Talvise autohoolduse kontrollnimekiri
11 min lugemist
Kõik kes on vähegi rooli taga olnud, teavad, et talvised ja suvised sõidutingimused on kui öö ja päev, seda põhiliselt temperatuuri, päikesevalguse ja teega haakuvuse tõttu. Talvel peaks iga autojuhi prioriteet olema sõiduturvalisus, sest talveks ettevalmistamata auto sõiduomadused jäisel või lumisel teel on sarnased suuskadel metallkirstule.
Alljärgnevas autohoolduse kontrollnimekirjas on mõned soovitused, nõuanded ja näpunäited kuidas oma autot talveajal säästa ning sõiduvalmis saada, et kõik jõuaksid turvaliselt koju lähedastega jõulumeeleolu nautima.
Kontrolli rehvi mustri sügavust
Mustri sügavust kontrollitakse rehvi kesksoones.
Talverehv naastudega – minimaalne 3mm, soovitatavalt 4 – 5mm
Suverehv – minimaalne 1.6mm, soovitatavalt 3 – 4mm
Kontrolli rehvi rõhku
Rehvirõhku tuleks kontrollida vähemalt 2 korda kuus. Rehv tühjeneb iga kuu loomulikult 2-5%. Rehvi rõhk muutub ka välistemperatuuri mõjul, 5-kraadine välistemperatuuri muutus põhjustab umbes 2,0% rehvirõhu muutuse. Kui rehvrõhk on umbes 20% alla soovitatu, lisaks sõidustabiilsuse vähenemisele võib sõiduki kütusekulu kasvada 5% ja rehvi kulumiskiirus kuni 25%. Rehvide kohta oleme ka loonud põhjaliku postituse, mis tutvustab 10 minutiga kõike mida autoomanik peaks teadma rehvidest.
Lase veermik üle kontrollida
Veermiku ülevaatamisel teostatakse jõudülekande, vedrustuse, pidurisüsteemi, roolisüsteemi, väljalaseksüsteemi ja lekete ning auto muude veerevate osade üldine kontroll. Veermiku kontrolli, sildade reguleerimise, kui ka rehvivahetuse jaoks on meil väga mõistliku hinnaga sügishoolduse kampaania, mida näed siit: http://carfox.ee/sugishooldus.
Tegele roostemuredega
Kõik värvitäkked, kriimud või kerekahjustused hakkavad oma roostetamisega pihta just enne talve, kui esimene sool jõuab teele ja teelt autole. Kui vajad nõu rooste ennetuse kohta või kui pole soovi töökotta minna, et värvitäkkeid parandada, siis tutvu meie postitusega “Auto keretööd ja rooste eemaldamine”, kus räägime tõhusast rooste eemaldusest ja ennetusest ning kuidas kodus ise värvitäkkeid ja kriimustusi likvideerida.
Lase pidurisüsteem üle kontrollida
Libedal ajal pole midagi ohtlikumat kui vigased või kulunud pidurid.
Veendu piduritulede töökorras
Kui sa ei taha, et keegi sulle libedal päeval tagant sisse sõidaks, siis tee pidurituled korda.
Reguleeri esituled
Korras ja õigesti reguleeritud esituled teevad sind nähtavaks teistele juhtidele ning annab sulle ka hea ülevaate auto ees toimuvast.
Kontrolli aku vastupidavust
Kui esitulede tugevus kõigub, siis on ilmselt aku tühjaks saamas või on ühendus kehv määrdunud klemmide tõttu. Akut puhastades ühenda enne lahti negatiivne must klemm, siis punane, tagasi ühendamist alusta punasega. Määrdunud klemme saab puhtaks söögisooda, vee ja lapi või vana hambaharjaga.
Veendu, et termostaat töötab
Termostaat säilitab auto mootori käivitamiseks minimaalse vajaliku temperatuuri reguleerides jahutusvedeliku/antifriisi kogust mootoris. Kui mootor soojeneb teatud kraadini, avaneb termostaadi klapp mis lubab jahutusvedelikul mootorist välja voolata.
Lase kontrollida jahutusvedeliku külmakindlust
Auto eri vedelike ja õlide kontrolli kui ka vahetuse kohta oleme kirjutanud postituse “õlivahetus ja vedelike perioodiline kontroll”.
Vaheta kulunud kojamehed
Lihtne ja odav asi mida parandada, sest kui satud liiklustihedal maanteel padukasse ja teiste autode tagatuled meenutavad kaugustes kisselliplekke, siis kojameeste puudumine muudab su auto surmalõksuks.
