6 asja, mida iga mees peaks teadma oma auto remontimisest - Carfox - täisteeninduslik autoremonditöökoda

Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG

6 asja, mida iga mees peaks teadma oma auto remontimisest

14 min lugemist

Autosid kasutame pea kõik, aga vähesed julgevad käsi südamel öelda, et oskavad oma metallist monstrumit ise remontida ja hooldada.

Kui suuremate remondi- ja hooldustööde puhul on iseenesest mõistetav viia oma masin töökotta, siis on terve rida väiksemaid töid, mida saad ka kodus ära teha. Niimoodi säästad lõppkokkuvõttes nii aega kui ka raha ja mis peamine – saad sõprade ees uue oskusega uhkustada.

Panime kokku nimekirja asjadest, mida iga mees võiks auto remontimisest teada. Lisasime sinna juurde ka väikese spikri, et Sa esimesel korral päris hätta ei jääks.

Mootoriõli vahetamine

Olgu Sinu sõiduvahend uus või vana – mootoriõli pead sel vahetama regulaarselt. See on üks suhteliselt lihtne ettevõtmine, mida võiks iga autoomanik osata. Mootoriõli vahetamise vajalikkusest oleme kirjutanud ka oma varasemas postituses “Õlivahetus ja vedelike perioodiline kontrollimine”.

Kui uuematel masinatel soovitavad osad tootjad õli vahetada iga paari aasta tagant, siis isegi long-life õli kasutades on see Eesti tolmuste teede ning aastaringsete temperatuuri kõikumiste jaoks ilmselgelt liiga palju. Eestis sõites soovitame vahetada mootoriõli iga-aastaselt või vähemalt 15 000 km tagant.

Mootoriõli koduse vahetamise eelduseks on, et saad auto põhjale ligi. Selleks peaks olema juurdepääs kas kanalile, estakaadile või tõstukile. Kindlasti ära kasuta oma masina tõstmiseks tungraudade abi, kuna see on liialt ebastabiilne ja võib lõppeda tõsise õnnetusega.

Vajaminevad tööriistad mootoriõli vahetamiseks

  • Uus õli. Selle kohta leiad infot oma auto manuaalist;
  • Uus filter;
  • Õlivann;
  • Kaltsu õli pühkimiseks;
  • Mootorikarteri korgi eemaldamiseks sobiv võti;
  • Töökindad;
  • Vajadusel õlikorgi tihendusseib;
  • Lehter.

Kuidas toimida

Enne õli vahetamist lülita masinal mootor sisse ning lase sel umbes 2-3 minutit töötada. Eesmärk on õli natuke soojendada, et see voolaks paremini. Kindlasti ära lase mootoril liiga soojaks minna, kuna selliselt võid ennast hiljem ära kõrvetada. Piisab, kui mootor on käega katsumisel soe.

