Auto elektrisüsteem - Aku, starter ja generaator - Carfox
CARFOX BLOG
auto-aku

Auto elektrisüsteem – Aku, starter ja generaator

10 min lugemist

Kuidas töötab auto elektrisüsteem?

Elektrisüsteem on autole veenide eest ja südame asemel on sellele keskseks osaks aku. Auto elektrisüsteem on kinnine vooluring, mis saab alguse iseseisvast vooluallikast. Vool läheb positiivsest klemmist vastava seadme lülitini, sealt seadmeni ning siis auto kere maandusterminali kaudu aku negatiivse klemmini. Tänapäeva autodes kasutavad pea kõik auto funktsioonid ja seadmed elektrit. Kui mootor töötab, saavad need seadmed elektrit generaatorist ja kui mootor lakkab töötamast, tuginevad nad akule.

Auto poolt kasutavav vool on vaid murdosa tavapärases majapidamises kasutatavast ning nagu majapidamises, mõõdetakse voolutugevust amprites ja pinget voltides. Kõige tavapärasemal autol on 12-voldine aku.

Alljärgnevalt vaatame, kuidas on aku, starter, generaator ja kaablid omavahel seotud ning kuidas nende eest hoolt kanda, et hoida auto elektrisüsteemi optimaalses töökorras.

Auto käivitamine – bensiini- ja diiselmootor

Automobile_starter

Auto käivitamine toimub läbi starteri, mille puhul on tegemist väikese eraldiseisva elektrimootoriga, mis saab voolu otse akust.

4-taktiKuna esimese kahe (sisselase ja surve) süütetakti käigus mootor energiat ei tooda, peab starter vooluallikaks kasutama akut. Lihtsalt öelduna võimaldab starter esimese kahe takti käigus kütuse ja õhu segul silindrisse minna ning selle kokku suruda. Kolmanda (töö)takti käigus hakkab mootor ise enerigat tootma ning akut enam koormata ei ole vaja. 

Bensiinimootoril edastatakse kõrgpinge impulsid akust süüteküünaldeni, kus kolmanda takti käigus süütab süüteküünla säde silindris oleva komprimeeritud küttesegu. Pärast seda, kui mootor on käivitunud, hakkab see läbi generaatori elektrit tootma ja akut uuesti laadima ning kõik auto elektrisüsteemid jooksutatakse generaatorilt.

Diiselmootoril süüteküünlaid ei ole ja küttesegu plahvatab iseeneslikult selle kokkusurumisel tekkinud temperatuuri ja rõhu tõusu tagajärjel.

Kui aga huvitab kuidas täpsemalt auto mootor töötab, siis selle jaoks on meil valmis kribatud postitus “Mootori komponendid, töökord ja tüüpprobleemid“.

Elektrisüsteemi tüüpilised probleemid

Enamik järgnevalt kirjeldatud probleeme saab ise tuvastada ja parandada vaid vanematel, vähema elektroonikaga autodel, kuna modernsetel autodel on elektrisüsteem palju keerulisem ning selle diagnoosimiseks ja parandamiseks on enamasti vaja eriseadmeid.

Aku

aku-skeemAku on tavaliselt auto elektrisüsteemis esimene asi, mis vahetamist vajab. Enamik akusid kestab 4-5 aastat, olenevalt tootjast ja aku ehitusest. Autoaku võib ka hetkega läbi minna, kuid selle põhjuseid lahkame veidi hiljem.

Läbipõlenud kaitse

läbipõlenud-kaitse

Kui aku on korras, kuid mingi spetsiifiline osa, nagu näiteks sise- või armatuurivalgustus, ei tööta, tasuks esimese asjana kontrollida auto kaitsmed. Kaitsmete paneel on tavaliselt armatuurlaua all kas roolisamba, kindalaeka või küljekatete taga ning uuematel autodel tihtipeale ka mootori- või pagasiruumis. Iga auto omanikujuhendis on kaitsmete paneeli asukoht kirjas ning kui omenikujuhendit pole, võib seda netist otsida. Kui eestikeelset allikat ei ole, võib otsida ingliskeelset, kasutades märksõnadena ““auto mark, seeria ja aasta” fuse box location”.

Kaitsmekilbi peal on tavaliselt auto elektridiagrammi joonis. Kaitsme läbipõlemisel peaks otsima läbipõlenud juhet või värvi muutnud/tuhmunud ristkülikukujulist läbipaistvat kaitset. Kui on kahtlus, et kaitse ei ole töökorras, tasuks auto välja lülitada, kaitse välja võtta ning voolumõõtjaga testida kaitsme vooluläbilaskvust. Läbipõlenud kaitse voolu läbi ei lase.

