Jätkades Carfoxi veebilehe kasutamist, nõustud meie kasutajakogemuse parandamiseks mõeldud küpsiste ja nende kasutamise tingimustega. Loe lähemalt

CARFOX BLOG

15 vähetuntud fakti BMW kohta

13 min lugemist

BMW 100. sünnipäeva puhul tutvustame teile põgusalt BMW tagamaad, iseloomu ja muud huvitavat.

BMW on läbi ajaloo olnud vast kõige kohanemisvõimelisem Saksa autoettevõte. Hiilgepäevadel on ettevõte ehitanud ajastu võimsamaid sõjalennukeid, pärast Teist maailmasõda tootnud ellujäämiseks vaid potte, panne ja jalgrattaid ning külma sõja järel peaaegu Mercedese küüsi sattunud, kuid tänaseks päevaks on neist saanud viimase aastakümnendi kõige jätkusuutlikum autoettevõte.

Sellele, kurja hääle ja karmi välimusega võimsale, masinale peale vaadates on raske mõista selle brändi tegelikku südikust ja sümpaatset iseloomu.

Niisiis räägime lähemalt sellest maailmaklassi mootoritööstuse eestvedajast.

1. Enne kui BMW-st sai BMW, tootis ettevõte lennukimootoreid ja lennukeid

BMW lugu saab alguse ettevõttest Rapp Motorenwerke, mis tootis lennukeid ning mis pärast mitmete ettevõtete ühinemist ja muudatusi juhtkonnas nimetati 1916. aastal 7. märts ümber BMW-ks. Pärast Esimest maailmasõda keelustati Saksamaal sõjalennukite tootmine, mille tõttu BMW oli sunnitud oma eriala muutma ning esialgu hakkas tootma mootorrattaid ja hiljem ka sõiduautosid. Üks BMW esiisade (Nikolaus Otto) suurimatest saavutustest oli 1861. aastal loodud 4-silindriline mootor, mis oma silindriasetuse tõttu kasutas tolle aja parimast mootorist poole vähem kütust, oli tavapärasest mootorist kordades võimsam ja kuna enamus tänapäeva sisepõlemismootorid töötavad samal põhimõttel, oli teerajajaks viimase sajandi mootoritööstusele.

2. Logo, milles peitub austusavaldus kodukohale ja eellastele

rapp-motor-bmw

BMW logo loodi koos firmaga 1916. aastal. Logo on segu eellase (Rapp Motorenwerke) logost ja ettevõtte koduosariigi Bavaria värvidest. Laiemale publikule sai see logo tuntuks, kui seda kasutati esimest korda lennukipropelleri nina värvidena BMW lennukite reklaamis 1929. aastal.

bmw-logo-ajalugu

3. Peakontor, milles kajastub iseloom ja uhkus

bmw-peakontor

BMW peakontor asub Münchenis ning selle välimus jäljendab ettevõtte revolutsioonilist 4-silindrilist mootorit. Peakontoriga on kõrvuti BMW muuseum, mis välimuselt jäljendab silindripead. Mõlemad ehitised disainis Austria arhitekt Karl Schwanzer.

4. Kõige kurjemate lõõridega auto

bmw-303-esivõre

BMW kurikuulsaks tunnusjooneks on nende esivõre, mida kasutati esimest korda maailma esimeses 6-silindrilise mootoriga autos, milleks oli BMW 303. Inglise keeles on BMW esivõre hüüdnimeks “kidney grille”, eesti keelde tõlgituna neeruvõre.

Mis tänapäeval nende esivõrest saanud on:bmw-esivõre

 

5. Z1 – auto, mille parkimisel ukseruumi vaja ei ole

bmw-z1

Z1 oli luksus-rotster (ingl. k. roadster), mida toodeti veidi üle 8000 eksemplari aastatel 1989-1991 ning selle auto iseärasus oli, et uksed avanesid nagu aknad, vertikaalselt ülalt alla ja peitsid end koos klaasiga auto külje sisse.

Kuulduste järgi plaanib BMW järgmisel aastal teha esitluse uuele mudelile Z2.

6. Isegi kõige kurvematel päevadel ei suutnud Mercedes BMW-d ära süüa

mercedes-bmw-takeover

1959. aastal, kui BMW oli külma sõja tõttu pea pankrotistunud, üritas Mercedes agressiivselt BMW-d oma perekonda liita. Asi kiskus koledaks, kuid lõppes sellega, et isegi BMW madalamapalgalised töölised lõid käed kokku, et seda takistada ning ostsid koos Herbert Quandtiga kokku aktsiaenamuse ja päästsid BMW Mersu küüsist. Quandti pere on siiani üks suurimaid BMW eraosanikke.

7. Aprillinaljast ära ei ütle

bmw-magneetiline-pukseerimine-aprillinali

1983. aastal hakkas BMW igal aastal Briti uudisteväljaannetes aprillinalju tegema. Näiteks on ettevõte avadanud uudiseartikleid, kus on väitnud, et BMW leiutas isepuhastava auto, teisi juhte rahustava signalisatsiooni, koeri peletava veljekaitse ning isegi magneetilise pukseerimise.

8. Disainiosakond, mis kujundab rongidele ja lennukitele sisustust

singapore-airlines-bmw

BMW on disaninud Singapore Airlinesi luksusklassi lennukite sisustuse ja kuuldavasti ainus miinus selle lennukogemuse juures on see, et pärast maandumist ei taha keegi lennukist väljuda.

