Audi ajalugu ja vanemad aastakäigud
17 min lugemist
Audi on üks maailma värvikaima ja pikima ajalooga autoettevõtteid ning hetkel ka maailma 2016. a. kõige suurema automagnaadi, Volkswageni, teine müüduim sõidukite bränd. Et mõista, kuidas Audi nii kõrget kohta hoiab, peab teadma veidi Audi ajaloost.
Natuke Audi ajalugu
Audi sünnilugu ulatub 1899. aastasse, kui automehaanik August Horch asutas Saksamaal ettevõtte “August Horch & Cie”. Audi nimi tuleneb asutaja perekonnanime Horch ladinakeelsest tõlkest saksa keelde ning tähendab kuulma. Sellest kuidas “August Horch & Cie”-st sai Audi ja kuidas sündis Audi logo saab lähemalt lugeda meie postitusest 9 vähetuntud fakti audi kohta.
Tänaseks on “Audi AG” Saksa ettevõte, mis tegeleb suurema Volkswagen Grupist tiiva all vaid Audi brändi sõidukite tootmisega ja mille peakontor asub Saksamaal Ingolstadti linnas. Teised Volkswagen grupi sõidukid on Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Škoda, Ducati, MAN, Scania ja Neoplan.
Kuid Audi pole alati olnud osa Volkswagenist vaid on vahetanud omanikku mitu korda. Esmalt 1958. Aastal kui Daimler-Benz AG selle asutajalt ära ostis ja teist korda 1965. aastal, kui Volkswagen Audi omakorda Daimleri käest ostis.
Volkswageni käe all muudeti Audi nime veel üks kord 1985. aastal, kui VW liitis Audi eelkäijad Auto Union ja NSU margid oma ettevõtete gruppi. Tolleaegsest “NSU Motorenwerke”-st ja Auto Union-ist sai Audi AG, mis ajast saati on ettevõttel ja autodel sama nimi.
Et mõista Audi stiili ja praeguste mudelite pärimus, vaatame veidi lähemalt Audi varasemate autode tüüpmudelite arengut. Kui aga oled värske Audi maailma ja mõistetega, siis soovitame eelnevalt lugeda ka meie Audi mõistete käsiraamatut.
Audi tüüpmudelid ja mudelikoodid
Esimene Audi mudel Volkswageni käe all oli DKW F102, millele toodeti üleminekufaasis veel järglane DKW F103 (teisiti nimetatud ka lihtsalt Audi ja hiljem Audi 72). Pärast seda mindi üle uuele kronoloogiale, mis algas kere tüüpmudeliga ehk platvormiga B1 ja sai alguse kurikuulsa Audi 80-ga.
Järgnevalt näete korduvalt Audi terminit “Tüüp XX”, mis viitab vastava platvormi (B1-B4 või C1-C4) erinevatele variantidele.
Audi 80/90
Volkswageni numbrid Audi 80/90 platvormidele
Audi 80 L / F103 – 1966
Tüüp 80: B1; Audi 80 (1972–1976)
Audi 80 Fox B1 – 1973
Audi 80 GL B1 – 1972
Kas teadsid?
Et 1973-1986 aastate Audi 80 jagab raami ka sama aastate Volkswagen Passatiga.
Tüüp 82/33: B1; Audi 80 (1976–1978)
Põhja-Ameerikas, Kanadas ja Austraalias müüdi Audi 80 seeriat “Audi Fox” ja “Audi 4000” hiljem “Audi 4000 5+5” nime all. Pehme katusega kabrioleti nimetuseks oli “Audi Cabriolet”.
Tüüp 81: B2; Audi 80/90 (USA-s Audi 4000) (1979–1987)
Audi 80 B2 – 1979
Audi 90 B2 – 1984
Tüüp 85: B2; Audi 80 (1980–1987)
Audi 80 B2 – 1982
Tüüp 81/85: B2; Audi Coupé (1980–1987)
Audi Coupe B2 1982
Audi Coupé (B2, Tüüp 81/85) oli audi 2-uksega kupeemudel, mida toodeti aastast 1980. kuni 1988. ning oli odavam variant tolleaegsest Audi quattrost, kuna oli nelikveo asemel vaid esisillaveoga ja ilma turbokompressorita. Hiljem lisandus tüüp 85, mis oli uuenenud nelikveoga variant 81-st. Tüüp 81 oli Audi tolleaegne mudelikood esisillaveoga kupeedele.
