Ära jooksuta oma auto mootorit kokku nagu mina
9 min lugemist
Autost on saanud meie igapäevaelu möödapääsmatu osa, ilma milleta ei kujuta elu enam väga ettegi. Samas võtame oma masinat igati iseenesestmõistetavana. Aitab ta ju ilma nurisemata Sul tuule ja vihmaga poes käia, viib tuisuga lapsed kooli ja külastab Sinuga miinuskraadidega teises Eesti otsas elavaid sugulasi.
Niikaua kui sõiduk läheb hommikul korralikult käima ja mingit otsest kolinat sõitmise ajal kuulda ei ole, ei pööra enamik meist oma masina korrashoiule erilist tähelepanu. Kui me aga ütleks, et Sinu mõnus ja mugav auto koosneb ca 30 000 osast, millest lausa 10 000 on liikuvad, siis kas see paneks Sind oma auto “tervisele” teistmoodi vaatama?
Meie seekordses blogis vaatama üle tegevused, kuidas saad oma neljarattalise sõbra eest parimal viisil hoolitseda nii, et ta ka järgmised 5 aastat muretult töötaks. Selleks rääkisime ühe Carfoxi pikaaegse kliendiga, kelle lugu võiks olla õpetuseks meile kõigile.
Carfoxi klient Kerli
Kerli on meile klientide seast silma jäänud tänu oma väga korrektsele auto hooldamisele. Temaga juttu tehes tuli aga välja, et mitte alati ei ole ta niivõrd korralik oma autoga olnud. Õnneks oli ta ka nõus jagama meiega oma auto hooldamise kogemust.
Kerli
- Vanus: 35
- Esimene auto aastast 2005
- Omanud 3 kasutatud autot selle aja jooksul
Olen alati iseseisev olnud ning kõik oma liikumised omal jõul ära teinud. Selliselt tegin endale esimesel võimalusel juhiload ning muretsesin aastal 2005 ka oma esimese auto. Olles siis vaid 19 aastane, oli see minu jaoks nii rahaliselt kui ka üldise vastutuse mõttes suur otsus. Leppisin vanematega kokku, et nad küll vahel toetavad kütuse ostmisega aga kõik muud seonduvad kulud nagu hooldus ja remont tulevad minu enda taskust.
Nagu võib ette kujutada, siis minu esimene auto ei olnud ei esimese ega ka teise ringi masin. Maksis ta tänases vääringus vaid paar tuhat eurot aga see polnudki tol hetkel kõige tähtsam.
Kuidas ma oma esimese auto ära lõhkusin
Tagantjärgi võib öelda, et õnneks sain oma auto omamise õppetunnid juba esimese masinaga kätte. Tol ajal ei olnud ma kuulnudki auto hooldamise vajalikkusest ning pidasin seda pigem vajaduspõhiseks tegevuseks. Ehk et kui mõni punane märgutuli läheb armatuuril põlema, siis peab minema teenindusse. Alles hiljem sain teada, et masinat peab kindlasti perioodiliselt hooldama.
Selliselt meelestatuna sõitsin oma esimese autoga lausa 3 aastat ilma ühtegi hooldust külastamata. Viimasel aastal aga hakkasin märkama, et auto jõudlus on järsult langenud. Mootor tundus kuidagi jõuetu ning puterdas tihti kohapealt ära minnes. Mõtlesin tol hetkel, et juuvist on mingi rämps kütus lihtsalt sisse saanud ja küll see jälle üle läheb.
Aga kahjuks ei läinud. Sõitsin ühel hommikul tööle, kui järsku hakkas mootori temperatuur järsult tõusma ja armatuuril hakkasid igasugused hoiatustuled põlema. Mõni hetk hiljem tegi mootor tugevat kolisevat häält ja jäi lõplikult seisma. Mäletan, et tundsin ennast väga abituna tol hetkel, keset suurt teed suitseva mootoriga seistes.
Toimetasin oma katkise sõiduki lähimasse remonditöökotta, kus öeldi, et minu masin on nüüd lõplikult õhtal. Põhjuseks toodi kinni kiilunud mootor. Minu pähe ei mahtunud see küll hästi ära, et kuidas see juhtuda saab nii järsku. Töökoja meister näitas mulle selle peale “õli”, mis minu autos oli. Õli asemel oli masinas mingi tükiline must löga. Sain teada, et õli muutub selliseks pikema kasutamise peale, kaotades seeläbi täielikult oma lubrikeerivad ning soojusjuhtivad omadused. Tänu sellele ei pidanud mootor enam hõõrdejõule vastu ning jooksis kokku.
Mootoriõli pole ainuke, mida pead vahetama
Ostes oma raha eest endale järgmise auto, andsin sellele ka lubaduse, et hooldan seda eelmisest paremini. Leidsin selleks oma elukoha lähistel remonditöökoja, kus käisin regulaarselt õli vahetamas.
