest kaitsta parimal võimalikul viisil, pakume kuni novembri lõpuni hooldustöid tavapärasest oluliselt soodsamalt. Kampaania pakkumisega saad tutvuda siin.

Mootoriõli ja -filtri vahetus

Kui uuematel masinatel soovitavad osad tootjad õli vahetada iga paari aasta tagant, siis isegi long-life õli kasutades on see Eesti tolmuste teede ning aastaringsete temperatuuri kõikumiste jaoks ilmselgelt liiga palju. Eestis sõites soovitame vahetada mootoriõli iga-aastaselt või vähemalt 15 000 km tagant.

Talvel mängib mootori käivitamisel olulist rolli õli viskoossus, ehk voolavus. Miinuskraadidega autot käivitades peab õli jõudma mootori kõikide liikuvate osadeni ning tagama optimaalse kaitse kulumise ja korrosiooni eest. Selleks soovitame talveks kasutusele võtta vedelama koostisega mootoriõli, mis töötab miinuskraadidel paremini.

Sügishoolduse käigus vahetame Sinu auto mootoriõli, kasutades selleks kvaliteetset Mobil täissünteetilist mootoriõli, mis tagab ohutu käivituse ka suurte külmakraadidega.

Veermiku seisukorra kontroll

BMW veermiku kontroll

Veermik on auto kandev raamistik, kuhu kinnituvad erinevad detailid nagu jõuülekanne, vedrustuse, piduri-, rooli- ja väljalaskesüsteemid.

Sõites tihti mööda auklike teid nihkuvad need detailid omavahel paigast ära, halvendades seeläbi auto juhitavust ning suurendades ka kulumist.

Veermiku ülevaatamisel teostatakse jõuülekande, vedrustuse, pidurisüsteemi, roolisüsteemi, väljalaskesüsteemi ja lekete ning auto muude veerevate osade üldine kontroll.

Veermiku soovitame kontrollida vähemalt korra aastas. Kui Sa pole seda veel senini teinud, siis pane ennast kirja meie sügishooldusele, vajutades siia. Kontrollimise käigus vaatame üle kõik detailid ning kontrollime ka lekkeid.

Sildade geomeetria kontroll

Lihtsustatult on auto sildade geomeetria reguleerimine auto rataste joondamine tagasi nende õigesse asendisse. See on toiming, mida soovitame kindlasti enne külmade tulekut teha, kuna see parandab oluliselt auto libedaga teel püsimist.

Geomeetriat kontrollime ja reguleerime spetsiaalse 3D stendi peal, kasutades selleks kõrgresolutsiooniga 3D-kaameraid. Kaameratest tuleva info alusel kaardistab arvuti kolmedimensiooniliselt auto rataste asümmeetria ning koostab aruande, mille meie mehaanik võtab sildade reguleerimisel aluseks.

Sildade geomeetria kohta saad pikemalt lugeda meie blogipostitusest Sildade reguleerimine 3D sillastendiga.

Pidurisüsteemi korrasoleku kontroll

Eeldatavasti ei pea ühelegi auto rooli istuvale inimesele tõestama töötava pidurisüsteemi vajalikkust. Seda enam on tähtis omada toimivaid pidureid libedaga sõites.

Kindlasti soovitame enne öökülmade saabumist üle kontrollida kogu oma auto pidurisüsteemi, et hiljem ei tekiks ebameeldivaid üllatusi.

Peale kuluartiklite nagu pidurikettad ja -klotsid on kindlasti vaja silma peal hoida ka pidurivedelikul, mis on oma olemuselt korrodeeriv, mürgine ja hügroskoopne e. vett imav aine. Tänu hügroskoopsele omadusele võib tõusta pidurivedelikus niiskussisaldus, hakates miinuskraadidega kogu süsteemi lõhkuma.

Kontrollimise käigus vaatame üle Sinu auto pidurite kulumisastme ning süsteemi üldise töökorra.

Pidurivedelikust rääkisime pikemalt meie eelmises postituses nimega Auto pidurite töökord ja hooldus.

Jahutusvedeliku külmakindluse kontroll

Mõnede uutemate autode manuaalides on kirjas, et jahutusvedelik kestab sama kaua kui auto ise. See võib tõsi olla aga ainult juhul, kui aastaringne õhutemperatuur kõikumine on minimaalne.

Eestis on paraku aga soojad suved ning külmad talved (ja vahel vastupidi…), tänu millele lagunevad antifriisi baasomadused tavapärasest kiiremini. Selliselt soovitame jahutusvedelikku vahetada 2 – 3 aasta tagant.

Väike spikker selleks, kuidas hinnata jahutusvedeliku omadusi selle tooni järgi:

  • Läbipaistev rohekas/punakas/oranž/sinine – ei pea vahetama
  • Läbipaistmatu rohekas/punakas/oranž/sinine – vajab varsti vahetamist
  • Läbipaistmatu/must ja määrdunud rohekas/punakas/oranž/sinine – vajab kohest vahetamist

Auto veakoodide lugemine ja kustutamine

Iga aasta muutuvad autod tehniliselt aina keerulisemaks. Tänapäevaste masinate sisemusest võid leida rohkem kui 70 mikroprotsessorit, millega juhitakse ning optimeeritakse auto erinevaid süsteeme, nagu näiteks sissepritse, süüde ja automaatkäigukast.