- Audi 4000 (Kanadas 1981–1987)
- Audi Quattro (1981–1991)
- Audi 4000 quattro (1984–1987)
- Audi Sport quattro (1984–1987)
Tüüp 89/8A: B3; Audi 80/90 (1987–1992)
Audi 90 quattro B3 – 1987
Tüüp 89Q: B3; Audi 80/90 quattro (1987–1992)
Tüüp 8B – B3
Audi coupe 20v quattro B3 – 1989
Tüüp 8B: B3; Audi S2 (1991–1996)
Audi S2 Avant B3 – 1992
Tüüp 8C – B4
- Audi 80 (1992–1995)
- Audi 80 RS2 või Audi RS2 Avant (1994–1996)
Audi esimene RS (RennSport või Rallisport) mudel oli RS2 Avant, mida toodeti 1994. kuni 1995. aastani koostöös Porschega. RS2 Avant ehitati Audi 80 B4 põhjale, kuid oli Audi esimene võimsa mootoriga universaal. Seda sama mudelit peetakse paljude silmis Audi praktiliste kui ka võimsate autode tootja kujunemise alguseks. Audide mudelinimetuste kohta saab lugeda meie Audi mudelite ja mõistete postituses.
Tüüp 8G: B4; Audi Cabriolet (1991–2000)
Audi Cabriolet B4 – 1992
Audi 100 ja 200
A6 eelkäija on Audi 100. Audi 100 ja 200 on Audi premium klassi kesksuurusega mudelid toodetud 1968. aastast kuni 1994. aastani.
Audi 100 ja 200 mudeleid toodeti sedaanidena, kupeedena, luukpäradena ja universaalidena.
Volkswageni numbrid Audi 100/200 platvormidele
Audi 100 LS C1 – 1972
Tüüp 43: C2; Audi 100 (1976–1982)
Audi 100 C2 – 1981
Tüüp 43: C2; Audi 200 (1979–1982)
Audi 200 5T C2 – 1980
Tüüp 44: C3; Audi 100 (1983–1991)
Audi 100 C3 – 1983
Tüüp 44: C3; Audi 200 (1983–1992)
Audi 200 quattro C3 – 1988
Tüüp 4C: C3; Audi v8 (1988–1993)
Audi V8 C3 – 1988
Kas teadsid?
Kuni 1988. aastani müüdi C2 ja C3 mudelit USA-s nimega “Audi 5000” ja Lõuna-Aafrikas nimega “Audi 500”
Tüüp 4A: C4; Audi 100 (1990–1994)
Tüüp 4A: C4; Audi S4 (1992–1994)
Audi S4 C4- 1993
Tüüp 4A: C4; Audi A6 (1994–1997)
Audi A6 C4 – 1994
Tüüp 4A: C4; Audi S6 (1994–1997)
Audi S6 C4- 1994
Kokkuvõtteks
Selline on olnud Audi piltlik disaini ajalugu Volkswageni tiiva all, enne tänapäevasema kujundusega mudeleid. Mudelite variatsioone on nii lisavarustuse, mootorite ja vedava silla suhtes rohkem, kui ükski tervisliku huviga inimene kokku jõuaks lugeda. Kui sul tekkis küsimusi mõne mõiste kohta siis oleme selleks kirjutanud ka Audi mõistete käsiraamatu.
Tulevastes postitustes võtame kokku Audi kronoloogia kui ka vaatame veidi lähemalt Audi värskemat ajalugu.
Kui sulle meeldis see postitus või leiad, et see on olnud väärt ettevõtmine, ole meheks või naiseks ja jaga seda postitust või viska meile Facebookis pöial, et tulevaste asjadega kursis olla.
Turvalist teekonda!