Generaator

auto-generaator

Kuidas probleemi tuvastada

Kui auto käivitub normaalselt, kuid tuled on paigalseisul tuhmid, võib probleem olla generaatori töös. Kui generaator on vigane ja ei suuda toota piisavalt voolu, et hoida auto elektrosüsteem töökorras, hakkab auto akust voolu imema. See omakorda kulutab akut kiiremini  ja lõpeb sellega, et ühel hetkel pole akus piisavalt voolu, et autot käivitada.

Süüte keeramisel auto ei käivitu, kuulen vaid klõpsu ja mootori käivitumise heli ei esine

  • Kontrolli aku kaablite ja ühenduste seisukorda, kui need on korrodeerunud, siis puhasta klemmid ja kinnitite otsad traatharja või metallsvammiga, õlita neid veidi, ühenda ja proovi uuesti.
  • Probleem võib ka olla tühjenenud akus või kehvas generaatoris – vaata, kas armatuuri tuled on erksad või tuhmunud. Kui auto armatuurituled ei sütti, siis on aku ühendustega probleem, aku on kas tühi või generaator pole akut eelmise sõiduga piisavalt laadinud.
  • Kui eelnevas kahes polnud probleem, võib mure seisneda auto starteris; sellisel juhul soovitame kindlasti pöörduda mehhaaniku poole.

Süüte keeramisel ei juhtu mitte midagi

  • Kontrolli aku kaablite ja ühenduste seisukorda, kui need on korrodeerunud, siis puhasta klemmid ja kinnitite otsad traatharja või metallsvammiga, õlita neid veidi, ühenda ja proovi uuesti.
  • Lase kontrollida aku pidavust ja töökorda, sest probleem võib olla vigases akuelemendis. Võib proovida autot käivituskaablitega teise auto pealt käivitada, kuid kui probleem on vigases akuelemendis, siis enamasti sureb mootor isegi pärast käivitumist välja.

Süüte keeramisel kostub krigisevat/ragisevat komponentide hõõrdumise heli ja mootor ei käivitu

  • Krigisev heli /ragin viitab starteri ja hooratta töö ebasünkroonsusele, mida võib põhjustada halb või kannatada saanud tõmberelee või vigane hooratas.

Auto käivitub, kuid esituled on madalatel kiirustel tuhmid/hämarad

  • Enamasti põhjustab seda viga generaator, vii auto mehhaaniku juurde ja kirjelda talle probleemi lähemalt.
  • Kui võimalik, kontrolli generaatorisse minevaid juhtmeid ja vaata, kas generaator on roostene, sest rooste võib pärssida generaatori laadimisvõimet.
  • Kontrolli generaatori rihma, lõtv rihm võib libiseda ja vähendada generaatori töövõimet.

Kuna generaatoril ja akul on mitmeid pisidetaile, mis võivad probleemi aluseks olla, tasuks lasta mehhaanikul või asjatundjal probleem tuvastada enne, kui hakata ise pimesi või poolarvates juppe vahetama.

Elektrisüsteemi ennetav hooldus

  • Auto aku peaks kestma vähemäärmuslikes kliimatingimustes vähemalt 4 aastat. Eesti kliima on üsnagi äärmuslik, kuna keskmine aastane temperatuurikõikumine on umbes 50 kraadi: -25C kuni +25C.
  • Kui auto aku pole kinnine, siis võib kontrollida vedeliku taset igas aku kambris, kui mõnes on vedelikku vähem kui teises, võib seda destilleeritud veega veidi täita, kuid OLE ETTEVAATLIK, sest akus olev hape on äärmiselt söövitav.
  • Kuna akus on hape, korrodeeruvad aku ühendused happeliste aurude tõttu palju kiiremini kui teised auto komponendid. Korrodeerumise takistamiseks tasub aku klemme ja ühendusi aegajalt puhastada spetsiaalse terminalipuhastajaga ja seejärel katta sihtotstarbelise määrderasvaga.

Kokkuvõtteks

Kuna modernsel autol on pea kõik seadmed elektrilised, siis on enamike probleemide allikaid üsnagi keeruline tuvastada  v.a. mõnede eespool mainitud ilmselgete sümptomite nagu läbipõlenud kaitsmed, tuhmid esituled ja raginad. Vanematel vähema elektroonikaga autodel on kergem elektritõrke asukohta tuvastada ja ise parandada kui uuematel. Kuna iga autoseeria elektrisüsteem on unikaalne ja üsnagi habras, peaks sellega ikkagi tegelema asjatundja ehk isik, kel on kogemus ja arusaam auto elektrisüsteemidest.

Kui oled märganud oma autoga mõnda eespool mainitud probleemidest ning ei oska sellega tegeleda, kutsume Sind meie töökotta, küll me su sõidusõbra korda teeme.

Kui leidsid siit häid nõuandeid, mida varem ei teadnud, levita kasulikku infot ja jaga seda ka oma sõpradega.

Nael kummi ja head teed!


Loe lisaks