Tänu mikroprotsessoritele on võimalik jälgida auto üldist seisukorda ning diagnoosida vigasid. Iga kord, kui Sinu auto töös peaks tekkima tõrge, salvestub info selle kohta veakoodina autos olevasse arvutisse.

Enne talve tulekut soovitame need potentsiaalsed veakoodid läbi käia, et tekiks arusaam, mis masinas katki võib olla. Selleks ootavad Sind Carfoxi mehaanikud oma spetsiaalse diagnostika varustusega, millega on võimalik kõik tekkinud veakoodid kätte saada.

Aku seisukorra kontroll

Kindlasti oled märganud, kuidas külma ilmaga õues mobiili kasutamine sööb väga palju selle akut. Sama on ka auto puhul, kus mootori käivitamisel kulub külmaga selleks tavapärasest oluliselt rohkem energiat. Sõites peale seda ainult lühikese otsa ei suuda mootor akut piisavalt täis laadida. Kuigi auto aku on oluliselt suurem telefoni omast, läheb ka see varsti tühjaks.

Peale selle, et tühja akuga ei lähe auto hommikul käima, on väsinud aku näiteks ka põhjuseks, miks autos erinevad pirnid aeg-ajalt katki lähevad. Kui soovid, et Sinu auto läheks talvel esimese katsega käima, siis tule Carfoxi ja kontrollime aku seisukorda ja vastupidavust enne, kui tõsine pakane kohale jõuab.

Auto aku toimimisest pajatasime pikemalt postituses nimega Auto elektrisüsteem – aku, starter ja generaator.

Ära koba pimeduses, kontrolli oma auto tulesid

 

Maanteel sõites vilgutavad vastutulejad oma kaugtulesid? Tõenäoliselt pole see mitte põõsas istuvast politseinikust hoiatamiseks vaid põhjuseks on halvasti reguleeritud esituled.

Töötavad esi- ja tagatuled teevad Sinu auto pimedal ajal nähtavaks. Valesti töötavad esituled ei valgusta sõiduteed korrektselt ja võivad vastutulevaid autojuhte pimestada.

Enne talve saabumist lase oma auto välisvalgustus reguleerida.

Kontrolli kojamehi

Mõte tundub lihtne ja loogiline aga paraku kipub see enamikel autojuhtidel meelest minema. Katkine kojamees mitte ainult ei jäta puhastamise tulemustes soovida vaid lõhub ka klaasi. Viimase vahetamine on aga oluliselt kallim lõbu, kui seda on kojamehe vahetamine.

Kojamehi peaks vahetama vähemalt korra aastas. Märgid selleks on ebaühtlane puhastamine, ebatavalised kiuksuvad või kraapivad hääleda ning ebaühtlane liikumine.

Määri lukud ja tihendid

Enne kui pakane kohale jõuab, tuleks määrida autol kõik lukuavad ja uste, mootori- ning pagasiruumi luugi tihendid. Vastasel juhul võivad need kahjustuda, kui neid avada pärast öökülmade saabumist. Veel halvem variant on mõne neist üldse mitte avanemine.

Kasuta lukkude määrimisel WD-40 õli, erinevaid silikonspreid või küsi oma mehhaanikult mõnda muud head soovitust.

Rehvide kontroll ja vahetus

Eestis on talverehvide kasutamine kohustuslik 1. detsembrist kuni 1. märtsini. Samas on mõistlik vahetus ära teha esimeste öökülmade saabumisel.

Enne vahetamist veendu kindlasti, et mustri sügavus oleks piisav ja et naastrehvides oleks piisavalt veel naaste alles. Mustri sügavust saad kõige paremini kontrollida 1- ja 2-eurose mündiga, asetades selle mustri soontesse. Talverehvide sügavus peab olema vähemalt 3 mm, soovitatavalt 4-5 mm.

Rehvi mustri sügavuse kontrollimise kohta saad lugeda pikemalt meie varasemast postitusest Rehvi mustri sügavuse nõuded ja kontrollimine.

Kindlasti kontrolli regulaarselt ka rehvirõhku, mida võiks ideaalis teha 2x kuus. Rehvid tühjenevad loomulikult kuus kuskil 2-5% ja iga lisa 5 külmakraadi suurendab kadu 2% võrra.

Vähemkogenud juhtidel soovitame libedasõidu ettevalmistuseks ka põgusalt mälu värskendada meie libedasõidu postituse Libedasõit ja sõitmine raskendatud sõidutingimustes peatükiga.

Kokkuvõtteks

Talv pole enam kaugel aga õige hoolduse puhul ei pea seda kartma. Sellegipoolest võid autosse soetada nii krokodilli juhtmed kui ka vedamiseks köie – seda küll siis oma naabrimehe aitamiseks.

Mis puutub auto hooldamisse, siis enamasti pole viga, mida ei annaks parandada. Palju kavalam ja soodsam on aga viga ennetada. Seda saad teha, tuues oma auto Carfoxi sügishooldusele ja me tagame, et võid oma autoga julgelt talvele vastu astuda.

Meie käimasoleva sügishoolduse kampaania kohta saad lugeda siin.

 


Loe lisaks