BMW mudelid läbi aegade
10 min lugemist
BMW on hetkel maailmas kindlasti üks ikoonilisemaid sportlike luksusautode tootjaid. Oma pika ajaloo jooksul on see Saksamaa ettevõte loonud trende ning olnud teerajajaks paljudele autotootjatele maailmas. Nagu aga tegijal ikka, pole ka BMW’l alati kõik õnnestunud ning selliselt on mitmed mudelid aja jooksul kas unustuste hõlma vajunud või teisenenud lihtsalt uuele kujule.
Pühime seekordses blogis tolmu BMW vanemalt mudelitelt ning vaatame, mida see autotootja on suutnud aastatega korda saata. Head lugemist ja kommenteerimist.
PS! Blogi lõpust leiad BMW mudelite tabeli visualiseeritud kujul.
Lühidalt BMW ajaloost
BMW, ehk täispika nimega Bayernische Motoren Werke, sai alguse 7. märtsil 1916 aastal. Esimestel aastatel oli ettevõtte peamiseks leivanumbriks lennukimootorite valmistamine, mille kõrvalt leiti aega ka põllu- ning kodumasinate tootmiseks.
Huvitavalt ei olnud BMW esimeseks toodetud sõiduvahendiks auto vaid hoopis mootorratas tähisega BMW R 32 ja seda aastal 1923. Esimene auto veeres tootmisliinilt maha alles aastal 1928, ehk siis 12 aastat peale ettevõtte loomist.
Ajalooliselt võib öelda, et järgmised 30 aastat otsis BMW oma identiteeti, kus toodeti kas väga kalleid luksussedaane (mudeli tähisega 501) või hoopis üllatuslikult populaarseid Isetta mikroautosid. Kahjuks aga ei suudetud tabada ostjate soove ning madala müügiedu ning halbade kasumimarginaalide tõttu oli ettevõtte 60.ndate alguseks võlgades.
Suurem pööre tuligi 1960.ndate jooksul, kus ettevõtte pööras oma mudelite arenduses “uue lehe”. BMW hakkas seda projekti tabavalt kutsuma “Neue Klasse”-ks ehk siis uueks klassiks. Siit said alguse sellised ikoonilised mudelid nagu 3. seeria, 5. seeria, 6. seeria ning 7. seeria. Ettevõtte jaoks tähendas see suurt müügiedu ning nišina nähtigi ennast sportlike luksussedaanide tootjana.
BMW mudeliseeriate seletused
Oma blogis jätame seekord kõrvale BMW algusaastate sõidukid ning toome välja mudeliseeriad, mis Neue Klasse’st alguse saanud. Enne kui jõuame ülevaatlikuma tabelini, siis teeme väikese sissejuhatuse, mida iga mudel endast kujutab.
BMW 1. seeria
Tänapäeval kõige väiksem ja odavam luukpära mudel, mida BMW toodab.
BMW 2. seeria
Sportliku välimusega väikeklassi auto, mis saadaval nii kabrioleti, kupee kui ka MPV-na.
BMW 3. seeria
Eestlaste seas (ja ka mujal maailmas) legendaarne luksuslikult sportlik väike sedaan sai oma alguse aastast 1975. Seda masinat on toodetud iga võimaliku keretüübina 2-ukselisest kabrioletist kuni 5-ukselise luukpärani. Tänu oma üsnagi soodsale hinnale on 3. seeria tänaseni BMW müügiedetabelite esikohal, tagades lausa 30% ettevõtte kogu käibest.
BMW 4. seeria
Aastal 2014 ilmavalgust näinud BMW 4. seeria sai oma alguse ülipopulaarsest 3. seeriast, olles viimasest natuke suurem ja keskmisest sportlikum.
BMW 5. seeria
BMW 5. seeria näol on tegemist teise ülipopulaarse mudeliga Saksa autotootja valikus, jäädes müüginumbrites alla ainult 3. seeriale. See keskmise suurusega luksussedaan oli ka BMW esimene mudel, mis hakkas kandma tänapäevast numbritest koosnevat mudeliseeria nimetust. Kui soovid teada rohkem iga BMW mudeli taga peituvatest numbritest ning lühenditest, siis loe seda siit.
BMW 6. seeria
Vahepeal väikesel pausil olnud BMW 6. seeria on nüüdseks jõudnud oma IV generatsiooni. Tegemist on 5. seeria baasil tehtud grand toureriga, mis on viimasest ka jõulisem.
BMW 7. seeria
7. seeria on täissuuruses luksuslik sedaan ning oma olemuselt BMW lipulaev. Masin on saadaval ainult sedaan keretüübina. Tänu oma eksklusiivsusele rakendab BMW kõik oma uusimad tehnoloogiad ning disainelemendid kõigepealt just 7. seeria peal, enne kui need jõuavad teistesse seeriatesse.
BMW 8. seeria
Ikooniliseks saanud klapptuledega E31 on kaheukseline BMW kupee. Pärast pikka pausi on taaskord seeria hoo sisse saanud 2018. aastal G15 mudelitähisega.
BMW i seeria
BMW i3 oli ettevõtte esimene 0-emissiooniga elektriauto, kus seeriatootmine algas aastal 2013. See kõrge katusega väikeklassi auto on olnud aastatel 2014-16 maailma elektriautode müüginumbrites lausa kolmandal kohal.
i8 on seevastu pistikhübriid, mille keredisaini pärineb juba aastast 2014. Vaatamata sellele on tegemist vägagi futuristliku väljanägemisega kupeega. Viimaste uudiste kohaselt lõpetatakse masina tootmine 04.2020.
BMW X1 seeria
Kõige väiksem ning soodsam linnamaastur BMW X seeriast, mille tootmine algas aastast 2009.
BMW X2 seeria
See natuke suurem versioon X1-st on alguse saanud aastast 2017 ning on senini oma esimese generatsiooni juures.
BMW X3 seeria
BMW X3 seeria on Baierimaa autotootja poolt mõeldud võistlema selliste luksuslike kompakt-linnamaasturitega nagu Audi Q5 ning Mercedes-Benz GLC.
BMW X4 seeria
Tegemist on kupeeliku BMW X3 versiooniga, mis jõudis tootmisesse aastal 2014.
BMW X5 seeria
Eestlaste seas kindlasti väga suurt populaarsust kandnud BMW X5 on ettevõtte üks linnamaasturite lipulaevadest. BMW on ise tituleerinud masina SUV asemel SAV-iks, ehk siis mitte Sports Utility Vehicle aga Sports Activity Vehicle, viidates sellega masina sportlikele sõiduomadustele. BMW X5 kere on võetud üle 5. seeria sedaani pealt.
BMW X6 seeria
BMW X6 seeria viib firma SAV nimetuse sammukese võrra edasi, kandes nime SAC, ehk siis Sports Activity Coupe. Ühendab see siis linnamaasturi võimekuse kupee kerega.
BMW X7 seeria
X7 on kõige suurem auto, mille BMW on eales ehitanud. Müüki jõudis see ca 2.5t kaaluv luksuslik linnatank alles aastal 2019.
BMW Z seeria
Z seeria näol on tegemist BMW roadsteritega. Nimes olev Z tuleb sõnast zukunft, mis tähendab saksa keeles tulevikku. Z seeria alt võid leida 4 erinevat mudelit, milleks on Z1, Z3, Z4 ja Z8.
BMW mudelitabel
Allolevast tabelist leiad ülevaate BMW mudelitest läbi aegade.