  1. Otsi auto alt ülesse õli väljalaskekork. Enamasti on see suur “polt”, mis asub mootori õlivanni all keskel. Paljudel uutematel autodel tuleb väljalaskekorgini jõudmiseks põhjakate täielikult eemaldada. Osadel juhtudel on põhjakattes ka väike luuk õli eemaldamise otstarbeks.
  2. Enne väljalsekorgi avamist aseta vann või mõni muu mahuti õli kogumiseks paagi alla. Tähtis on, et anum oleks piisavalt suur.
  3. Keera kork lahti ja eemalda see. Korki lahti keerates kanna kas kummikindaid või mõnda muud kaitsevahendit määrdumise vastu. Ole ka valmis oma käsi kiiresti eest ära võtma, kuna mutri eemaldamisel hakkab õli koheselt välja voolama.
  4. Õlifiltri eemaldamiseks tuvasta kõigepealt selle asukoht. Osadel autodel on filtri jaoks eraldi anum ehk õlifiltrikorpus, mille avamiseks võib spetsiaalset võtit vaja minna. Samuti metallist filtri puhul võib selle eemaldamiseks vaja spetsiaalset tööriista. Filter on õline, nii et ole ettevaatlik.
  5. Kontrolli üle, et filtri kummitihendi tükid ei oleks mootorisse maha jäänud. Vajadusel vaheta korgi tihendusseib. Enamasti tuleb vastav tihend filtriga kaasa.
  6. Peale filtri õlist tühjendamist paki see korralikult paberisse, et see ei määriks.
  7. Ava uus õlipudel. Pista kõigepealt näpp avatud õlipudelisse sisse ning määri sellega uue filtri tihendi äär korralikult kokku.
  8. Keera uus filter mootorisse vana asukoha peale tagasi.
  9. Kui auto alt on kõik õli välja voolanud, siis pühi väljalaske ava puhtaks.
  10. Asenda auto all olev väljalaske ava tihend ja keera kork korralikult tagasi.
  11. Vala tehase poolt etteantud kogus õli uuest pudelist mootorisse, kasutades selleks lehtrit.
  12. Pühi võimalikud õlipritsmed mootorilt.
  13. Sulge õli sissevalamise kork ning pane mootor umbes minutiks tühikäigul käima. Seda tehes kontrolli nii mootoris kui ka auto all õlilekkeid.
  14. Lülita mootor välja ning lase autol seista umbes 10 minutit, et õlil oleks aega settida õlivanni.
  15. Kontrolli õlitaset uuesti. Selleks eemalda õli mõõtevarras, pühi see riidetükiga puhtaks ning pane see ettevaatlikult toru sisse tagasi. Mõõtevarda uuel väljavõtmisel näed õli taset mootoris.
  16. Jätka toimingut seni, kuni mõõtevarras näitab “MAX” taset. Ära kindlasti üle maksimumi mine, kuna see võib kahjustada mootorit.

Kui õli kuskilt ei leki ja auto armatuuril ühtegi ohutuld ei põle, võid endaga rahul olla – said hakkama oma esimese õlivahetusega!

Vanad filtrid ja õli ei tohi kindlasti visata olmeprügisse, kuna tegemist on ohtliku jäätmega. Toimeta need vastavasse kogumiskohta, näiteks tanklasse või jäätmejaama.

Rehvi vahetamine

Olgu autod nii turvalised kui tahes, rehvidel on endiselt halb omadus katki või tühjaks minna. Olles üks auto olulisemaid osasid, on lausa hädavajalik, et oskaksid sellega teepervel midagi ette võtta.

Kui Sinu auto pole just nii uus, et see kasutaks RFT rehve (mis puhul tagavararatast polegi vaja), siis enamikel autodel on pagasniku kattemati või põhja all kas väike või täissuuruses asendusratas täitsa olemas. Samuti peaks peidukohast leidma vajaminevad tööriistad rehvi vahetamiseks.

Vajaminevad tööriistad rehvi vahetamiseks

  • Mutrivõti poltide avamiseks;
  • Turvapoldi võti (uuematel autodel);
  • Tungraud auto tõstmiseks;
  • Kindlasti ka varuratas;
  • Tõkiskingad.

Kuidas toimida

Kuna rehvide vahetamisest kirjutasime pikemas blogipostis nimega “Rehvivahetuse ABC“, siis töö täpsema kirjelduse leiad sealt.

Vahetades rehvi autotee ääres pöörake kindlasti piisavalt tähelepanu nii enda kui ka kaasliiklejate turvalisusele, kasutades rehvi vahetamisel ohukolmnurka ning võimalusel ka helkurvesti.

Süüteküünla vahetamine

Süüteküünla vahetamine

Süüteküünlad on need väikesed vidinad mootoris, mille ülesandeks on süüdata bensiinimootori silindrites olev kütusesegu. Seda teevad nad luues hetkelise elektrisädeme, mis süütab segu. Süüteküünlaid kasutavad kõik bensiinimootoriga masinad ja enamasti leiad neid oma masinast sama palju, kui on mootoril silindreid. Osad masinad omavad aga ka kahte küünalt silindri kohta.

