Mida teha, kui sõidu ajal pidurid järsku ei tööta? - Carfox

Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG
pidurid

Mida teha, kui sõidu ajal pidurid järsku ei tööta?

10 min lugemist

Ühel päeval sõitsin küla vahel piduriteta.

Hommik algas sellega, et ühes Lääne-Viru kandi töökojas vahetati tagumise parema rehvi juures ära pidurivoolik. Samal päeval sõitsime Viru Folgile ja autoga külateedele saabudes mõistsin, et pidureid enam pole. Õnneks sai signaalitades paar inimest eest aetud, käsipidur peale pandud ja teepervel sõites hoog maha võetud ning auto turvaliselt peatatud.

Olukord lõppes värinatega, kuid õnnelikult, sest pidurite ülesütlemise hetkel oli kiirus madal ja pidureid oli veel võimalik pumbata. Lähemal vaatlemisel võis pidurivedeliku lekkest järeldada, et sõidukile paigaldati valesti vale pikkusega pidurivoolik ning vaid 40 kilomeetrise sõiduga kulutas rehv voolikule augu sisse.

Nüüd kujuta ette, et sarnane olukord juhtub sinuga, kuid maanteekiirustel, kuidas käitud?

Säilita rahu ja hinda olukorda

Ära satu paanikasse, paanitsedes muudad olukorra vaid ohtlikumaks.

Teavita kõiki autosolijaid piduriprobleemist, et kui kellelgi on turvavöö ununenud, jõuaks ta selle veel peale panna.

Vaata ringi – kui sinu vahetus läheduses on teisi liiklejaid, pane tööle ohutuled ja anna signaalitades teistele liiklejatele märku, et miskit on juhtunud ning olukord võib kiskuda ohtlikuks.

Kui võimalik veel sõidusuunda valida, siis püsi paremas reas ja vali teekond, kus on võimalik kõige pikemalt otse, ilma teede ristumiseta sõita. 

Testi pidureid

Pane tähele, kuidas piduripedaal tundub, kas on täiesti jäik, osutab jalale õrnalt vastusurvet või annab täielikult järele.

  • Kui piduripedaal on jäik, vaata korraks, ega midagi pole pedaali taha veerenud (veepudel, aksessuaar vms), sest üks kõige sagedasemaid piduriprobleemi põhjustajaid on autos vabalt liikuvad pudelid ja prügi, mis satuvad piduripedaali taha. Kui mitte, siis on tõenäoliselt rike kusagil pidurisüsteemis ja miski on kinni kiilunud.
  • Kui piduripedaal osutab veel veidi vastusurvet, võib probleem olla lekkivas pidurikomponendis ja rõhk on süsteemist kadunud – pumpa jalaga piduripedaali, nii võid osaliselt taastada rõhu pidurisüsteemis ja autot aeglustada. Kui pärast 2 – 3 pumpamist pidurid ei reageeri, suru piduripedaal sujuvalt täiesti põhja(väga kaugele-niipalju kui saab), hakka käike madamalaks vahetama ja aktiveeri tasapisi käsipidur/seisupidur. Libedaga sõites ole käsipiduri aktiveerimisega ettevaatlik, tagumised rattad võivad blokeeruda.

Pidurisüsteem töötab kahe kontuuri põhimõttel, kus üks kontuur kontrollib pidurdust kahel rattal, sageli diagonaalis olevad rattad. Kui pidurivedelik on esimesest kontuurist kadunud, on tugevama pedaalivajutusega võimalik aktiveerida teine kontuur. See tähendab, et kas töötab vaid vasak esimene ja parem tagumine pidur või vastupidi. Kui pidurdab vaid üks kontuur võib auto hakata vajuma vasakule/paremale, seega peab roolimise korrektuuridega ettevaatlik olema. Lisaks osutab sellise pidurduse puhul erilist ohtu eri tüüpi, vale mõõdu ja väljanihega veljed.

Enamikul uuematel autodel on juba elektrooniline käsipidur, mida enamikul juhtudelsõites aktiveerida ei saa, kuid mõnda elektroonilist käsipidurit saab siiski aktiveerida madalamatel kiirustel. Soovitame ikkagi olla ettevaatlik käsipiduri aktiveerimisega.

  • Kui piduripedaal on lodev nagu lambasoolevorst, hakka käiku madalamaks vahetama ja aktiveeri ettevaatlikult käsipidur.

Vaheta käik madalamaks

Automaatkäigukastiga

Sõites automaatkäigukastiga, pane sisse 1. käik, tavaliselt märgitud lihtsalt numbriga “1”. Kui automaadil puudub manuaalne käiguvahetuse võimalus, siis tasub käik sisse jätta, panna peale käsipidur ja oodata, kuni auto loomulikult aeglustub.

Manuaalkäigukastiga

Manuaalkäigukastiga vaheta käik 1 või 2 kaupa väiksemaks, kui sees on 5. käik, pane esmalt 3. käik, siis järgmiseks 2. või 1. Madalamaks vahetamise intervall ja kiirus peaks olema nii sujuv kui võimalik ja sõltuv allesoleva pidurdusteekonna pikkusest. Kui kiirust on vähendatud nt. 3-nda käiguni, võid aktiveerida tasapisi käsipiduri.

märg-tee

Kui on märjad sõidutingimused ja vahetad 2 käiku korraga madalamaks, anna korraks gaasi enne kui võtad jala siduripedaalilt. Üle kahe käigu madalamaks vahetamine vihmastes sõidutingimustes põhjustab tõenäoliselt vesiliu ja võid kaotada auto üle kontrolli.