Soovitused sõitmiseks
Jää, vihma või lihtsalt libeda teekattega teel sõites tuleb käsitleda põhijuhtseadiseid ehk rooli, sidurit, pidurit ja gaasi palju õrnemalt/ettevaatlikumalt kui muidu.
Ära kiirusta, varu rohkem sõiduaega ja sõida aeglasemalt. Nii säästad kütust ja väldid kiirusest tingitud liiklusohte.
Külma ilmaga soovitame enne sõitmist ja peale käivitamist kütuse sisselaskega mootoril soojeneda lasta umbes pool minutit, et kõik süsteemid saaksid õliga ilusti määritud. Karburaatoriga mootoril soovitame soojendada mootorit mõned minutid. Lisaks ei soovita pärast külmaga käivitust kohe täiskoormusel sõitma hakata, muidu kulutad mootorit ilmaasjata ja võid paari aastaga rahakoti südame murda. Muid autot säästvaid nõuandeid saab lugeda postitusest “11 autohoolduse nõuannet, mis aitavad juba täna säästa sinu auto tervist ja rahakotti”.
Väga lumisel/libedal teel sõida alati kiiruspiirangu piires ja jäta umbes 3 korda pikem pikivahe kui tavaliselt. Pidurdusteekond 80 km/h kiiruse juures pikeneb vihmaga ligi 0.2 korda, lumega ligi 1.5 ja jääl kuni 5 korda, võrreldes kuiva pidurdusega.
Jälgi ees olevate autode pidurdustulesid ja väldi järsku pidurdamist.
Lumise teega parima haakuvuse saavutamiseks sõida kõrgemate käikude ja madalamate pööretega.
- Kui auto on jää, lume või libeda pinna peal, võib libisemise vältimiseks teise käiguga kohalt liikuma hakata.
- Mäest üles sõites vali juba eelnevalt õige käik ja ürita tõusul säilitada ühtlast kiirust. Kui mäest üles sõites vahetada käiku madalamaks, hakkavad rattad kiiremini pöörlema, rehvid võivad kaotada oma haakuvuse ja auto võib libisema hakata.
- Suuremast langusest alla sõites vali 3 või 4 käik, et vältida rataste libisemist.
Paduvihma või lumeta miinuskraadide puhul tuleks sõita kiirusepiirangust oluliselt aeglasemalt.
Kui autoroolis on nägemine raskendatud ei tohiks mingil juhul sõita, ära kunagi alusta sõitu vihmase või lumise ilmaga kui kojamehed ei tööta või on korrast ära.
Jäätunud esiklaas tuleb enne sõitu teha täielikult puhtaks, mitte et kraabid esialgu endale väikese augu millest piiluda, hakkad sõitma ja ootad jää sulamist ja nähtavuse tekkimist.
Kui autole on õhtuga sadanud peale lumemüts, siis korista see enne sõitmist autolt ära, kuna tagumisele juhile nägemisvälja lume paiskumine sinu auto katuselt võib põhjustada eluohtliku olukorra.
Järgi loodus/liiklusmärke ja ära ülehinda oma sõiduoskust.
Kokkuvõte
Libedal teel sõites ära kiirusta ega võta ebavajalikke riske, sõida turvaliselt ja pea meeles kõik vajalikud ettevaatusabinõud. Ära ülehinda oma sõiduoskust ning sõida aeglasemalt ja arvesta ennetavalt pikema reisiajaga. Sõida palju rahulikumalt kui tavaliselt, väldi:
- Järsku manöövrit
- Äkilist kiirendust
- Täispidurdust, eriti ABS´i pidurite puudumisel
- Sõidukiiruse drastilist muutumist manöövri ajal
Kõige olulisem on siiski olla oma võimete piirides ning tähelepanelik ja teadlik end ümbritsevast liiklusolukorrast.
Talviseks ettevalmistuseks ja auto turvalisuses veendumiseks oleme koostanud kaks erineva suunitlusega hoolduspaketti ja ühe äärmiselt soodsa täispaketi, tule tutvu lähemalt kampaanialehel: http://carfox.ee/sugishooldus
Kui Sulle meeldis see postitus või leidsid siit kasulikku infot, siis et kõik talvised teekonnad tuleksid turvalised, ole meheks või naiseks ja jaga postitust ka sotsiaalmeedias.
Ohutut sõitu