9 vähetuntud fakti Audi kohta
10 min lugemist
Maailmaklassi innovatsiooni eestvedajad, kel logoks neli rõngast ja ajalugu värvikam kui bensiiniloik päikese käes, Audi. See 100 aasta vanune maailmatuntud autotootja on olnud sõiduturvalisuses, autoehituses ja sõiduspordis nii mitmeski aspektis teerajajaks.
Selles postituses tutvustame teile meie eelistatuima autobrändi ajalugu, vähemtuntuid fakte ja muud, mis muudab tema meie arvates meistriklassi autotootjaks.
Hakkame pihta.
1. Audi tähendab ladina keeles kuulma
Audi sünnilugu ulatub 1899. aastasse, kui sepatööga ja laevaehitusega tegelenud Karl Benzi (Mercedes) autotehasetööline August Horch otsustas asutada Kölnis omanimelise autotehase August Horch & Cie. Erimeelsuste tõttu oma firma juhtkonnaga ja finantsjuhtidega, oli Horch sunnitud lahkuma oma firmast A. Horch & Cie. vaid 10 aastat pärast selle asutamist. Samal aastal kui ta lahkus, ehk 1909. aastal, asutas Horch juba uue firma mille nimeks sai Horch Automobil-Werke GmbH, kuid tema vanal firmal oli seaduslik õigus tema perekonnanime kasutamiseks ja Horch oli sunnitud leidma oma firmale uue nime. Uue nime leidmisega aitas Horchi tuttava Franz Fikentscheri noor poeg, kes tuli ideele asendada sõna Horch ladinakeelse tõlkega Audi, mis tähendab “kuulma”. Nii rajas 1910. aastal Horch firma mille nimeks sai Audi ja logoks:
2. Audi loosungil on 3 variatsiooni
Kui enamus firmasid sihib oma loosungitega globaalset ühtsust, siis Audil on neid mitmele turule, üks kodumaine, üks USA turule ja üks ülejäänud maailmale.
- Saksamaal: Vorsprung Durch Technik – Areng läbi tehnoloogia
- USA-s: Truth in Engineering – Tõde insenerikunstis
- Euroopas ja mujal maailmas: Advancing through technology – Areng läbi tehnoloogia
3. Audi logo sünnilugu
1932. aastaks oli Horchi ja tema esimese firma vahel sõjakirves maha maetud ning Audi koos A.Horch & Cie. ja kahe teise firmaga DKW and Wanderer liitusid, et luua autoühingu Auto Union AG, Chemnitz. Autoühingu logoks sai kõikide firmade logo säilitatud ja ringi sisse pandud, et näidata iseseisvust, kuid ringid ühendati, et näidata ühtekuuluvust. Neid 4 firmat ühendavatest ringidest on välja kujunenud ühtse Audi firma maailmatuntud 4 ringiga logo. Lisaks, 4 autofirma ühinemisel sai ühingust teine kõigu suurim autotootja Saksamaal, esimeseks oli Mercedes-Benz. Igale firmale ühingus määrati erinev turuosa, Horch sai luksusautod, Audi sai kõrgema-keskklassi autod, Wanderer sai keskklassi autod ja DKW väiksemad autod ja mootorrattad.
4. Audi tootis enne teist maailmasõda auto mille tippkiiruseks oli 434km/h
Pildil Auto Union Type C, 560 hobujõuline V16 mootoriga auto.
Teise maailmasõja eel, 1933. aasta Berliini motoshowl, alustas Saksamaa liidukantsler Adolf Hitler kahe uue plaaniga, üks sihtis luua “kõikide inimeste autot” ja teine oli riigitoetustel põhinev projekt arendada saksa autode kiirust, juhtimist ja muidu võidusõidu aspekte. Esimese plaani raames sündis VW toodetud Põrnikas e. Beetle ja teise projekti raames hakkasid omavahel ägedalt võistlema Mercedes ja Auto Union. Võistluse tulemusena ehitasid mõlemad firmad autod, mis olid võimelised ületama 435km tunnikiirust. 1938.a. jäi Mercedes võistlustel võitjaks, kuna Audi kiiruskatsel kaotas auto tugevate külgtuulte tõttu kontrolli ning sattus 434km tunnikiirusega õnnetusse ja juht Bernd Rosemeyer suri silmapilkselt, lisaks sellele ületas Mercedes Audi kiiruskatse tippkiirust 0.6km tunnikiirusega.