Õli osas oli masin hästi hoitud aga järjekordse üllatusena hakkas masin siit ja sealt suhteliselt regulaarselt lagunema. Käisin ühe oma tuttava tehniku juures, kes andis minu auto hooldamisele ikkagi hävitava hinnangu. Nimelt oleksin pidanud lisaks õlile hooldama ka paljusid teisi auto osasid nagu näiteks veermik (või nagu ma ise olen endale selle sõna selgeks teinud, siis see on süsteem, mille peal auto veereb).
Tehniku sõnul oleks enamus remonte saanud ära hoida õigeaegse hooldamisega. Minu jaoks oleks see tol hetkel tähendanud aga mitmetuhande eurost kokkuhoidu.
Kolm on kohtuseadus
Oma kolmanda autoga otsustasin alustada puhtalt lehelt ning teha endale selgeks kõik need asjad, mida peaksin iga-aasta hooldama. See polnud üldse lihtne ülesanne, sest sellist infot netist väga lihtsalt tookord ei leidnud. Pidin konsulteerima oma tuttavaga ning otsisin paljuski ka välismaistelt veebilehtedelt autohoolduse kohta.
Nimekiri sai aga ise selline:
- Õli ja filtrite vahetus
- Erinevate vedelike tasemete ja kvaliteedi kontroll (jahutus, kliima jms)
- Pidurisüsteemi kulumine ja kontroll
- Veermiku kontroll ja vajadusel ka reguleerimine, et rattad ei kuluks valesti ja auto sõidu ajal ei väriseks
- Veakoodide kontroll, mis näitab, kas autol on veel midagi viga.
Tol ajal pidin käima kõiki neid töid kahes erinevad töökojas tegemas kuna ühes neist ei olnud veakoodide kontrolli ning teises puudus veermiku reguleerimise võimalus. Minu rõõmuks aga jäi meedias silma Carfoxi autohoolduse kampaania, kus olid kõik antud hooldustööd juba olemas. Otsustasin seal proovi teha ja olengi viimased 4 aastat oma autohooldamised mugavalt ühes kohas hea hinnaga ära teinud.
Kuigi sõidan ka täna kasutatud autoga, olen pidanud tänu regulaarsele hooldamisele oluliselt vähem raha ja aega kulutama igasugustele remontidele ning mis peamine – mul on oluliselt kindlam tunne oma autosse istudes, teades, et kõik seal töötab plaanipäraselt.
Tänaseks on minu auto juba üle 200 000 km läbinud aga viimase ülevaatuse järgselt andis Carfoxi kvaliteedispetsialist Markku märku, et minu masin on väga heas korras ja peab kindlasti veel kaua vastu.
Carfoxi kvaliteedispetsialist Markku Reinvee
Rääkides Kerliga oli kahju kuulda, et ta pidi oma esimese autoga sellise kadalipu läbima, mis kulutas nii raha, aega kui ka närve. Samas on rõõm kuulda, et ta nüüdsest hooldab oma masinat regulaarselt ja see on ka positiivseid tulemusi andnud.
Carfoxis oleme tihti kokku puutunud autodega, mida on liiga harva hooldatud. Enamasti tähendab see, et omanik on mõnda aega eiranud kas siis väiksemaid remonti vajavaid kohti või lükanud pikalt edasi hooldustöid nagu õli ja filtrite vahetus, vedelike kontrolli jms. Selliselt paar talve sõites on karm kliima autoga teinud oma töö ning masin vajab meie juurde jõudes juba tõsisemat remonti.
Nähes aastast-aastasse samade probleemide kordumist, panime Carfoxis omaltpoolt kokku mitmekülgse hoolduskampaania, eesmärgiga ühendada kõik autoga vajalikud hooldustööd ühte mugavasse ja soodsasse paketti. Seda luues võtsime aluseks kõik vajalikud hooldustööd, mida üks auto võiks enne karmide talveilmade tulekut ja peale nende minekut vajada. Näiteks pöörame tähelepanu mitte ainult õli- ja filtrite vahetusele vaid ka veermiku ja pidurisüsteemi seisukorrale, erinevate süsteemide niiskuskindlusele jms.
Hooldused ajastasime nii sügise kui ka kevade peale, ehk enne ja pärast külmade tulekut. Kuna Eestis on talvede kõikuv temperatuur ning halvad teeolud katsumuseks ka uuemale autole, on igati mõistlik oma neljarattaline sõber raskeks perioodiks igati ette valmistada. Täna on meil rõõm tõdeda, et Carfoxi kliendid on hoolduskampaaniad igati omaks võtnud ja pigem peame omalt poolt tõsiselt pingutama, et kõiki huvilisi ära mahutada.
Kui tahad teada, milliseid hooldustöid peaksid oma autole enne talve tulekut tegema, siis tule ja tutvu täieliku nimekirjaga siin.
Kokkuvõtteks
Kerli lugu on meile heaks õppetunniks, kuidas säästes täna autohoolduse pealt, lükkad oma kulud tuleviku peale. Nagu näha, pead siis juba oluliselt suuremad summad välja käima, kui maksaksid korralise hoolduse eest. Nii et ära jäta oma masinat hätta vaid too see Carfoxi, kus on käimas selleaastane sügishoolduse kampaania.