Kui Sinu neljarattaline kasutab edasiminekuks diislit, siis võid selle üle rõõmu tunda, sest diiselmootorist süüteküünlaid ei leia. Samas on kõikidel diiselmootoritel eelsüüteküünlad, ehk hõõgküünlad, mis samuti kipuvad ajapikku läbi kuluma.

Süüteküünlaid tuleks vahetada umbes iga 50 000 km tagant, vastasel juhul halveneb mootoris bensiini põlemise kvaliteet, langeb jõudlus ja tõuseb kütusekulu. Küünalde vahetamine on iseenesest lihtne, millega saaks iga autoomanik kodustes tingimustes hakkama.

Enne pihta hakkamist, uuri oma auto manuaalist, kui palju ja milliseid küünlaid vaja läheb.

Vajaminevad tööriistad süüteküünalde vahetamiseks

  • Kruvikeeraja (vajadusel);
  • Süüteküünla eemaldamiseks mutrivõti koos pika padruniga (küünlavõti);

Kuidas toimida

  1. Leia ülesse süüteküünalde asukoht mootoris. Enamikel autodel asuvad süüteküünlad silindrite peal (klapikambrikaanes). Kui küünlaid pole kohe näha, võivad need olla peidetud mootoripealse plastikkatte alla.
  2. Eemalda süüteküünla küljest elektrijuhtmed.
  3. Pühi süüteküünal pealtpoolt puhtaks. Selliselt väldid süüteküünla eemaldamisel mustuse sattumist silindrisse, mis on väga halb.
  4. Eemalda vana süüteküünal.
  5. Kontrolli vana süüteküünalt andmaks hinnang selle seisukorrale.
  6. Aseta uus süüteküünal vana asemele.
  7. Keera uus süüteküünal korralikult kinni.
  8. Ühenda elektrijuhtmed uuesti ja aseta kõik eemaldatud katted oma kohale tagasi.

Nii lihtne see ongi! Oma töö testimiseks pane mootor käima ja kui see õnnestub, siis oled edukalt hakkama saanud. Oled välja teeninud auringi ümber kvartali!

Lihtsamate kriimude eemaldamine auto värvilt

Nissani iseparanev autovärv

Kriimud on iga autoomaniku õudusunenägu. Piisab ainult paarist koledast kriipsust ja masin näeb juba aasta jagu vanem välja. Nende eemaldamine remonditöökojas võib minna väga kalliks maksma.

Kõigepealt aga kuidas teha kindlaks, millist kriimu saad ise eemaldada ja millist mitte? Rusikareegel on järgmine – kui tõmbad küünega risti üle kriimu ja küüs ei jää millegi terava taha kinni, siis on tegemist ainult pindmise kahjustusega. Kui aga küüs peaks värvi taha takerduma, siis on tõenäoliselt kahjustada saanud ka alusvärvi kiht ja see vajab juba natuke tõsisemat tähelepanu.

Pindmiste kriimude kodune eemaldamine ei ole õnneks keeruline ja jätab rahakoti sisu ka suuresti alles. Selleks on vaja ainult hambapastat ning trellile pehmet poleerimisketast.

Vajaminevad tööriistad kriimude eemaldamiseks

  • Niisket lappi auto värvi puhastamiseks;
  • Valgendava efektiga hamba- või spetsiaalset poleerimispastat;
  • Poleerimisotsikut trellile;
  • Puhast niisket lappi auto hambapastast puhastamiseks.

Kuidas toimida

  1. Puhasta kriimustatud ala puhta lapiga mustusest.
  2. Määri hambapastat kriimude peale korraliku kihina.
  3. Hõõru hambapastaga kriimustatud kohta õrnalt kas käsitsi või poleerimisotsikuga.
  4. Kontrolli, kas kriimud on eemaldunud.
  5. Kui vastus on jah, siis pühi värvilt kõik hambapasta maha.

Tundub väga lihtne ja nii see ka on. Samas kuidas kõik see töötab?

Hambapastas on mikrograanulid, mis harjamisel lihvivad õrnalt meie hammaste välimist kihti. Lihvimise mõte on eemaldada pindmised ebakorrapärad, jättes maha sileda kihi.