Piltidel Mercedes W154, 425-474 hobujõulised V12 mootoriga autod, rahvakeeli Silver Arrows (hõbenooled), mis on olnud juba ligi 20. sajandi alusest Mercedese tippklassi Grand Prix ja F1 võistlusautode hüüdnimeks.
5. Audi – 78 aastat innovatsiooni sõiduturvalisuse eesmärgil
Audi oli maailma esimene autotootja, kes turvalisuse eesmärgil teostas autode kokkupõrkekatseid. Originaalpilt maailma esimesest kokkupõrkekatsest:
Esimene kokkupõrkekatse oli 1938. aastal DKW F7 autoga, mis lükati mäest alla veerema ja suunati kaldteele, et sundida autot rulluma. Pealtvaatajate hämminguks rullus auto enne seisma jäämist mitu korda üle katuse, kuid mille tulemusena jäi auto kere enamjaolt terveks ja mootor oli heas korras ning töötas veel. Sellest aastast saati jäljendasid paljud autotootjad Audit ja teostasid ka oma markidele kokkupõrkekatseid. 1960. aastal kui Audi tuli välja esimese Audi 100-ga, hakkasid nad oma katsetes kasutama mannekeene, et näha õnnetuse mõju inimkehale. Ise teadmata, on Audi olnud automaailma turvarutiinide ja katsetuste eestvedajaks.
Pildil DKW F7:
6. Audi Quattro, militaarne täpsus ja ideaalne ajastus
Audi Quattro süsteem pärineb ja arendati välja vana Volkswageni militaarsõiduki Type 183 Iltis-e veosüsteemist, kuna see nelikveo süsteem tuli toime paremini lumiste ning raskendatud sõidutingimustega kui ükski teine sama klassi sõiduk. 1980 aastal, samal aastal kui muudeti WRC reegleid, et lubada võistlema nelikveoga sõidukeid, tuli Audi massturule Quattro neliveo süsteemiga. Järgnev aastakümnendik oli selle tõttu Audi jaoks legendaarne domineerimine enamustel suurtematel võidusõidu turniiridel.
7. Audi RS, esimene sport luukpära mis toodeti koostöös Porschega
Audi oli esimene autotootja kes hakkas tootma tõsise jõudlusega sportlikke luukpärasid. Audi 1995.a. RS 2 mudel, oli esimene tõsine sportlik luukpäraga auto, mis poleks sündinud ilma Porsche ekspertide abita. Porsche pigistas esimeselt RS 2 mudeli 2.2 liitriselt, 5-silindriliselt mootorilt välja 311 hobujõudu. Lisaks pärines Porschelt veel auto pidurisüsteem ja vedrustus. Tänu Quattro nelikveole ja Porsche timmitud mootorile, võis RS 2-ga Mclaren F1-le kuni 50km tunnikiiruseni kiirendusel ära teha.
8. Audi R8S, auto mida võivad kokku panna vaid kõige kogenumad tehasetöölised
Audi R8S mudel koosneb üle 5000 individuaalsest osast ja selle tootmiseks kulub üle 70 tunni. Töötajad kes R8S toodavad nimetatakse “silverliner-iteks”, sest nad on tootluses osalenud enamasti aastakümneid ja neil on juuksed enamasti juba hallika värvusega. Umbes 20 Audi R8S-i väljub tehasest iga tööpäev.
9. R8, seeria mille ehitust kontrollitakse tomograafilise röntgeniga
Parima turvastandardi tagamiseks tehakse igast R8-i mudelist mitu 2D tomograafilist röntgenpilti, mis pannakse arvutis kokku, et luua autost 3D mudel. 3D mudelit kasutatakse, et kontrollida kõiki auto 5000 komponendi paigaldustäpsust kuni 0.02 millimeetrini ning, et teha arvutisimuleeritud kokkupõrkekatseid. Praegu on Audil arendusel järgmise põlvkonna röntgenmasin, mis suudaks nano-skaalal mõõta komponentide paigaldustäpsust.
Kokkuvõtteks
Audi, bränd mille ajalugu on pikk, raske ja värvikas, kuid mille innovatsiooni ei pärsi miski.
Alles viimastel aastatel on nad teinud õhust ja süsihappegaasist oma esimese laari öko-diiselkütust, loonud uue Swarm tagatulede tehnoloogia, võtnud kasutusele oma autodes uusi vesinik-hübriidtehnoloogiad ja sihivad saata kuule uue rändaja.
Kui Sulle meeldis see postitus või said siit huvitavaid teadmisi, siis ole meheks või naiseks ja jaga seda postitust sõprade seas või sotsiaalmeedias.