Sildade reguleerimine 3D sillastendiga
8 min lugemist
Auto kõikide liikuvate komponentide puhul on oht, et kokkupuutel mõne välise teguriga – näiteks augu, kivi või teise autoga – võivad nad kaotada oma esialgse asendi ja stabiilsuse. Sestap tuleb auto pärast pikemat kasutust viia hooldusesse, et asjatundja oskaks öelda, kust otsast autot tagasi timmima hakata.
Lihtsustatult on auto sildade geomeetria reguleerimine auto rataste joondamine tagasi asendisse, kus nad on paralleelselt sama silla rattaga ja risti maapinnaga. Tegelikkus, millest räägime kiirelt ja põgusalt käesolevas postituses, erineb paljuski.
Carfoxis kontrollime ja reguleerime sildade geomeetriat 45€ eest ja selleks kulub keskmiselt tund, eeldusel, et reguleeritavade osade poldid ei ole kinni roostetanud.
Hoolduse aega saab broneerida meie kodulehel, numbril +372 61 60 060 või kirjutades info@carfox.ee, kuid nüüd asjast.
Üheks suurimaks kivide, aukude ja põrutuste mõju pehmendajaks on auto veermiku osad. Kui ei sõideta just ideaalsel teel, tasub aegajalt lasta kontrollida ja/või reguleerida oma auto sildade geomeetriat, et taastada auto sõiduomadusi, turvalisust ja liikuvate osade optimaalset kulumist.
Tänapäeval reguleeritakse auto sildade geomeetriat spetsiaalse tarkvara ja 3D-kaardistamise abil. Auto sõidetakse sillastendi kõrgresolutsiooniga 3D-kaamerate ette, esi- ja tagaratastega nelja vabalt liikuva liugplaadi peale ning rehvide külge paigaldatakse klambrid ja märklauad.
Seejärel kaardistab spetsiaalse opsüsteemiga arvuti kaamerate ja rehvidele ühendatud märklaudade abil 3D-s auto rataste asümmeetria ning koostab aruande, mille põhjal mehaanik nii esisilla kui tagusilla reguleerimisega pihta hakata. Käesoleva blogipostituse lõpus ka näha sillageomeetria reguleerimise aruandeid.
Järgnevalt tutvustame veidi seadenurki, mida veermikul kontrollitakse ja mida sillageomeetria reguleerimine aitab taastada.
Külgkalle (camber)
Kas teadsid, et auto rehvid ei ole kunagi täielikult püstasendis ega jookse kunagi täiesti otse?
Igal rattal on oma külgkalle (ingl. k. camber) ning seda defineerib rehvi keskjoone ja vertikaali vahel olev nurk. Külgkallet vaadeldakse auto eest või tagant. Külgkalle on negatiivne, kui ratta ülemine ots on auto suhtes sissepoole ja positiivne, kui väljapoole.
Auto rataste reguleerimisel kasutatakse ainult negatiivset külgkallet, kuna kurvi sisenedes mõjub autole tsenrtrifugaaljõud, mis sunnib teda rulluma. Negatiivne külgkalle toimib sellele rullumisele vastu, andes autole suurema stabiilsuse ja parema haakuvuse teega.
Kui auto ratta külgkalle on paigast ära, kulutab see üht rehvi külge rohkem kui teist ning auto juhtimisel võib tunda auto tõmmet positiivsema külgkaldega rataste poole.
Vale külgkalde tõttu kulunud rehv:
Pikikalle/järeljooks (caster)
Pikikallet e. järeljooksu (ingl. k. caster) defineerib nurk, mis tekib vertikaali ja käändtelje vahel. Pikikallet vaadeldakse auto külje pealt. Pikikalde jaoks kasutatakse alati positiivset näitajat, sest negatiivse pikikaldega autoratas oleks ebastabiilne isegi väikse sõidukiiruse juures.
Negatiivse järeljooksuga autoratas hakkaks isegi tänapäevaste linnakiirustega vibelema nagu kalasaba. Positiivne pikikalle tagab, et rattale mõjuvad rõhud ja ratta asend ei pärsi juhitavust. Pildil on näha, et positiivne käändtelg on auto sõidusuunas ning ratta kontaktpind teega asub sellest tagapool ja niiöelda jookseb teljele järgi, põhjustades rataste “järeljooksu”.
Jooksunurgad (tracking angle)
Lisaks sellele, et auto rattad pole kunagi täielikult otse püsti, on nad ka harva sirgelt otse ette suunatud. Rataste jooksunurka vaadeldakse alati auto horisontaalsest läbilõikest, ehk kas ülalt või alt. Auto ratastel esineb lisaks eelmainitutele ka kokku- või lahkujooks. Lahkujooks tähendab, et sama telje rataste esiosad on suunatud teineteisest lahku ehk autost eemale ning kokkujooks tähendab, et sama telje rataste esiosad on suunatud auto keskme poole ehk sissepoole.
Õige jooksunurk tagab rehvi ühtlase kulumise ja sestap pikendab rehvi kasulikku eluiga. Kui rehvi jooksunurk on liiga kokku või lahku, siis hakkab rehv liikudes lisaks veeremisele veidi nühkima vastu teepinda ning rehv kulub äärtest rohkem.
Vale jooksu tõttu kulunud rehv:
Kokkuvõte
Auto rattad on ühendatud auto külge, arvestades vedrustuse kaldenurkade, autole omase kaalujaotuse ja sõidudünaamika keerulist kooslust. Tehases on auto rataste paigaldamisel ja sildade reguleerimisel kõik sätitud vastavalt eelmainitud omadustele, et tagada turvalisus, ühtlane sõidukogemus ja võimalikult ökonoomne liikuvate osade kulumine.
Kuna kõik, mis liigub, kulub ja kõik, mis liigub ebastabiilselt, kulub rohkem, tasub aegajalt kindlasti lasta kontrollida ja reguleerida sillageomeetriat. Kui auto rataste või veermikuga teostatakse parandustöid või vahetatakse osi, tasuks kindlasti enne teele naasmist lasta kontrollida auto sildade geomeetriat.
Kui sa ei mäleta viimast korda kui käisid sildade geomeetriat reguleerimas või see tundub nagu ammu unustatud õline unenägu, siis tee endale pikemas perspektiivis teene, too auto Carfoxi. Sest õige sillageomeetria aitab säästa auto liikuvaid osi sadade eurode väärtuses ja tagab autole sõidustabiilsuse, vähendab sõidupõrutustest tingitud osade hõõrdumist, pikendab liikuvate osade eluiga, vähendab kütusekulu ja muudab sõidu turvalisemaks.
Carfoxis kontrollime ja reguleerime sildade geomeetriat 45€ eest ja selleks kulub keskmiselt tund, eeldusel, et reguleeritavade osade poldid ei ole kinni roostetanud.
Hoolduse aega saab broneerida meie kodulehel, telefonitsi või e-posti teel.
Telefon: +372 61 60 060
E-post: Info@carfox.ee
Kui Sulle meeldis see postitus või leidsid siit kasulikku infot, siis ole meheks või naiseks ja jaga postitust sotsiaalmeedias.
Sillageomeetria raportid
Väljatrükk sõiduki sildade suunangust:
Väljatrükk sõiduki seadenurkade esialgsest ja lõplikust seisust:
Ohutut sõitu!
Sildade reguleerimiseks on meil parajasti ka käimas 3 äärmiselt soodsa paketiga sügis/talve hoolduskampaania, mille raames reguleerime sillad, vahetame rehvid, määrime lukud, teeme täiskontrolli ja veendume, et auto oleks valmis talveks.