Tulevastel aastatel on BMW uuendada ja kujundada ka San Francisco linna 42 aasta vanune rongisüsteem.

BMW enda väljastatud disainikontsept

san-francisco-bmw

9. Truu vanakooli fännidele

 

Ds

2014. aastal ostis BMW tagasi oma vana tehase, kus nüüdseks asub BMW klassikaliste mudelite töökoda ning tehas, kus toodetakse vanakooli BMW-dele uusi varuosi. Hea, et BMW mõistab, et isegi vana BMW-d on fännil raske maha kanda.

10. Elektriautosid tootnud juba 40. aastat

BMW-1602-electric-classic

Esimest täiselektrilist BMW 1602 esitleti 1972. aasta olümpiamängudel Münchenis. Mootori võimsus oli 32kW, mis oli pool tolleaegse bensiinimootoriga BMW 1602 omast ning tippkiirus peaaegu 100 km/h. Autol oli 12 väiksemapoolset akut ja ühe laadimisega sõidudistants 30 kilomeetrit, mistõttu auto erilist tähelepanu ei pälvinud.

11. Lennukitest pannideni ja jalgratastest autodeni

Pärast Teist maailmasõda, kui Saksa sõjamasin langes, tootis BMW ellujäämiseks kuni 1948. aastani köögitarbeid (potte ja panne) ja jalgrattaid. Üleüldse on BMW läbi ajaloo olnud väga kohanemisvõimeline ja laia repertuaariga firma, olles tootnud lennukimootoreid, lennukeid, köögitarbeid, riideid, mööblit, mootorrattaid, jalgrattaid ja autosid.

12. BMW Isetta, maailma esimene Smart

BMW-isetta

1955. aastal, pärast Teise maailmasõja raskusi oli Saksamaal nõudlus odava, ökoloogilise ja lühi-distantsi sõiduki järele. Sestap tuli BMW turule esimese öko-suunitlusega autoga Isetta, mis oli esimestel aastatel tohutult edukas, kuid järgnevatel aastatel osutusid populaarsemaks Fiati sarnase suunitlusega autod. Tagantjärgi tundub Isetta nagu tolleaegne Smart. Isetta oli kolmel rattal, ühesilindrilise (7.1 kW 9.5 hobujõulise) mootorratta mootoriga auto, mille kütusekulu oli 3L/100km ning kandevõime 500kg. Võib väita, et Isetta oli maailma esimene tõeline öko-auto.

13. BMW loosungid

The Ultimate Driving Machine – ülim sõidumasin
Sheer Driving Pleasure – puhas sõidumõnu või puhas mõnu sõidust
Sheer Driving Joy – puhas sõidulust
Designed for Driving Pleasure – loodud sõidumõnuks

14. Kõige jätkusuutlikum autoettevõte juba pea kümme aastat

2012. aastal valiti BMW kaheksandat aastat järjest Dow Jonesi börsiindeksi poolt maailma kõige jätkusuutlikumaks ettevõtteks autotööstuses. 2013. aastal valiti kõige jätkusuutlikumaks Volkswagen, kuid 2014 ning 2015 oli BMW siiski jälle tipus ja vaevalt VW niipea, arvestades 2015. aasta diisliskandaali, uuesti esikohale jõuab.

15. Boonusfakt: BMW – NR.1 orjatööjõu kasutamises

sundtöölised

Pea kõik Saksa suurimad tootmisettevõtted said natsivalitsuselt abi orjatööjõu näol.

  • BMW sai 50 000 sundtöölist
  • Mercedes sai 40 000
  • Bosch 20 000
  • Audi 20 000
  • Volkswagen 12 000

Mõistame, et mõnele ei pruugi see fakt meeltmööda olla, kuid ajalugu on ajalugu ja näpuga tagantjärgi näidata on lapsik.

Kokkuvõtteks

BMW, autotootja, kelle esiisad on olnud teerajajad modernsele mootorikunstile ning kelle töölised ja fännid ei ole ka põhjapanevate raskuste ees lasknud ettevõttel valedesse kätesse langeda.

Praegugi on BMW-l suur roll meie tuleviku autotehnoloogias, olles juba pea kümmekond aastat valitud ühe maailma suurima börsiindeksi poolt kõige jätkusuutlikumaks autotootjaks. Teedel ja turul on neil juba elektriautod ja kütuseökonoomsuse mõistes vägagi säästlikke, kuid sportlikke mudeleid.

Kui Sulle meeldis see postitus või said siit huvitavaid teadmisi, siis ole meheks või naiseks ja jaga seda postitust sõprade seas või sotsiaalmeedias.

Fotod: Unsplash, Stocksnap, BMW, Wikipedia

100. sünnipäeva puhul oli meil ka BMW suunitlusega kampaania, kus pakkusime kõikidele BMW-dele hooldus-, remont- ja diagnostikatöid ning erinevaid meie lisateenuseid 20% allahindlusega. Tutvu lähemalt: https://carfox.ee/bmw-remont-hooldus-diagnostika/. Kampaania on kahjuks läbi, kuid võite siiski broneerida, vaatame kuidas töökojas lood on, tõenäoliselt saame ikka kuidagi vastu tulla.

bmw-fb-ad

 


Loe lisaks