Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG
auto-kesklukustus-pult

Auto võtme ehk kesklukustuse puldi töökord

4 min lugemist

Tänapäeval on pea igal autol kesklukustus elementaarne ning kuigi harva tuleb ette lugusid kus on autot varastatud ilma füüsilise võtmeta, võib võtme kaotus ja teadmatuses olemine olla üsnagi ehmatav. Isegi kui füüsiline võti ja kesklukustuse pult (ingl.k. car key fob) kaob ära, peaks pahatahtlik isik kes need üles leiab, kammima läbi tänavaid ja parklaid, klõpsides ja lootes, et mõni auto annab märku. Selle takistamiseks on tänapäeva autode kesklukustusel ja puldil olemas omaette turvameede.

kesklukustuse-pult-fob

Kuidas töötab kesklukustuse pult?

Tänapäevase kesklukustuse puldi saatja ja auto vastuvõtja vahel on nö. rolling code või hopping code, eesti k. muutuv kood, mis töötab 40-bitisel süsteemil. 40-bitine süsteem tähendab, et nii saatjal kui vastuvõtjal on 240 ehk 1 099 511 627 776 erinevat võimalikku koodivarianti. Nende koodide suvaliste kombinatsioonide läbiklõpsimise takistamiseks peavad saatja ja vastuvõtja olema üksteisega sünkroonis.

Sünkronisatsioon, mis takistab lõputult puldile klõpsimast, töötab 8-bitisel lisaturvameetmel. Kesklukustuse pult ja vastuvõtja autos on sünkroonis seni kuni vastuvõtja reageeris saatja viimasele signaalile. Kui oled näiteks autost üle kilomeetri kaugusel ja vajutad kogemata saatjale, siis pole saatja enam vastuvõtjaga sünkroonis.

Et kogemata nupulevajutus autot igavesti ei sulgeks, on saatja ja vastuvõtja juba eelnevalt leppinud kokku 8-bitisel 28 ehk 256 varukoodi variandil, mis käivitatakse siis kui nad on sünkroonist välja sattunud. Need 256 varukoodi valitakse välja pseudo-suvalises järjekorras 40-bitisest 240 ehk 1 099 511 627 776 variandibaasist ning vaid need 256 koodi võivad saatja ja vastuvõtja vahelist sünkrooni taastada.

Seega üks ulatusest väljas nupulevajutus viib sünkroonist välja ning vaid järgnevad 256 võivad sünkrooni taastada, pärast seda lakkab pult töötamast ning peab seda manuaalselt auto keskarvutiga taassünkroonima.

Lisaks on saatjal ja vastuvõtjal kokkulepitud funktsioonikood mis võimaldab autos oleval vastuvõtjal aru saada puldist saadetud käsklustest(ava uksed, sule uksed, ava tagaluuk; uutematel autodel isegi käivitamine jne.). Nii toimivad enamus tänapäeva autode kesklukustuse saatjad ja vastuvõtjad, kuid pole ebatavaline et eksootilistel või kallimatel autodel on eraldi iseseisvad ning palju keerulisemad kesklukustuse turvalahendused.

Pea kõik esimesed kesklukustuse süsteemid kasutasid alati ühte ja sama, autole omast, koodi. See süsteemi viga mõisteti kiiresti, sest spetsiaalse seadmega sai puldist koodi tuvastada, ning kuna kood ei muutunud, võis seda ükskõik mis hetkel kasutada, et autot avada. Küll aga oli auto käivitamine sel ajal juba füüsiline “juhtmetest” töö.

Kuid kui peaks tõesti juhtuma, et laps vajutab 300 korda järjest puldile, siis sünkroonimiseks tasub auto mehhaaniku juurde viia. Teine variant on teha ingliskeelne otsing “”auto mark, seeria, väljalaskeaasta” key fob synchronisation”.

Kui Sulle meeldis see postitus või leidsid siit kasulikku infot, siis ole meheks või naiseks ja jaga postitust sotsiaalmeedias.


Loe lisaks