Seesama tööpõhimõte kehtib ka kriimude eemaldamisel auto värvilt. Hõõrudes kriimusid hambapastaga, lihvime auto kahjustada saanud värvikihi ühtlaseks.

Kindlasti olge antud toimingu juures ettevaatlikud ja ärge kasutage liiga suurt jõudu lihvimisel. Liigne agarus võib omakorda kahjustada värvi edasi, eemaldades liiga suure kaitsekihi sellelt.

Aku vahetamine

Aku vahetamine - Carfox

Aku on tavaliselt auto elektrisüsteemis esimene asi, mis vahetamist vajab. Seda enam, kui õues on külm ja sõidad tihti lühikesi otsasid, kus aku ei suuda ennast adekvaatselt laadida. Enamik akusid kestab 4-5 aastat, olenevalt tootjast ja aku ehitusest.

Kui käivitamisel tulevad mootorist klõpsavad helid ja see ei käivitu, on tõenäoliselt aeg aku uue vastu välja vahetada.

Vajaminevad tööriistad aku vahetamiseks

  • Uus aku – uuri oma auto manuaalist, millist akut valida;
  • Mutrivõti akuklemmide eemaldamiseks;
  • Töökindad ning kaitseprillid;
  • Vajadusel puhastusvahend (traathari ja vesi) oksiidi- / korrosioonikihi eemaldamiseks.

Kuidas toimida

  1. Enne aku vahetamist lülita kindlasti mootor välja.
  2. Ava kapott ja tuvasta aku asukoht.
  3. Eemalda vajadusel aku kate.
  4. Kasutades mutrivõtit, keera aku miinuspoolne klamber piisavalt lahti, et see klemmist eelmadada.
  5. Tähista vajadusel negatiivne juhe markeriga.
  6. Järgmiseks eemalda positiivne juhe samamoodi.
  7. Aku eemaldamiseks ava seda kinnihoidev klamber
  8. Tõsta vana aku ettevaatlikult välja. Seda tehes ole ettevaatlik, kuna see kaalub päris palju.
  9. Oksiidi / korrosiooni korral puhasta aku klemmid ning -alus vee ja harjaga.
  10. Lase kuivada.
  11. Aseta uus aku tagasi ja kinnita see klambritega.
  12. Kinnita kaablid tagasi aku klemmide külge. Tee seda niivõrd tugevalt, et juhtmed ei liiguks üldse.

Eduka ettevõtmise puhul läheb masin ilusti nüüd ka käima.

Kui Sinu auto aku on vahepeal tühjaks läinud, siis krokodillidega käivitamise kohta saad lugeda siit.

Pirni vahetamine

Esitule vahetamine

 

Katkine esituli pirn ei ole mitte ainult ebamugav, vaid on ka ebaseaduslik. Et tähtsad sõidud ei jääks seepärast tegemata, võta see lihtne töö ise ette.

Vajaminevad tööriistad esitule pirni vahetamiseks

  • Uus pirn. Pirni valimisel tee kindlaks, milline suurus mahub just Sinu masinasse;
  • Puhast lappi või paberit uue pirni hoidmiseks.

Kuidas toimida

  1. Ava auto kapott ja otsi ülesse katkise pirni asukoht. See asub kohe mootori esiotsas ja on enamasti kaetud plastikust kattega, millesse läheb tavaliselt kolm elektrijuhet sisse.
  2. Eemalda pistik pirni küljest.
  3. Ava pirni kinnitusklamber ja eemalda katkine pirn.
  4. Puhasta uus pirn võimalikest sõrmejälgedest ning paigalda see.
  5. Kinnita pistik tagasi ning aseta plastikust kate oma algsele kohale.
  6. Testi

Kokkuvõte

Nagu näha, on võimalik paljud auto remondi- ja hooldustööd kas kodus või lausa teepervel ära teha. Enamasti piisab selleks paarist lihtsamast tööriistast ja uuest varuosast ning sõit võib jätkuda.

Nüüd aga sülita kolm korda üle vasaku õla, et ükski neist asjadest ei läheks katki. Turvalist liiklemist!


Loe lisaks