Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG
Audi-A5

Audi mudelid ja mõisted

12 min lugemist

Kuna Audil on läbi aja olnud mitukümmend eri seeriat ja mitusada mudelit, millel omakorda mitmeid variante, võib nende äratundmise, eristamise ja nimetustega segadusse sattuda. Seepärast oleme võtnud käsile lõppeesmärgiks luua Audi mõistete käsiraamatu ja seeriaseletuse ehk nomenklatuuri.

Kuid kuna kogu see teema on liiga kogukas ning seda poleks mõistlik sobitada ühte postitusse, teeme sellest, alustades käesoleva postitusega, sarja kus seletame Audide seeriaid, nimetustes olevaid tähiseid ja mõningate süsteemide tagamaid.

Audi mudelite, seeriate nimetusi ja nomenklatuuri on küllaltki lihtne mõista ja meelde jätta, kui tead mõnda lühendit, terminit ja paari järjestust. Viimase aja mudelite nimetused on küllaltki loogilised ning nendega on lihtne eristada mudelite võimsuse, suuruse ja eesmärgi vahel.

Audi seeriad

A nagu Audi

Alustades Audi A mudelitega, mis on kõige tavalisemad Audi variandid ning mille põhinumber tähistab sõiduki suurust. Kõige väiksem on A1 järgneb A2, A3, A4, A5, A6, A7 ja kõige suurem A8. Sama numbri ja suuruse loogika kehtib kõikidele Audi tüüpidele.

Pea kõiki A seeria mudelid leidub sedaanidena, v.a. A1 ning A2, mida toodetakse vaid luukpäradena, A5, mida leidub kabrioleti, kupee ja luukpärana (v.a. A4 neljanda põlvkonna sedaanid, mis loeti A5 hulka), A7, mis on luksus luukpära ja universaalkerega saadaval A4 ja A6.

audi-a-seeriad

Audi S

Kõik A seeriad eksisteerivad ka S mudelitena, mis tähendab sport varianti, millel on reeglina võimsam mootor, s.t. rohkem hobujõude, pöördemomenti ning sportlikum ja efektsem välimus. Kõigil Audi S mudelitel on Audi Allroad quattro nelikvedu, tavapärasest paremad pidurid ja jäigem vedrustus.

Audi RS

Mitmed mudelid eksisteerivad ka RS variandis, mis on lühend Saksakeelsele terminile “Rennsport” ehk rallisport. RS mudelid on märksa kiiremad, lõbusamad ja võimsamad kui lihtsalt S mudelid. Kõigil RS mudelid on kõrgeima kvaliteedi ja kaaseaegseima tehnoloogiaga ning sisaldavad kõike, mis S mudelid ja rohkemgi veel. RS mudelid on reeglina sisustuselt vähem luksuslikumad kui S mudelid, kuna on suunitletud rohkem jõudlusele ja kergusele.

Audi Q

Q on Audi maailmas lühend linnamaasturitele, kus Q1 on kõige väiksem ja Q8 kõige suurem ja luksuslikum.

Audi TT

TT on Audi sportlik 2 istekohaga seeria ning nimi tuleneb austusavaldusest Briti Mani saarel toimuvale traditsioonilisele mootorratta võidusõidule. Hilisemalt on TT-le antud ka topelt tähendusega nimetus “Technology & Tradition”. Audi TT eksisteerib ka S ja RS mudelina, ehk TTS ja TTRS.

Audi quattro

Quattro on 1980. aastal Audi poolt patenteeritud neljarattaveo süsteem, mille eripära seisneb selles, et igale rehvile jaotatakse veojõudu sõltuvalt silla rehvide haakuvusest ja sõidutingimustest.