Ära ka kuivades tingimustes käikude madalamaks vahetamisel liiga palju käike vahele jäta, kui vahetad näiteks viiendalt teisele või esimesele käigule, siis võid ka kuivades tingimustes auto üle kontrolli kaotada ja käigukastile tohutult kahju teha.

Kahju käigukastile on küll ebaoluline, kui mängus on inimelud, kuid kui olukord ei nõua nii drastilist käitumist, soovitame ikkagi sujuvalt mootoriga pidurdada, sest säilitad ka kindlalt kontrolli olukorra üle.

Kui oled suutnud eelnevate tegevustega autol hoo piisavalt maha võtta (sõidad kiirusega 20-40 km/h), kasuta teeperve, et turvaliselt autot loomuliku peatumiseni aeglustada.

Kuidas käituda äkkohu korral

Kui kiirus on siiski liiga suur ja peatumisdistants on lühenemas teiste liiklejate või ristmiku tõttu, säilita rahu ja hinda uuesti olukorda.

Kas sul on võimalik teel olles teistest liiklejatest/ristmikust signaalitades turvaliselt mööduda?

Kui näed, et sinu ja teise juhi liikumistrajektoorid ristuvad, anna signaali ja võimalusel kasuta teist sõidurada, et ristuvast juhist mööduda. 

Kui on näha, et teisest autost möödumine oleks liiga ohtlik, rihi auto sujuvalt kõige turvalisema trajektooriga teeperve/kraavi poole. Väldi kive ja suuri puid, kuid väikesed võsastikud ja põõsad on head takistused, et kiirust turvaliselt vähendada ja autot peatada.

Mida veel teha, et autot aeglustada

Põrkepiirded

põrkepiirded

Kui vaja kiirus ruttu maha saada ja teeolud lubavad, võid auto külge vastu põrkepiirdeid nühkida, kuid tee seda lauge nurga alt, muidu riskid auto rullumist või läbi piirete sõitmist.

Tagant sissesõitmine

Kõige instinktiivsem reaktsioon, kui ette ilmub teine auto, on keerata vastassuunavööndisse, mis lõpeb hästi kui vastassuunas ei tule vastu teist sõidukit, kesiselt kui tuleb vastu teine tavasõiduk ja halvasti kui tuleb vastu rekka või mõni muu raskeveok.

Madalamatel kiirustel kõige kindlam viis seismajäämiseks on lüüa eesolevat autot tagant ning võimalikult otse, sest muidu võid paisata teise auto vastasõidusuuna ning kui vastu tuleb rekka või mõni muu raskeveok, on tõenäosus ellujäämiseks oluliselt vähendatud. Kui teises autos on kõigil turvavöö korralikult kinnitatud, siis midagi hullu ei juhtu, plekk ja plastik on parandatavad.

Teeperve kasutamine

Laugele ja võrdlemisi siledale teepervele võib autoga ohuolukorras sõita, kuna mittesiledal pinnal sõitmine aeglustab autot hästi.

Ära suurtel kiirustel (90km/h) künklikule teepervele/metsa poole sõida, sest isegi võrdlemisi väike küngas võib auto tagurpidi pöörata. Kui kiirus on alla 70, võib ka äärmisel juhul kraavi pöörata, kuid suurematel kiirustel on suur oht, et auto hakkab veerema või libisema ning külg ees posti või puud tabades on suur tõenäosus tõsiselt viga või surma saada.

Kui ees pole ristuvat teed ja on võimalik autot veeredes aeglustada, palu kaassõitjatel auto aknad avada, et auto tuuletakistust suurendada ja kui teine sõiduvöönd on pikalt vaba, pööra autot sujuvalt vasakule/paremale, pööramine tekitab rohkem hõõrdumist ning aeglustab autot. Kui aga kiirus on suur, ära liiga järsult pööra, nii võid auto rulluma ajada.

Mida teha ei tohi:

Ära autot välja sureta – nii kaotad roolivõimu ja võimaluse pidurivõimendi abiga rõhku pidurisüsteemis taastada (pidurid küll töötavad, kuid süsteem survet piduripedaalile ei võimenda)

Ära pane sisse tagurpidi käiku (paljudel kaasaegsetel autodel ei olegi seda võimalik teha). Võid seda proovida ainult siis, kui sinu liikumistrajektoor põhjustab vahetu ja selge ohu kellegi elule.

Kui suudad auto turvaliselt pidama saada, ära hakka autoga uuesti sõitma, isegi kui avastad, et pidurid on jälle tööle hakanud. Kui oled ühe korra tervelt pääsenud, pole mõtet vigase pidurisüsteemiga teist korda riskida.

Kokkuvõtteks

Auto pidurisüsteem on autos viibijate ja kaasliiklejate turvalisuse mõistes kõige olulisem süsteem ning selle eest peab regulaarselt hoolt kandma. Kui sa ei hoolitse korralikult pidurisüsteemi töökorra eest, sead otseselt ohtu ka teised liiklejad.

Pidurid tavaliselt niisama üles ei ütle, kõige sagedasem piduriprobleemide põhjus on vahelejäetud hooldus või hooldused. Teine kõige sagedasem põhjus on piduripedaali taha jäänud veepudel, mänguasi või muu aksessuaar, sestap tuleb auto alati hoida puhtana. Eriti juhi istekohaga piirnev ala. Tobe oleks õnnetusse sattuda laokile jäetud veepudeli pärast.

Kui sul on mõni lugu jagada piduriäpardustest või tead mõnda head näpunäidet, millest siin postituses ei ole räägitud, jaga julgelt ja lisame postitusse, ehk päästad sõnadega kellegi eluohtlikust olukorrast.

Kui sulle meeldis see postitus või leidsid siis kasulikku infot, ole meheks või naiseks ja jaga seda ka sõpradega või sotsiaalmeedias.


Loe lisaks