6 automaatkäigukastile kahjulikku sõiduharjumust
7 min lugemist
Automaatkäigukastiga autoga sõitmine on kindlasti mõnevõrra kergem kui manuaaliga, kuid siiski leidub sõiduharjumusi, mis lihtsas ja lahti seletamata teoorias kõlavad hästi ning näivad toimivat, kuid tegelikkuses vähendavad käigukasti eluiga päris tõsiselt.
Järgnevalt tutvustame automaatkäigukastile 6 kahjulikku sõiduharjumust ja miks või kuidas neid vältida.
1. Ära kunagi pane autot vabakäigule mäest alla veeredes
See võib tunduda hea idee, sest teatavasti võrduvad madalad pöörded väiksema kütusekuluga, kuid on tegelikkuses ohtlik nii sulle kui käigukastile ja kütust säästab väga minimaalselt, kui üldse.
Tänapäeva autode käigukastis ja mootoris on olemas vajalikud andurid, et keskarvuti suudaks tuvastada, kui liikumine on iseeneslik ja kütust selleks ei kulutata. Kuni juht gaasipedaalile ei vajuta või auto veeremise kiirus ei lange alla vajaliku miinimumi, et auto elektrisüsteemi laadida, lakkab süsteem mootorile kütust söötmast. Sestap on tegelikkuses käiguvahetusest tingitud osade kulumine kulukam kui see minimaalne kütusesääst.
Lisaks vähendab see sinu kontrolli auto üle, kuna ainus asi mida koheselt teha saad on pidurdada ja pöörata, kuid mitte kiirendada.
2. Ära muuda sõidusuunda kuni sa pole täielikult peatunud
Põhjus miks tehakse on kärsitus ning soov pidureid säästa.
Käigukast on loodud käikude vahetamiseks, mitte pidurdamiseks ning kui muudad sõidusuunda Drive(D) ja Reverse(R) vahel enne täielikku peatumist, sunnid sa käigukasti käituma pidurina.
Kuna käigukasti komponendid on palju kallimad ning nende vahetus on kõvasti mahukam töö, kui piduriosade vahetus, soovitame pidurdamiseks kasutada ikkagi pidureid, sest ka peaga on võimalik naela seina saada, kuid kas tasub? Iga töö jaoks ikkagi õige tööriist.
3. Punase tule taga ei ole mõtet käiku Neutraali (N) vahetada
Sage harjumus käigukasti säästmiseks ja kütusekulu vähendamiseks.
Tegelikkuses kui seisad vaid punase tule taga ja vahetad käigu neutraali peale, siis päeva peale võid kokku hoida paar pitsi kütust, kuid käiguvahetuse arvelt kulutad ja koormad käigukasti hooratast rahaliselt rohkem, kui kütust säästad. Kuna käiguvahetusega tuleb hooratta mootori poolne liikuv osa eraldada käigukasti poolsest osast, on nende osade pöörlemise ühtlustamine kulukam, kui mõlemad oleksid konstantses liikumises, ehk käiguvahetuseta.
Kui leiad end piisavalt aeglase liiklusega ummikust ja auto just väga vana ei ole (st. et ei oma start-stop mehhanismi linnaliikluse kütusekulu vähendamiseks), siis soovitame kütuse säästmiseks mootor lihtsalt välja suretada.
4. Ära pane autot Park(P) käiku enne kui auto ei ole täielikult peatunud
Peamine põhjus miks tehakse on kärsitus ja teadmatus koormusest, mida see käigukastile avaldab.
Isegi kui uuemad autod ei võimalda seda teha, on siiski hea mõista, miks seda teha ei tohi. Nimelt kui paned auto Park(P) käiku, rakendatakse lukustusmehhanism ehk kiil, mis surub end käigukasti ülekandemehhanismi hammaste vahele. Liikumise pealt seda tehes võib lukustusmehhanism rõhu all moonduda või puruneda.
5. Kallakul parkides pane esmalt peale seisupidur/käsipidur ja alles siis Park (P) käik
Kallakult uuesti sõitma hakates, pane käik esmalt Drive(D) peale ja siis alles eemalda seisupidur.
Seda ei tasu teha sõiduki jõuülekandes tekkiva transmissioonilõtku tõttu. Kui autot kallakule jätta ning Park (P) asendisse lülitada, “veereb” auto selle lõtku võrra edasi (jutt käib küll millimeetritest) ja hammasrattad jäävad lõtku lõppasendis omavahel pingesse. Sellest tulenevalt tekib ka hiljem Drive (D) asendi peale lülitades tuntav jõnksatus, mis pole käigukasti tervisele hea.
6. Ära kunagi pane Drive (D) käiku sisse kui pöörded on kõrged
Praktikas vähemlevinud ja juhtub harva kogemata, kuid enamasti tehakse seda eputamiseks, kuna automaatkäigukastiga on esialgse kiirenduse äkilisus, siduri puudumise tõttu, märksa vähem kontrollitav.
Seda ei tasu teha kui hoolid oma autost, keskkonnast või rahast, kuna see kulutab käigukasti komponente tohutult ja vähendab nende eluiga märgatavalt.
Kuid kui tõesti on vajadus kohalt kiiresti ära minna, siis vähemkahjulik meetod on kui hoiad Drive (D) käigus pidureid peal, ajad pöörded umbes 1500-ni , lased pidurid lahti ja alles siis annad korralikult gaasi. Selline toimimine on vähemkahjulik, kuna käigukast on mootoriga juba ühendatud ja vahekomponendid ei pea tulema toime millegagi milleks nad loodud ei ole, ehk kõrgetel pööretel teostatud käiguvahetusega.
Meie arvates ei leidu tegelikult kunagi päris põhjust miks oma mootorit ja käigukasti eelmainitud tegevustega niiviisi piinata. Pigem sõita sujuvalt, turvaliselt ja tähelepanelikult, sest tegelikkuses pole olemas õnnelikku sõiduõnnetust.
Kokkuvõtteks
Üldiselt peaks käigukasti kohtlema oma mehhaanilisusele vastavalt, robootiliselt. Käigukasti pikima eluea tagamiseks tuleks õli regulaarselt vahetada ja käia korrapäraselt hoolduses, sest lohakas käitlemine või unarusse jätmine võib vähendada käigukasti eluiga kordades.
Ei tohiks teha asju mille õigsuses kahtled ning küsimuste tekkimisel on alati mõistlik need üles kirjutada või meelde jätta, et järgmisel võimalusel mehhaaniku käest järgi uurida.
Kui leidsid siis postitusest kasulikku infot või varemteadmata sõidusoovitusi, siis ole meheks ja naiseks ning jaga seda postitust, et ka oma sõpru harida.