Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG

Kuidas krokodillidega autot käivitada?

6 min lugemist

Käesolevas postituses on nii tekstijuhend kui ka illustratiivne piltjuhendi auto käivitamisest käivituskaablitega, rahvakeeli krokodillidega.

Illustratiivse piltjuhendi leiab postituse lõpust, kuid enne piltjuhise järgi tegutsemist, tuleks vähemalt korra põhjalikult läbi lugeda tekstijuhendi ja ettevaatusabinõud. Vale toimimise puhul on käivituskaablitega võimalik teha endale ja sõidukile tõsist kahju.

Mida vaja läheb:

  • Käivituskaableid/krokodille
  • Tühja akuga autot
  • Täis akuga autot

Krokodillide ühendamine

Enamikel uuematel autodel on akud kas salongis või pagasiruumis, mistõttu on klemmid raskesti ligipääsetavad. Sel juhul on juhtmetega käivitamise tarbeks mootoriruumi välja toodud eraldi käivitusklemmid.

Plussklemm on reeglina plastkattega kaetud, millel ilutseb punane pluss märk. Miinusklemm on otse kere küljes.

Järgnevas näites on auto A täis akuga.

Tekstijuhend

  1. Pargi autod paralleelselt/kõrvuti/ninad vastamisi, nii et mootoriruumid oleksid üksteisele lähestikku. Sõidukite paigutamisel võta arvesse ka akude või käivitusklemmide asukohti – mida lähemal üksteisele, seda parem.
  2. Ava mõlema auto kapotid ja leia mootoriruumidest mõlema auto akud või käivitusklemmid ja taga poolustele või käivitusklemmidele ligipääs. Uuematel autodel võivad klemmid/aku olla plastkattega kaetud.
  3. Punane krokodill ühenda esmalt auto A aku või käivitusklemmi punase poolusega ning seejärel samamoodi auto B punase poolusega.
  4. Must krokodill ühenda auto A täis aku või käivitusklemmi musta poolusega ja auto B mootoriruumis käivitusklemmi või ükskõik, millise metallist osaga (v.a. alumiiniumosaga), sobib näiteks raamiga. See ühendus maandab vooluringi. Auto B musta poolusega ühendades võivad tekkida sädemed, mis halvimal juhul süütavad akust väljuva vesiniku ja aku võib plahvatada.
  5. Käivita täis akuga auto ning lase mootoril umbes minut töötada, et tühi aku jõuaks laadida.
  6. Et vältida elektri- ja elektroonikasüsteemide kahjustumist, mis tekib tühja akuga auto käivitamisel esinevast pingelangusest, keera täis akuga autos süüde välja, enne kui proovid autot käivitada.
  7. Proovi käivitada tühja akuga autot, kui mootor ei käivitu, lase veel veidi laadida ja proovi uuesti. Kontrolli ka, et kõik krokodillide ühendused oleksid korralikud/puhtad.
  8. Ühenda lahti esmalt must krokodill, siis punane.

Plastikust kattega aku asukoht:

audi-aku-asukoht

Punase ringiga tähistatud maandusklemm

a6-aku

 

  • Kui sa ei leia üles aku pooluste või klemmide asukohti, siis otsi kasutades märksõnu “Auto mark ja mudel + battery location”. Piltvastetest peaks igal juhul olema abi. Näiteks, kui sõidad X5-ga, oleks otsing “BMW X5 battery location”. Kui see otsing tulemust ei anna, siis proovi otsida “Auto mark ja mudel + jump start”.

NB! Liiga pikk käivitamine võib tühjaks tõmmata ka täis akuga auto aku. Kui oled pikalt käivitada proovinud ja auto ikka ei käivitu, siis pole probleem ilmselt auto akus.

Pärast tühja akuga auto käivitamist ei ole soovitav autot välja suretada vaid sõita nt. mõnda remonditöökotta, kus lasta aku üle kontrollida ja korralikult täis laadida.

Levinud arusaam, et lühike linnasõit aku uuesti täis laeb, ei pea päris paika. Sõites toimib aku laadimine siiski kõige paremini ühtlase ning vähemalt pooletunnise maanteesõiduga.

Ole ettevaatlik, jälgi et:

  • Ei lähe elektrit juhtiva tööriistaga mõlema aku klemmi vastu korraga.
  • Ei ühenda ühe auto plussi teise auto miinusega.
  • Ei ühenda mõlema aku pluss pooluseid ja miinus pooluseid.
  • Käivituskaablid oleksid korralikult ja võimalikult suure puutepinnaga aku poolustega või käivitusklemmidega ühendatud – vähese puutepinnaga ühendusest ei pruugi käivitamiseks vajalikul hulgal voolu läbi tulla, lisaks võib see tekitada sädemeid.
  • Käivituskaablid ei oleks mootoriruumis ripakil ehk ei puutuks kokku mootoriruumi eesotsas asuvate pöörlevate osadega(ventilaatorid ja rihmajooks).
  • Kasutad korralikke kaableid, et ei narmendaks lahtisi juhtmekiude.
  • Juhtmed, millega üritad käivitada ei oleks liialt peenikesed – vanem ja peenem juhe ei pruugi taluda suurt voolu ning võib seetõttu kuumeneda ja isolatsiooni sulatada või halvimal juhul isegi põlema minna. Pea kõik kaasaegsed käivitusjuhtmed on piisavad, et käivitada kas suuremaid maastureid.
  • Autode akude võimsused oleksid enamvähem proportsioonis. Liiga väikese akuga ei tasu käivitada suurt akut. Nt. Smart autoga ei tohiks mõnda suuremat maasturit käivitada.

Piltjuhend / infograafik

käivitusjuhtmetega-krokodillidega-käivtamine

Kui said siit postitusest kasulikku infot, siis ole meheks või naiseks ja jaga seda ka sõpradega.


Loe lisaks