Veojõudu jaotav quattro mehhanism on ehitatud käigukasti külge ning kui üks sild kaotab veojõu, suunatakse pöördemoment automaatselt teisele sillale, tagades turvalisema ja stabiilsema sõidu, kiirenduse ning haakuvuse. Lihtne näide quattro veojaotusest on, kui üks sild on näiteks jää peal ning rehvid hakkavad libisema, siis quattro suunab veojõu teisele, mitte jääl olevale sillale ja sõidulust võib jätkata.

Quattro neliveo süsteem on olnud kaasas kallimate Audi mudelitega juba ammusest ajast va. A3 ja TT.

Audi allroad quattro

Audi on kasutanud ´allroad quattro´ nimetust, et tähistada oma 2 põhimudeli (A6 Avant ja A4 Avant) maastikusõidu suutlikkust. Esimene ´allroad quattro´ oli 1999. aasta Audi A6 Avant ning 2009. aastal tehti ka A4 Avant-ile allroad quattro variant. Olenemata mudelinimetusest on “allroad” ja “quattro” alati kirjutatud väikese tähega.

Audi L

L tähistab Audide puhul pikema teljevahega mudelit. Näiteks 2011. a. Audi A8 L on 13 cm pikema teljevahega, kui tolle aasta tavaline Audi A8. Lisaruumist tulenevalt mahutatakse Audisse ka rohkem luksusvarustust, seega L-liidest võib samastada ka luksusmudeliga.

Audi DTM (Deutsche Tourenwagen Masters)

DTM nimetusega on Audi eriseeria rallisõidukid/siluettsõidukid, mis on kujundatud meenutama kõige populaarsemaid seeriaid, kuid erinevad mehhaanilisuselt ja jõudluselt. Siluettsõidukid luuakse, et autotootjad saaksid võistelda omavahel insenerikunsti tippklassis ja samas pakendada seda sõidukit nii, et vastaval autotootja kliendil oleks “enda auto sarnast” nähes kergem samastuda ja kaasa elada.

Audi uus “dünaamilise faktoriga” nomenklatuur

Alates 2014. aastast on Audi võtnud Hiinas ja Aasias kasutusele uue “dünaamilise” liidese oma mudelite nimetusele. Lisaks tavapärasele nimetuse lisatakse lõppu nüüd mudeli võimsust tähistav märge.

Uued dünaamilise faktori numbrid tulenevad auto kiirendusest tingitud jõududest, kuid lihtsustatuna tasub lihtsalt meelde jätta, et suurem number tähendab kiiremat autot.

Varasemalt oleks mõlemad, eri võimusega, mudelid A4L 2.0 TFSI nimetusega, kuid nüüd on 180 hobujõulise mootoriga Audi A4L 35 TFSI on ja 211 hobujõuline A4L 40 TFSI.

Veel näiteks, 2.0L Audi A3 TDI-l on nüüd lisaks numbrid 35 või 40, muutes nimeks Audi A3 35 TDI või Audi A3 40 TDI, mis tähistab mootori suhtelist võimsust üksteise suhtes, 40 saavutab 100km/h kiiremini kui 35.

Audi kütusesüsteemid

TDI ehk turbocharged direct injectiontdi

TDI turbodiisel mootori tüüp, millel on turbokompressor ja diisli sissepritse otse silindrisse. Turbokompressor töötab põhimõttel, et silindrist väljuvad ehk töötsükli läbinud heitgaasid kasutatakse ära, et käitada turbiini, mis surub mootori sisselaske taktil suurema rõhu silindrisse, andes mootorile parema kaalu/võimsuse suhte.

FSI ehk fuel stratified injectionfsi

FSI on bensiinimootori tüüp, millel on bensiini sissepritse otse silindrisse ning FSI viitab kütuse paigutusele ja jaotusele silindris. Erinevalt tavalisele mootorile, kus õhu ja kütuse segamine toimub enne silindrit, piserdatakse FSI mootorites atomiseeritud kütusehulk jaheda õhu puhvriga otse silindrisse, mis gaaside madalama temperatuuri tõttu võimaldab suuremat surveastet ja saavutab seeläbi parema termodünaamilise efektiivsuse ja pakub rohkem võimsust.

FSI mootoritel on varieeruv kahe-astmeline sisselasketorustik, üks lühike ja teine pikem, mille vaheldumisel saab sõiduk valida suurema jõudluse või pöördemomendi vahel. Kui kütus ja õhk lähevad läbi lühikese sisselaskekollektori toru, siis kõrgetel pööretel suureneb jõudlus ja madalatel pööretel läheb läbi pika sisselaskekollektori toru, et suurendada pöördemomenti kuni 15% ulatuses.

TFSI ehk turbo fuel stratified injectiontfsi

TFSI on bensiinimootori tüüp, millel on turbokompressor ja bensiini sissepritse otse silindrisse. Turbokompressor töötab samal põhimõttel mis TDI, kuid FSI viitab kütuse paigutusele ja jaotusele silindris. Nimelt piserdatakse atomiseeritud kütusehulk jaheda õhu puhvriga otse silindrisse, mis gaaside madalama temperatuuri tõttu võimaldab suuremat surveastet ja saavutab seeläbi parema termodünaamilise efektiivsuse ja pakub rohkem võimsust. TFSI mootoritel on keskeltläbi 10-15% parem jõudlus kui tavalistel, otsese-sissepritse ja turbokompressorita bensiinimootoritel.

Audi käigukastitehnoloogiad

Tiptronic

Tiptronic on Audi automaatkäigukasti variant, millel juht saab sisse lülitada manuaalse käiguvahetuse ja vahetada käike minimaalse jõukaotusega. Tiptronic tuleb eriti kasuks, kui on vaja mägistel ja kitsastel teedel mootoriga pidurdada või maastikusõidutingimustes ja pukseerimisel valida optimaalset käiku. Tiptronicul on veel lisaks DSP (Dynamic Shift Program), mis automaatselt valib sõiduks optimaalse käigu ning jälgib juhi käiguvahetust/sõidustiili ning kohandab sõiduki käiguvahetuse strateegiat vastavalt.

Servotronic

Servotronic on Audi roolivõimendussüsteem, mis kohandab enda töövõimet vastavalt sõidukiirusele. Näiteks, kui sõidukiga madalatel parklakiirustel manööverdada, töötab võimendus maksimaalse efektiivsusega ja võimaldab juhil rooli väga kergelt pöörata, samas maanteekiirustel on roolivõimul vähem võimsust, sestap on sõidukit võimalik täpsemalt juhtida ja raskem järsult pöörata ning rulluma ajada.

S tronic

S tronic kombineerib manuaalkäigukasti sportlikumad iseloomujooned automaatkäigukasti efektiivsusega. S tronic töötab põhimõttel, et käigukastil on 2 sidurit, millest üks vahetab paaris käike ja teine paarituid ning üks käik on alati sees ja teine eelvalitud. Käiguvahetusele kuluv aeg on alla 0.2 sekundi, mis juhile märkamatu ning teiste käigukastidega võrreldes praktiliselt jõukaotuseta. S tronic käigukasti efektiivsuse tõttu on nendel sõidukitel tihti palju parem kütuseefektiivsus ja väiksem heitgaaside hulk.

Kokkuvõtteks

Ülalolevad mõisted ja terminid peaksid andma aimu eri seeriate Audide suurusest, eesmärgist ja sihtgrupist. Tulevikus kindlasti täiendame seda postitust ning jätkame seeriaga, kus toome välja eri Audi mudelite kronoloogia, tuntumate mudelite esiisad ja järeltulijad, kui ka ülevaate keretüüpide ning tüüpversioonide jaotusest.

Kui sulle meeldis see postitus või leiad, et see blogi on väärt ettevõtmine, ole meheks või naiseks ja jaga seda postitust või viska meile Facebookis pöial, et tulevaste asjadega kursis olla.

Turvalist teekonda!


Loe lisaks